Magyarország F1-es magazinja megpróbált utánajárni, hogyan is alakulnak a 2013-as erőviszonyok, és kiderítette, kik a csúcsvezetők, illetve kik szorultak ki a 33 legbefolyásosabb ember listájáról. Cikksorozatunk előző részében már bemutattuk a lista egy részét, most íme a folytatás…
10.
H. E. Khaldoon Khalifa al Mubarak
Életkor: 36 év
Feladatkör: vezérigazgató, Mubadala Development
Nemzetiség: egyesült arab emírségekbeli
H. E. Khaldoon Khalifa al Mubarak Abu-Dzabi uralkodójának, H. H. Khalifa bin Zayed al Nahyan sejknek az egyik legbízhatóbb tanácsadója, aki széles körben elismert üzletember, amit érdekeltségének az angol fociban, vagyonának és a Forma-1-nek köszönhet. Az Egyesült Arab Emírségekben (UAE) számos kulcsfontosságú pozíciót tölt be, befolyása a régióban mélyen érezhető a Mubadala Development ingatlancsoport vezérigazgatójaként és az Abu-Dhabi United Group tagjaként. H. E. Khaldoon Khalifa al Mubarak értékesítési vezetőként kezdte karrierjét az Abu-Dzabi Nemzeti Olajtársaságnál. Ezt követően az UAE Offsets Groupnál töltött be számos pozíciót, mielőtt a kormány tulajdonában lévő befektetési társaság, a Mubadala Development elnök-vezérigazgatója és ügyvezetője lett. A társaságnak 5%-os részesedése volt a Ferrariban, mielőtt eladta volna azokat 2010 harmadik negyedévében a FIAT-nak. Az üzletember az Aldar Propertiesszel együtt a Ferrari Élménypark fejlesztéséért is felelt Abu-Dzabiban. 2011-ben Mubadala ajánlatot tett a sportág megvásárlására, amelyet a CVC visszautasított.
9.
Sir Frank Williams
Életkor: 71 év
Feladatkör: alapító, WilliamsF1
Nemzetiség: angol
Sir Frank Williams marad a modern sport egyik legikonikusabb figurája, és úgy írják őt le, hogy amennyi hullámvölgybe belekerült karrierje során, legalább ugyanannyi szédítő magasságban is járt. Williams valószínűleg az egyetlen ember a paddockban, aki Bernie Ecclestone tiszteletét, lojalitását és csodálatát élvezi. Halk, de világos véleményei vélhetően még sok évig formálják a sportágat. Első Forma-1-es csapatát, a Frank Williams Racing Carst agresszíven megszerezte egy Walter Wolf nevű olajmágnás, miután 1976-ban számos szponzora bedőlt. Szerepe a társaságban ezután marginális volt, Williams távozott, és magával vitte korábbi alkalmazottját, Patrick Headet. Ők ketten aztán megszálltak egy üres szőnyegraktárat Oxfordshire-ban, hogy felépítsék a WilliamsF1-et. Csupán két évvel ezt követően, 1979-ben megszerezték első győzelmüket, majd a következő szezonban Alan Jonesszal a világbajnoki címet is. 1986-ban Williams horrorisztikus autóbalesetet szenvedett, amelynek következtében véglegesen kerekes székbe kényszerült. Mindez ugyanakkor nem tántorította el attól, hogy változtasson korábbi hozzáállásán, és visszatért, hogy negyed évszázad alatt 12 címet szerezzen… 1994-ben Williamset és a csapat több vezető tagját Olaszországban emberölés gyanúja miatt vonták felelősségre Ayrton Senna Imolában bekövetkezett halála miatt. A vádakat egészen 2005-ig nem tisztázták hivatalosan, akkor a csapatot végül felmentették. Az istálló az elmúlt években a gyenge pénzügyi teljesítmény miatt szenved, ami a pályán elért eredményekben is visszatükröződik, ám mindezek ellenére Williams hozzáállása az egyik legállhatatosabb és legkitartóbb. 2012-ben távozott a testületből, de megmaradt csapatfőnöknek, amíg nevezetesen át nem adta a csapat kormányát lányának 2013-ban. Claire kinevezése valójában még tovább játékban tarthatja őt.
8.
Dr. Dieter Zetsche
Életkor: 59 év
Feladatkör: elnök, Daimler AG
Nemzetiség: német
Miután elektrotechnikai mérnökként végzett a karlsruhei egyetemen 1976-ban, Zetsche csatlakozott a Daimler-Benzhez, ahol a kutatásban dolgozott, majd alig öt évvel később a járművek fejlesztésimenedzser-helyettesének nevezték ki. 1982-ben Zetsche a paderborni egyetemen doktorált, és 45 évesen a DaimlerChrysler igazgatótanácsának tagja lett, miután a két autós óriás egyesült. Mivel az üzlet nem járt kézzelfogható eredményekkel, olyanokkal, amelyekben a brókerek reménykedtek, a Chrysler márkát eladták újraszervezésre a Cerberus Capital Managementnek. Zetsche következő kihívása a Daimler AG jövedelmezőségének visszafordítása, valamint korszerűsítését követően az volt, hogy felügyelje a Mercedes márkanév visszatérését a Forma-1-be. Az 1955-ös Le Mans-i katasztrófát követően ez volt az első alkalom, hogy a márka gyárként szeretett volna visszatérni a sorozatba, és Zetsche a Mercedes motorsportfőnökével, Norbert Hauggal a háttérből irányította a 2009-es bajnokcsapat, a Brawn GP átvételét, amelynek sikeresen szállított motorokat. Magát gyakorlati üzleti vezetőnek írja le, megerősítve társasága elkötelezettségét a Forma-1 iránt és folytatólagos befektetésüket a szériába. A Daimler most a Mercedes 60%-át birtokolja.
7.
Salman bin Hamad al Khalifa Koronaherceg
Életkor: 43 év
Feladatkör: vezérigazgató, BIC
Nemzetiség: bahreini
Az autósport-rajongóként ismert bahreini koronaherceg, Salman bin Hamad bin Isa al Khalifa a bahreini versenypálya vezérigazgatója. Széles körben elismerik, mivel Bahreinbe hozta a Forma-1-et, így Bahrein lett az első közel-keleti ország, amely nagydíjat rendezett (2004), tovább erősítve mindezzel a közel-keleti irányvonalat a sportban. Az egykori ellentmondásos helyszín (a 2011-es Bahreini Nagydíjat törölték a programból, amikor civil zavargások törtek ki egy tüntetéssorozat részeként) óriási kereskedelmi jelentőséggel bír a sportban. A bahreini Mumtalakat Holding Company 40 millió dollárt fizet a Forma-1-nek, hogy nagydíjat rendezzen, és most már a Mumtalakat birtokolja a McLaren Group felét is, 2012-ben pedig meghívták a Concorde Egyezmény testületébe is. Mivel a 2013-as nagydíj komoly incidens nélkül lezajlott, a királyság nagyon fényes jövő előtt áll a Forma-1 tekintetében.
6.
Adrian Newey OBE
Életkor: 54 év
Feladatkör: főtervező, Red Bull Racing
Nemzetiség: angol
A generációja által a legjobban tisztelt tervező, és statisztikái megerősítik ezt az óriási elismerést. Légügyi és Űrhajózási ismereteket tanult Southamptonban, és űrhajózási diplomáját legutóbb arra használta, hogy a Red Bull Racinget első, míg saját magát 7. konstruktőri világbajnoki címéhez segítse a Forma-1-ben. Tanulmányai után egy kis időt Amerikában töltött, megtervezte sok más nagyszerű siker mellett azt az autót, amely 1986-ban és 1987-ben megnyerte az Indianapolis 500-as versenyt. Newey később visszatért az Egyesült Királyságba, ahol hamarosan a Williams F1-es istálló csapott le rá. Első munkája, az FW14 az egyik legjobban csodált versenyautó lett a sport történelmében, amely Nigel Mansellel megnyerte az 1992-es világbajnokságot. Az általa tervezett kocsik aztán öt konstruktőri világbajnoki címet hoztak a Williamsnek hat év alatt, ami a McLaren-főnök, Ron Dennis figyelmét is felkeltette. A McLarennél folytatta nyerő szériáját, de 2005-ben otthagyta munkáját a közte és Dietrich Mateschitz közötti ajánlattételi háborút követően. Newey állítólag évente 10 millió dollárt ért meg új csapatának, és a Red Bull vezetése szerint sokkal értékesebb volt, mint akkortájt Schumacher.
5.
Jean Todt
Életkor: 66 év
Feladatkör: elnök, FIA
Nemzetiség: francia
2009 októberében Jean Todtot választották a Nemzetközi Automobil Szövetség elnökévé Max Mosley több mint egy évtizedes ténykedését követően. A francia híresen sikeres motorsportkarriert tudhat magáénak, dolgozott a Peugeot-nál és a Ferrarinál, világbajnokságot nyert a WRC-ben, a sportautókkal, Le Mans-ban és a Forma-1-ben. 1985-ben és 1986-ban Ari Vatanen WRC-bajnoki címeit irányította a Peugeot Talbot Sportnál, és később, még mindig a Peugeot-val, 1992-ben és 1993-ban megnyerte a Le Mans-i 24 órás viadalt is. A Luca di Montezemolo által kinevezett Todt 1993-ban csatlakozott a Ferrarihoz csapatfőnökként. Azzal a stratégiai lépéssel, hogy 1996-ban elcsábította a Benettontól Michael Schumachert, Todt elkezdte újjáépíteni a Ferrari egykori legendás státuszát. A lépés egyben azt is jelentette, hogy a csapathoz érkezett Ross Brawn és Rory Byrne is, a kombináció végül 13 világbajnoki címet eredményezett a híres olasz márkának. Befolyása a világ autósportjára széles körben érződik, de sok más nagyköveti szerepet és címet is betölt. A Ferrarinál elért sikereiért 2006-ban a Francia Köztársaság Becsületrendjének főtiszti méltóságát nyerte el, valamint birtokolja a Brit Lovagrenddel azonos értékű Maláj Lovagrend elismerését is, a Datukot.
4.
Luca Cordero di Montezemolo
Életkor: 64 év
Feladatkör: elnök, Ferrari S.p.A
Nemzetiség: olasz
Ha van még egy ember, aki képes arra, hogy Bernie Ecclestone-nál is több érdekfeszítő vitába bocsátkozzon, az Luca Montezemolo. Az olasz 1991 óta főnök a világhírű Ferrari S.p.A-nál. Montezemolo arisztokratikus család szülöttje, karrierjét versenyzőként kezdte, vagyonát pedig 400 millió dollárra becsülik. Enzo Ferrari korábbi helyetteseként a Scuderiát irányította, mielőtt átvett volna a FIAT leányvállalatánál számos pozíciót. Ő felügyelte az 1990-es olasz futball-vb szervezőbizottságát is. Az 1991-ben a teljes Ferrari vezetését átvevő Montezemolónak az volt a feladata, hogy átszervezze a motorsport-történelem egyik leghíresebb márkáját. Ezt követően átfogó változtatásokat hajtott végre, tanácsadóként munkába állította Niki Laudát és felbérelte Jean Todtot, hogy visszaállítsák a Ferrari dominanciáját. Tisztán kereskedelmi okokból számos alkalommal gyakorolt nyomást az FIA-ra, hogy engedélyezze a csapatok számára a harmadik autó indítását és élesen bírálta a 2010-es új indulókat. Az Ecclestone által irányított sorozat óriási sikerei ellenére Montezemolo gyakran elmélkedik egy szakadársorozat lehetőségéről, a brit részvételével vagy akár nélküle. Azzal, hogy 2010-ben Abu-Dzabiban megnyílt a Ferrari World, Montezemolo azon kiváló képessége is megmutatkozott, hogy kompromisszum nélkül irányítson és elérjen látszólag lehetetlen célokat.
3.
Donald Mackenzie
Életkor: 56 év
Feladatkör: társalapító és vezető partner, CVC Capital Partners
Nemzetiség: skót
A Financial Times úgy nevezi őt, mint az európai magántőkések egyik legerőteljesebb vezetője, és a skót üzletember egyben a CVC Capital Partners Group társalapítója, valamint vezető partnere. Donald Mackenzie a Forma-1 egyik leghatalmasabb embere. Okleveles könyvvizsgálóként végzett, majd a Dundee Egyetemen jogi diplomát szerzett. A 3i-nél kezdte karrierjét, de kilépett, hogy a CVC előfutárjához, a Citicorphoz csatlakozzon 1988-ban. Irányítása alatt a csoport lenyűgöző hírnévre tett szert, 52 társaságot finanszírozva globálisan, együtt majdnem 90 milliárd euró éves eladást elérve. A CVC által 2006-ban létrehozott Alpha Prema igazgatótestületének tagja azzal a céllal, hogy felügyelje a Forma-1 irányítását. Szerepe a Forma-1-es üzletben egyfajta mediátor, közvetítő, amely Bernie Ecclestone elnök támogatásában is megmutatkozott, miután meggondolatlan kijelentéseket tett Hitlerről a Times of Londonnak. Mackenzie minden bizonnyal a pénzügyi erőt jelenti a sport mögött, de tisztában van azzal is, hogy csak egyetlen embernek van befolyása és tisztelete az F1-et olyan sikerrel működtetni, mint amilyet a sorozat napjainkban élvez. A dolgok jelen állása szerint Mackenzie lesz majd Ecclestone utódja a Forma-1-es cirkusz élén, ha eljön az idő.
2.
Dietrich Mateschitz
Életkor: 68 év
Feladatkör: társalapító, Red Bull
Nemzetiség: osztrák
Egy német kozmetikai cég marketingeséből lett a világ legnagyobb energiaital-gyártó cégének és egy világbajnok Forma-1-es csapatnak a tulajdonosa. A Gerhard Bergernek juttatott szponzori segítsége és a Sauberben lévő többségi részesedését követően Mateschitz megvette a Ford Jaguar márkanév (korábban Stewart) alatt futó csapatának vagyonát, és készen állt arra, hogy azt jelentős erővé alakítsa. Bizonyos helyeken nem volt világos, hogy vajon ez egy újabb marketingfogás-e egy társaság számára, hogy veszettül kiaknázzon számos piacot, amellyel a Forma-1 már így tett, ám amint a világbajnoki pontok özönleni kezdtek, Mateschitz célja egyértelművé vált. Hatása a sportra mérhetetlenül mély, a befolyás érezhető a bokszutcában is, a Red Bull Technology csapata (a milton-keynesi F1-es gyár leányvállalata) 2011-ben például a Lotusnak szállított váltókat és hidraulikai rendszereket. 2011-ben 4,6 milliárd doboz energiaitalt adott el, ami több mint 11%-os növekedés 2010-hez képest.
1.
Bernie Ecclestone
Életkor: 82 év
Feladatkör: vezérigazgató, Formula One Management
Nemzetiség: angol
Ecclestone nélkül nem lenne Forma-1, és a Forma-1 nélkül nem lenne Ecclestone. Pilótamenedzserként kezdte 1957-ben, majd hamarosan megvásárolta az F1 Connaught csapatot, de amikor pártfogoltja, Stuart Lewis-Evans meghalt a Marokkói Nagydíjon, Ecclestone távozott a sportból. Egypár évvel később, miután találkozott Jochen Rindttel, visszatért. Ők ketten közeli barátok és üzleti partnerek lettek, annak köszönhetően, hogy a brit irányította a Lotus Forma-2-es gyári csapatát, amelynél Rindt és Graham Hill együtt versenyeztek. 1970-ben Rindt vezette a világbajnoki pontversenyt a Lotusszal, amikor Monzában életét vesztette, és végül ő lett a sportág egyetlen posztumusz világbajnoka. Egy ilyen közeli barát és szövetséges elvesztése miatt azonban a letört Ecclestone ismét távozott a sportból. Két évvel később a nyilvánvalóan motorsportfüggő angol ismét visszatért, miután megvásárolta a Brabham-istállót Ron Tauranactól. Irányítása alatt a csapat 1981-ben és 1983-ban Nelson Piquet-vel megnyerte a világbajnokságot. A hetvenes évek közepén csapattulajdonosként Frank Williamsszel, Colin Chapmannel, Teddy Mayerrel, Ken Tyrrellel és különösen Max Mosley-val megszervezte a Forma-1-es Konstruktőrök Szövetségét (későbbi FOCA). Céljuk az volt, hogy megvédjék a magántulajdonban lévő csapatokat a versenyszervezők és gyári csapatok, például a Ferrari ellenében. Az F1CA összeütközésbe került a Féderation Internationale du Sport Automobile-lal (Nemzetközi Autósport Szövetséggel), a történtek pedig Ecclestone megválasztásához, illetve a mostanság rossz hírű Concorde Egyezmények sorához vezettek. Miután sikeresen kezelte a kiválással kapcsolatos problémákat, megszerezte saját cégének a kereskedelmi jogokat a (Formula One Promotions and Administrations) a FOCA-tól, később pedig a Formula One Managementen keresztül az ő kezébe került a sportág feletti ellenőrzés joga is. A Forma-1 összes vitájának középpontjában állva Ecclestone hatása a sportágra felülír bármilyen szerződéses kinyilatkoztatást. Megőrizte a kontrollt a FISA-FOCA harc során és megakadályozta azt a biztos katasztrófát is, hogy 2009 nyarán egy szakadársorozat jöjjön létre. Már csak annak kell kiderülnie, mi történik akkor, amikor Ecclestone ténylegesen átadja az irányítást. Az azonban kétséges, hogy kizárólag egy ember egyedül tudja ismét irányítani az F1-et.
Teljes lista az Autósport és Formula Magazin augusztusi számában…