A 10 legjobb brazil Formula-1-es pilóta

image

Felipe Massa az Indiai Nagydíjon már a 150. Formula-1-es nagydíját teljesítette, ennek az alkalmából az Autosport újságírója, Edd Straw számba vette a Formula-1 történetének 10 legjobb brazil pilótáját.

Brazília 32 pilótát adott a Formula-1-nek, akik közül kevesen mondhatják el magukról, hogy 150. Formula-1-es futamon is rajthoz állhattak, ujjongásra azonban mostanában nincs okuk a braziloknak, hiszen utoljára ép 20 évvel ezelőtt Ayrton Senna révén tudtak világbajnoki címet nyerni az F1-ben. De nézzük hát kiket is tekinthetjük a legnagyobb Dél-Amerikai ország legjobb Formula-1-es pilótáinak.
 
10. Antonio Pizzonia
 
Nagydíjak: 20 Legjobb eredmény: 7. Legjobb időmérő helyezés: 6.
 
Pizzonia olyan reputációval érkezett a Formula-1-be, hogy sokan úgy gondolták, hogy ő lesz a brazilok következő nagy bajnoka. Antonio miután dominált a Formula Renault UK és az Angol Formula-3-as bajnokságokban két évig versenyzett a Formula-3000-ben, ahol azonban már csak 1 futamgyőzelemre futotta az erejéből. 2003-ban ennek ellenére azonban Niki Lauda őt választotta Mark Webber csapattársául a Jaguar istállóhoz, a vele szemben egy év tapasztalattal rendelkező ausztrál pilóta azonban leiskolázta a brazilt, így még az év vége előtt a csapat az angol Justin Wilsonra cserélte le Pizzoniát. Úgy tűnt, hogy Pizzonia F1-es pályafutása örökre véget ér, a Williams csapat azonban tesztpilótának szerződtette a 2004-es szezonra, ahol az év közepén a sérült Ralf Schumacher helyén ismét lehetőséget kapott, de a három 7. helye ellenére a csapat végül Nick Heidfeldet szerződtette a 2005-ös szezonra. Pizzonia azonban 2005-ben is lehetőséghez jutott az F1-ben, ezúttal a szintén megsérült Heidfeldet kellett helyettesítenie, de egy monzai 7. helynél nem jutott előrébb, ezt követően pedig több esélyt már nem kapott az F1-ben.
 
9. Nelson Piquet Jr

Nagydíjak: 28 Legjobb eredmény: 2. Legjobb időmérő helyezés: 7.
 
A háromszoros világbajnok, Nelson Piquet fia a 2008-as szingapúri ütközésbotrányról híresült el, pedig nagyon ígéretesen indult a fiatal brazil pilóta pályafutása. Piquet miután megnyerte az Angol Formula-3-as bajnokságot 2006-ban Lewis Hamiltonnal csatázott a GP2-ben, bár a bajnoki címről végül lemaradt a tehetséges és jó nevű pilótára azonban lecsapott a Renault istálló és annak vezetője, Flavio Briatore. Egy év tesztpilótaként töltött tanuló évet követően pedig Piquet 2008-ban bemutatkozhatott a Formula-1-ben is. A Fernando Alonso mellett töltött 2008-as tanuló év azonban nagyon nehéznek bizonyult Piquet számára. Néhány villanás, mint a Magny-Cours-ban szerzett 7. hely (Fernando Alonso előtt), és a Német Nagydíj majdnem megnyerése (2. lett) azért mutatták, hogy nem lehet azt mondani, hogy csak a neve tartotta az F1-ben az ifjabb Piquet-et. Piquet így végül 19 ponttal zárta első Formula-1-es szezonját, ami még akkor sem olyan rossz, ha közben a csapattársa Alonso 61 egységet gyűjtött a szezonban. Piquet számára azonban a következő 2009-es év nem tovább lépést, hanem teljes katasztrófát jelentett, ahol végül 10 pont nélkül zárt futamot követően a csapat kirúgta a fiatal brazilt, a szingapúri ütközés botrány kirobbanását követően pedig a többi csapat részéről finoman szólva sem volt érdeklődés a szolgálatai iránt, így Piquet jelenleg az amerikai NASCAR-ban próbálja újjáépíteni a karrierjét.
 
8. Mauricio Gugelmin

Nagydíjak: 74 Legjobb eredmény: 3. Legjobb időmérő helyezés: 5.
 
A 80-as évek elején Ayrton Senna nyomdokain, egy vele közeli barátságot ápoló fiatal brazil versenyző is megpróbálta építgetni versenyző karrierjét Európában. Gugelmin a Formula-Fordban elért sikerek után, 1985-ben, két évvel Ayrton után megnyeri az Angol Formula-3-as bajnokságot és a Makaói Nagydíjat West Surrey Racing csapat színeiben. Majd néhány év és egy Formula-3000-res futamgyőzelem (valamint Ayrton Senna némi támogatása) után Gugelmint az 1988-as szezonra leszerződteti a March istálló, ahol a tehetséges olasz Ivan Capelli mellett Adrian Newey forradalmi March 881-es autóját vezetheti. Bár az autó még kiforratlan Gugelmint 5-ször is pontszerző helyen végez, majd 1989-ben a hazai futamán, a Brazil Nagydíjon a dobogó legalsó fokára is felállhat vele. A 89-es szezonban azonban ez lesz az utolsó pontszerző eredmény és a Leyton House által felvásárolt csapat Newey távozását követően nem csak a zseniális ötletekből, de egyre inkább a pénzből is kezdet kifogyni, így 1990-ben Gugelmin számára véget ért az F1. De 1992-re a Jordan csapatnak hála Gugelmin ismét szerződést kap, a csapat azonban a Yamaha motorok mellett a szükséges anyagi eszközök előteremtéséért is komoly harcot vív, így nem csoda, hogy a legjobb eredménye az egykori dobogósnak csak egy pontnélküli 7. hely. Gugelmin ezt megunva 1993-ban az amerikai CART sorozatba szerződik.
 
7. Roberto Moreno

Nagydíjak: 41 Legjobb eredmény: 2. Legjobb időmérő helyezés: 5.
 
Moreno Formula-1-es karrierje majdnem az előtt végett ért, hogy elkezdődhetett volna. 1982-ben a Lotus 91-essel ugyanis Moreno nem tudta magát kvalifikálni a Holland Nagydíjra, ezért 5 évnek kellett eltelnie, hogy a versenyképtelen AGS csapat pilótájaként 2 futam erejéig 1987-ben visszatérjen a Formula-1-be. Moreno azonban szinte csodát tett és a sok kiesőt hozó Ausztrál Nagydíjon a hét célba érkező pilóta között három körös hátrányban, de megszerzi az utolsó pontszerző 6. helyet. Moreno a Ferrari tesztpilótájaként így 1989-ben és 1990-ben is lehetőséget kap a szintén versenyképtelen Coloni és Eurobrun csapatoknál, majd az 1990-es szezon végén Alessandro Nannini helikopter balesetét követően a Benetton-Ford Nelson Piquet mellé őt szemeli ki a sérült olasz pilóta helyére. Moreno az első futamán, a Japán Nagydíjon mentora Piquet mögött a 2. helyen végez, így a csapat a következő szezonra is megtartja őt. Az 1991-es szezon azonban nem hoz újabb dobogót, így a Belga Nagydíjon futott leggyorsabb köre ellenére is a csapat vezetője, Flavio Briatore gyorsan leszerződteti a helyére az új csillagot a német Michael Schumachert, míg Moreno ideiglenesen két futamra a Jordan egy futamra pedig a Minardinál talál állást, majd az 1992-es szezonra leszerződik az F1 történetének egyik legrosszabb istállójához, az Andrea Moda csapathoz, amely az egykori Coloni romjain nőt ki a földből. Moreno a csapat pályafutásának csúcsán egyetlen egy futamon képes kvalifikálnia a Moda-Judd versenyautót a futamra. A csapat pénzügyi összeomlása után két évvel 1995-ben Moreno egy újabb sereghajtó alakulat a Forti Corce színeiben tér vissza ismét a Formula-1-be. Ha más nem ez bizonyítja Moreno elkötelezettségét az F1 iránt, hiszen nála több versenyképtelen és borzalmas versenyautót talán senki sem vezetett a Formula-1 történetében.
 
6. Carlos Pace

Nagydíj: 71 Futamgyőzelem: 1 Pole pozíció: 1
 
A Sao Paulo-ban született Carlos Pace, Emerson Fittipaldit követte Európába, ahol 1970-ben le is tette a nevét az Angol Formula-3-as bajnokságban, aminek köszönhetően Frank Williams előbb a Formula-2-ben, majd 1972-ben az F1-ben is lehetőséget adott neki. Pace teljesítménye egy évvel később már a Surtees csapatnál dobogót ért az Osztrák Nagydíjon, majd jó néhány leggyorsabb kör után a Brabham istállóhoz szerződött. Pace karrierjének fénypontja az 1975-ös Brazil Nagydíj volt, ahol a 6. helyről rajtolva megszerezte pályafutása elő futamgyőzelmét. Pace ezt követően 1977 márciusáig a Brabham csapat meghatározó pilótája maradt, ekkor azonban egy repülőgép balesetben nem messze a szülővárosától az életét vesztette. Ma Carlos Pace emlékét az Interlagosi pálya, hivatalos nevén a Autodromo Jose Carlos Pace őrzi.

5. Felipe Massa

Nagydíjak: 149 Futamgyőzelem: 11 Pole pozíció: 15
 
Kétségtelen tény, hogy mióta az utolsó brazil Formula-1-es világbajnok, Ayrton Senna meghalt a brazilok nagyon szeretnének már egy újabb világbajnokot, a világbajnoki címhez pedig 2008-ban Felipe Massa járt a legközelebb, aki a 2008-as szezonzáró Brazil Nagydíjon 20 másodpercig világbajnoknak érezhette magát, Lewis Hamilton azonban a vizes pályán megelőzte a száraz gumikon hajtó Timo Glock Toyotáját, aminek eredményeképpen a McLaren angolja és nem a Ferrari brazilja lett a világbajnok.
 
Massa karrierjét a Ferrari csapatnak köszönheti, akik már az előtt szemet vetettek a brazil pilótára, hogy az 2002-ben a Sauber csapatnál bemutatkozott volna a Formula-1-ben. Így három Sauberes és egy a Ferrarinál töltött tesztpilótai évet (2003) követően Massa 2006-ban a Ferrari pilótája lett, ahol Schumacher mellett megnyeri a Török és a Brazil Nagydíjakat, így a 3. helyen végez a bajnokságban. 2007-ben Massa az Olasz Nagydíjon elszenvedett műszaki hibájáig a bajnoki cím egyik esélyese, majd 2008-ban 6 futamgyőzelemmel Lewis Hamilton első számú ellenfele a bajnoki címért folyó csatában. Massa szárnyalása azonban ezt követően talán a 2009-es Magyar Nagydíjon elszenvedett súlyos balesete miatt is, de véget ért, azóta egyetlen egyszer a 2010-es Német Nagydíjon járt közel a futamgyőzelemhez, akkor azonban azt a csapat utasítása miatt át kellett adnia csapattársának, Fernando Alonsónak. .

4. Rubens Barrichello

Nagydíjak: 319 Futamgyőzelem: 11 Pole pozíció: 14
 
Rubens Barrichello egykoron olyan fiatalon jött a Formula-1-be, hogy sokan azt sem hitték volna el, hogy már meg van a jogosítványa, ma pedig majdnem két évtizeddel később ő a Formula-1 történetének legtapasztaltabb pilótája. Ezalatt nagyon sok minden megváltozott és Barrichello el is bukott egy pár világbajnoki címet, ugyanakkor minduntalan bizonyítja, hogy még így közel a 40-hez is változatlanul ő a mezőny egyik leggyorsabb pilótája. 1993-ban az első szezonjában a Jordan csapat pilótájaként Barrichello az Európa Nagydíjon majdnem csodát tett, de végül a 2. helyen állva kifogyott az autójából az üzemanyag. A következő évben azonban a Jordannél megszerzi az első dobogós helyezését és az első pole pozícióját, majd 4 Jordanes év után 1997-ben csatlakozik Jackie Stewart csapatához, ahol egy szenzációs 2. helyet szerez az 1997-es Monacói Nagydíjon. Barrichello három évig volt a Stewart-Ford vezéregyénisége az egyetlen futamgyőzelmi esélyt azonban még sem ő, hanem a csapattársa Johnny Herbert húzza be az 1999-esa Európa Nagydíjon. Barrichello azonban a 2000-res szezont már a Ferrari pilótájaként kezdhette, itt végül a Német Nagydíjon a 18. helyről rajtolva megszerzi az első futamgyőzelmét. Barrichello hat évet tölt Maranellóban, ahol a fejlesztések kulcsfigurájaként nagyon fontos szerepe van a Ferrari sikereiben, az igazi lehetőséget azonban sohasem kapja meg a csapattól, nem harcolhat a bajnoki címért csapattársával, Michael Schumacherrel, így a csalódott brazil 9 futamgyőzelemmel és két bajnoki 2. hellyel a zsebében 2006-ban a Hondához szerződik. Három év küszködést követően a Brawn GP-vé átvedlő egykori Honda végre bajnoki címre esélyes autót épít, amivel Barrichello nyer még két nagydíjat az év végén azonban nem ő, hanem ismételten a csapattársa, Jenson Button viheti haza a bajnoki címet. Barrichello jelenleg a Williams csapat pilótája, és reményei szerint a 2012-es szezonban is folytatni fogja az F1 történetének leghosszabb karrierjét.
 
3. Nelson Piquet

Nagydíjak: 204 Futamgyőzelem: 23 Pole pozíciók: 24 Világbajnoki címek: 3 (1981, 1983, 1987)
 
A Riói születésű Piquet a példaképe, Emerson Fittipaldi nyomdokain a 70-es években érkezett Európába, ahol 1978-ban uralta az Angol Formula-3-as bajnokságot, és ennek hála 5 futamon a Formula-1-ben is elindulhatott, az Ensign, a McLaren és a Brabham csapatok pilótájaként. A Brabhamnél pedig Bernie Ecclestone azonnal meglátta Piquet-ben a jövőt, így le is szerződtette őt, Piquet pedig a nehéz 1979-es évet követően 1980-ban elkezdett futamokat nyerni, bár ekkor még elbukta a bajnoki címet Alan Jones Williamsével szemben. A következő 1981-es év azonban már a brazil pilótáról szólt, aki meg is nyerte a bajnokságot, majd 1983-ban az újabb bajnoki címével, amit a BMW turbómotorjával meghajtott versenyautójával ért el új korszakot nyit a Formula-1-ben. A következő két évben azonban Piquet Brabham-BMW-je nem bírja a lépést a McLaren-Porschék és a Williams-Hondákkal szemben, ezért Piquet az 1986-os szezonra 3 millió dollárért leszerződik a Williams-Hondához. A Williamsnél az első évben a csapattársával Nigel Mansellel való csatája miatt még elveszti a bajnoki címet, de 1987-ben a három futamgyőzelme mellett szerzett számtalan dobogójának köszönhetően ismét ő lesz a Formula-1 világbajnoka. Piquet azonban az év végén a Lotus-Hondához szerződik, ahol az 1988-as szezonban futamot sem tud nyerni, majd miután a Lotus az 1989-es szezonra a Honda támogatását is elveszti a háromszoros bajnokkal az a szégyen is megesik, hogy a Belga Nagydíjon még kvalifikálni sem tudja magát a futamra. Piquet ezért 1990-re a Benettonhoz szerződik, ahol két évet húz le és három futamgyőzelemmel búcsúzik el az F1-től.

2. Emerson Fittipaldi

Nagydíjak: 144 Futamgyőzelem: 14 Pole pozíciók: 6 Világbajnoki címek: 2 (1972, 1974)
 
A brazilok első világbajnoka a Formula-1-ben Emerson Fittipaldi volt. Fittipaldi 1969-ben érkezett meg Angliába, ahol azonnal elkezdett futamokat nyerni a Formula Ford-ban, majd 1970-ben egy Lotus-Forddal már Watkins Glen-ben a Formula-1-ben is futamot nyer, az elsőt Jochen Rindt halála után. Majd egy futamgyőzelem nélküli 1971-es szezont követően 1972-ben világbajnoki címet szerez Colin Chapman csapatának. Fittipaldi azonban 1973-ban elbukja a bajnoki címet Jackie Stewarttal szemben, és miután a Lotus vezetésével is megromlik a viszonya, az 1974-es szezonra a McLaren csapathoz szerződik, ahol azonnal világbajnoki címet nyer, majd egy újabb második helyet követően (ezúttal Niki Lauda mögött) Fittipaldi úgy dönt, hogy saját csapatot alapít. A bátyjával Wilson Fittipaldival alapított brazil Copersucar Fittipaldi azonban tragikus vállalkozásnak bizonyult, így öt év alatt csak két dobogós helyet volt képes felmutatni, ezért visszavonult a Formula-1-től. Fittipaldi azonban később Amerikában sikeres CART pályafutásba kezdett, és az Indianapolisi 500 mérföldes versenyen is sikerült győznie.
 
1. Ayrton Senna

Nagydíjak: 161 Futamgyőzelmek: 41 Pole pozíciók: 65 Világbajnoki címek: 3 (1988, 1989, 1991)
 
Senna talán nem csak minden idők legjobb brazil, hanem egyszerűen minden idők legjobb Formula-1-es pilótája volt. A Formula-1-be az 1984-es Monacói Nagydíjon berobbant Senna új mércét állított fel, ami a sebességet, a teljesítményt és a könyörtelen céltudatosságot illeti. A szárnyaló karrier azonban 1994-ben a San Marinói Nagydíjon a Tamburello kanyarban örökre véget ért. A brazilok nemzeti hősének képességeit nehéz szavakkal jellemezni, az, hogy miért is ő volt a legjobb talán mindenki számára egyértelmű, aki megnézi az 1993-as legendás Donington Parki esős Európa Nagydíjat.