Williams: alacsony leszorítóerő, magas elvárások

image

Az idei versenynaptár talán leggyorsabb futamára kerülhet sor Monzában. A Williams hagyományosan jól szerepelt korábban az Olasz Nagydíjon, és a csapat vezetése most is azt várja, hogy a kifejezetten erre a ringre kifejlesztett új elemek segítségével ismét pontokat szerezzenek a pilótáik.

A monzai pálya a sportág egyik legendája. Ide minden csapat szívesen jön, hisz egyrészt a ring sajátossága miatt mindig izgalmas versenyt rendeznek itt, másrészt a nézők fantasztikus hangulatot teremtenek a futam alatt. A Williams istálló autói korábban fantasztikus sikereket arattak itt, és idén – többek között a HELL Energy támogatásával – ismét szeretnének visszatérni a legjobbak közé.

Sam Michael, technikai igazgató szerint meg is van rá az esélyük, hisz számos olyan technikai újítást hoznak Monzába, ami kifejezetten erre a gyors pályára készült. „Monza az F1-es idény leggyorsabb pályája, ahol talán a legalacsonyabb az autók leszorítóereje. Éppen ezért bőven eltérnek az aerodinamikai értékek más ringekhez képest. Ide az eredményes szerepléshez speciális hátsó szárnyakra van szükség, és mi is egy ilyennel próbálkozunk, amit máshol nem is használunk. A történelmi monzai pálya másik lényeges része az aszfalt vonalvezetése, ami fekszik az FW32-esnek, és a hepehupás részek miatt a fékekre is nagyon odafigyelünk. Az eredményes szereplés érdekében alacsony ellenállású első és hátsó szárnyakkal fogunk menni, és bízunk abban, hogy ezúttal az eredmények sem maradnak el, és messze felülmúljuk tavalyi szereplésünket.”

 

Mit kell tudni az Olasz Nagydíjról

A pálya neve: Autodromo di Monza  

Az első szabadedzés magyar idő szerint (2010. szeptember 10.): 10:00-11:30

A második szabadedzés magyar idő szerint (2010. szeptember 10.): 14:00-15:30

A harmadik szabadedzés magyar idő szerint (2010. szeptember 11.): 11:00-12:00

Az időmérő edzés magyar idő szerint (2010. szeptember 11.): 14:00

A verseny rajtja magyar idő szerint (2010. szeptember 12.): 14:00

Körök száma: 53

Pálya hossza: 5,793 km

Verseny hossza: 306,720 km

Körrekord: 1:21.046 – Rubens Barrichello (2004)

2009 versenyben futott leggyorsabb kör: 1:24.739 – Adrian Sutil (Force India)

2009 pole pozíció: 1:24.066 – Lewis Hamilton (McLaren)

2009 verseny győztese: Rubens Barrichello (Brawn GP)

           

Monza, a varázslatos versenypálya

Az olaszok egyszerűen csak úgy hívják: La Pista Magica, a varázslatos versenypálya. Amint megérkezik az ember a régi Monzai Királyi Parkba, rögtön megérti, hogy miért . Az épületek legendás alakokról és hősökről mesélnek, illetve nagy versenyekről és rémisztő balesetekről. A legendás Alberto Ascari, Wolfgang Berghe von Trips, Jochen Rindt és Ronnie Peterson is ezen a versenypályán szenvedtek halálos kimenetelű balesetet. Az Autodromo di Monza a Monzai Királyi Parkon belül helyezkedik el, amely Milánótól egy félórás kocsiútra fekszik. A park egyedülálló a világon, hiszen a természeti környezete egyszerre vonzó és élvezetes. A parkban számos létesítmény található, többek között egy 18 lyukú golfpálya, kemping, uszoda, körhinta, valamint bicikli is bérelhető.

A pályát 1922-ben kezdték el építeni, és hat hónap alatt be is fejezték a munkálatokat. Brooklands és Indianapolis után a monzai ring volt a harmadik állandó versenypálya abban az időben. Az 5,793 kilométer hosszú pályán autó-, és motorversenyeket is rendeznek. Az első Forma-1-es verseny 1950-ben volt a legendás ringen. Az elmúlt 61 év alatt mindössze egyetlenegyszer nem Monzában rendezték az Olasz Nagydíjat: 1980-ban a pálya átépítése miatt a futamot az imolai Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari versenypályára helyezték át. 2010-ben a 60. Olasz Nagydíjra kerül sor az Autodromo di Monza versenypályáján.

A monzai pálya egyike azon kevés ringeknek, amelyek nagysebességük ellenére megmaradtak a versenynaptárban. Erre a ringre a csapatok a legalacsonyabb leszorítóerejű csomagjukat hozzák el. Az autók sebessége a pálya leggyorsabb pontján elérheti a 340 km/h-át, és egy kör 73%-át teljesítik teljes gázon a versenyzők. A fékeknek is komoly szerepük van ezen a hétvégén, néhány kanyarban a pilótákra olykor 5G erő is hat. A fék tartóssága elengedhetetlen, ugyanakkor – mivel a pálya eléggé hepehupás – az autó stabilitása is fontos fékezés közben.        

 

Montoya volt az utolsó mohikán

A Williams csapat a 80-as évek második és a 90-es évak első felében szinte legyőzhetetlen volt Monzában. Az említett időszakban ötször nem találtak legyőzőre – Nelson Piquet – 1986, 1987, Nigel Mansell – 1991 és Damon Hill – 1993, 1994 -, majd pár év után, már 2001-ben Juan Pablo Montoya révén szerezték meg hatodik, idáig utolsó győzelmüket. A futamgyőzelmek mellett 7 pole pozíciót és 9 leggyorsabb kört is a magáénak mondhat az immár két éve a magyar HELL Energy által is támogatott brit istálló. Az utóbbi években viszont nem kísérte szerencse a monzai versenyüket, utoljára 2007-ben szereztek pontot, még Nico Rosberg révén.

Az elmúlt öt év williamses helyezései

2005 – Mark Webber: 14.; Antonio Pizzonia: 7.

2006 – Mark Webber: 10.; Nico Rosberg: kiesett

2007 – Nico Rosberg: 6.; Alexander Wurz: 13.

2008 – Nico Rosberg: 14.; Kazuki Nakadzsima: 12.
2009 – Nico Rosberg: 16.; Kazuki Nakadzsima: 10.

XLsport –
Forrás: B. Molnár László

XLsport.hu
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.