Williams: régi szárnyak, új remények

williams.JPG

Noha a Monacói Nagydíj abszolút kudarccal és két összetört autóval végződött a Williams számára, az elmúlt napok megfeszített tempójú munkájának köszönhetően sikerült a gépeket versenyképes állapotba hozni. Sam Michael, a csapat technikai igazgatója annak ellenére bízik a jó szereplésben, hogy a Török Nagydíjon ismét a régi első szárnyakkal kell a versenyzőknek megkísérelni a pontszerzést.

Rubens Barrichello és Nico Hülkenberg ismeri és kedveli az isztambuli ringet, és mindketten bíznak a jó szereplésben.

Nagy reményekkel vágott neki a Monacói Nagydíjnak a Williams, ám a jónak mondható edzések után katasztrofális eredmény született a versenyen. Nico Hülkenberg már az első, míg Rubens Barrichello a 31. körben technikai okok miatt összetörte az autóját. A két versenyautót a gyárban kijavították, igaz az új első szárnyakat nem sikerült elkészíteni, éppen ezért mindkét pilóta a korábban használt alkatrészekkel kísérli meg a pontszerzést Törökországban.

Sam Michael, a csapat technikai igazgatója elárulta, a gyárban megfeszített tempóban sikerült helyrehozniuk a két versenyautót, de a monacói futamon bevetett és összetört új fejlesztésű első szárnyakat csak a kanadai versenyen tudják újra használni. „Az elmúlt napokban a gyárban fantasztikus munkát végeztek a fiúk, akik legyártották a Monacóban összetört elemek új változatát. Egyedül az új fejlesztésű első szárnyak előállítása csúszik, így Isztambulban még a korábban használt elemet vetjük be, míg az új csak Montrealra lesz ismét versenyképes. A motorszállítónk, a Cosworth is keményen dolgozik, hogy javítson a motor teljesítményén, és a török futam lehetőséget ad arra, hogy ezeket a fejlesztéseket élesben is kipróbálhassuk, és a pályán kapott eredmények segítségével tovább javíthassuk a teljesítményünket. Ezzel együtt néhány új fejlesztést bevetünk, és látni fogja mindenki, jól halad az FW32-es fejlesztése.”

Rubens Barrichello eddig valamennyi Török Nagydíjon részt vett, igaz pontot csak 2006-ban szerzett a 8. helyével. Tavaly az időmérőn jól szerepelt, a 3. rajthelyre kvalifikálta magát, ám a versenyen váltóhiba miatt kiesett a biztos pontszerző helyről. Saját bevallása szerint az eddigi eredménytelenség dacára is az isztambuli pályát tartja az egyik kedvencének, és bízik abban, hogy sikerül a legjobb tíz között végeznie. „A monacói futam mind nekünk, versenyzőknek, mind pedig a csapatnak kiábrándítóan sikerült, ám legalább már azt sikerült kiderítenünk, hogy mi okozta a kieséseket. A gyárban nagyon keményen dolgozott mindenki, így biztos vagyok abban, hogy Törökországban sokkal jobb versenyt futunk majd. Ráadásul az egyik kedvenc pályám az isztambuli ring, ami nagyon jó elosztású, gyors pálya, és a kanyarok ívein autózva remek köröket lehet rajta teljesíteni. Igaz, a többi pályával ellentétben, itt az óra járásával ellentétes irányba haladunk, ami a nyakizmokra nagyobb terhelést ró. Személy szerint a nyolcas kanyar a kedvencem, a három ívével a legizgalmasabb szakasza a pályának. Ha nem lesz technikai gondunk, bízom benne, hogy a legjobb tíz közé juthatok az időmérőn és a versenyen.”

Nico Hülkenberg számára sem lesz ismeretlen a pálya, ugyanis tavaly a GP2 futamán a pole pozícióból indulhatott, és a versenyen 5., míg a sprintfutamon a 4. helyen végzett. A fiatal német úgy véli, a török ring mindenben az ellentéte a monacói városi pályának, és abban reménykedik, hogy eredményességben is sikerül ezt bizonyítania. „Az isztambuli ring tökéletes ellentéte Monacónak, ráadásul itt az óra járásával ellentétes irányban haladunk. Ha valaki jól megy a hosszú egyenesekkel és a gyors kanyarokkal teletűzdelt pályán, elképesztő ritmusban lehet teljesíteni a köröket. Az egyik legszélesebb az aszfaltcsík, így számos helyen nyílik lehetőség az előzésre. Ugyan nagy kihívás ez a pálya a versenyzők számára, én mégis alig várom, hogy F1-es autóval körözhessek rajta. Ráadásul itt már tapasztalatokkal is rendelkezem, hisz tavaly a GP2-es futamon elég jól szerepeltem. Sokat számít, hogy nem kell vakon, ismeretek nélkül száguldanom, és a tapasztalatszerzés helyett rögtön a beállításokra figyelhetek. A csalódást hozó monacói verseny után bízom abban, hogy most sikerül bizonyítanom saját magam és csapatom számára.”

Mit kell tudni a Török Nagydíjról

Törökország 2005-ben debütált a Formula 1-es naptárban egy teljesen új, erre a célra épített pályával Isztambulban. Az 5,338 kilométeres pálya látványosra sikeredett, amit oly sok más ringhez hasonlóan a híres építész, Hermann Tilke tervezett. A német férfi mögött olyan pályák tervezése áll, mint a malajziai, a bahreini vagy éppen a kínai.

Az isztambuli ring nyolc bal és hat jobb kanyarból áll. Az autók olykor elérhetik a 310 kilométeres óránkénti sebességet is. A pálya a pilóták számára szokatlan lehet, mivel a mért köröket az óramutató járásával ellentétes irányba kell megfutni. A 2010-es versenynaptárban három ilyen fajta versenyt rendeznek: a Török Nagydíj mellett Brazíliában és Abu Dhabiban. Ezek a pályák a jobb első gumiabroncsokat, valamint a pilóták nyakizmait különösen igénybe veszik.

A pályán számos olyan kanyar található – beleértve a híres nyolcas kanyart (a sportág egyik legkeményebb kanyarja) -, ami talán nem technikás, hanem inkább igazi kihívást jelent a versenyzők számára. A kör karakterét tovább fokozza, hogy a pályán sok szintkülönbség változás található, csaknem 46 méter. Igaz, megszokhattuk Hermann Tilke-től, hogy olyan pályavonalakat tervez, ahol van lehetőség előzni, mint például Sepangban vagy Sanghajban, de itt Isztambulban ez másképp van. A pálya ugyan rendelkezik előzési pontokkal, de a pilótáknak nyomást kell gyakorolni az előttük haladóra, hogy a manőverek sikeresek legyenek.

Ahogy az elvárható egy viszonylag új helyszíntől, a nézői létesítmények lenyűgözőek. Befogadóképesség mintegy 130.000 néző. Ebből a főlelátó 25.000 főt képes befogadni. A parkolóban 12000 autónak van lehetősége megállni. A pálya meghatározó elemei közé a hét emeletes VIP tornyok tartoznak, amelyek a boxutca két végén helyezkednek el.

Az isztambuli pálya és a verseny adatai
Neve: Isztambul Park
Körök száma: 58
Pálya hossza: 5,338 km
Verseny hossza: 309,396 km
Körrekord: 1:24.770 – Juan Pablo Montoya (2005)
Verseny rajt: 2010. május 30. 14:00 óra
2009 versenyben futott leggyorsabb kör: 1:27.579 J. Button (Brawn GP)
2009 pole pozíció: 1:28.316 S. Vettel (Red Bull)
2009 verseny győztese: J. Button – Brawn GP

A Williams eddigi szereplése

A Williams 1982-es világbajnoka, Keke Rosberg így vélekedik Isztambulról: „Már sokszor voltam itt. Ez egy igazán gyönyörű város, hatalmas kínálattal. Imádom, ahogy a régi és az új oldala összetalálkozik a Boszporusznak. Remélem, hogy a város soha nem áll meg a fejlődésében. Ha Isztambulban tölt valaki egy napot, akkor három dolgot mindenképpen meg kell tennie. Vacsorázzon meg egy Boszporusz menti étteremben, az óvárosban. Látogasson el az utcai piacokhoz, majd menjen el az Isztambul Parkba, ami fantasztikus látvány a látogatóknak, ugyanakkor hatalmas kihívást jelent a versenyzők számára.

Nos, a Williams eddig nem brillírozott az isztambuli pályán, ugyanis a verseny ötéves történetében csak Nico Rosberg tudott pontot szerezni a csapat számára, igaz, ő a legutóbbi három futamon mindig a legjobbak között végzett.

2005 – Mark Webber: kiesett; Nick Heidfeld: kiesett
2006 – Mark Webber: 10.; Nico Rosberg: kiesett
2007 – Nico Rosberg: 7.; Alexander Wurz: 11.

2008 – Nico Rosberg: 8.; Kazuki Nakadzsima: kiesett

2009 – Nico Rosberg: 5.; Kazuki Nakadzsima: 12.

XLsport –
Forrás: B. Molnár László