A boxutca arctalan hősei: Ilyen egy F1-es szerelő élete!

Munkában a Red Bull szerelői (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Munkában a Red Bull szerelői (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Greg Baker az 1990-es évek közepén kezdte szerelői pályafutását a brit túraautó-bajnokságban. A Forma–1-be 1997-ben került be, az Arrows-istálló tagja lett. A csapat megszűnésének évében aztán a Renault alkalmazottjává vált – 2002 óta dolgozik Enstone-ban, immáron főszerelőként.

De mit is jelent ez pontosan? „A feladatom biztosítani, hogy Romain Grosjean és Pastor Maldonado autói tökéletesek legyenek. Meg kell találnom a hibákat, de egyúttal a napi munkát is irányítom, terelgetem a srácokat” – mesélte szerepköréről a Motorsportnak.

Majd elárulta, ahhoz, hogy az egész éven át tartó utazgatást és a sűrű programot bírja valaki, elengedhetetlen, hogy igazán rajongjon az F1-ért, a versenyzésért. „Szenvedélyes motorsportrajongónak kell lenned, ez nem is kérdés. Ha az F1-ben akarsz dolgozni, rendkívül motiváltnak kell lenned. Gyorsan kell dolgoznod nagy nyomás alatt, és közben precíz döntéseket kell meghoznod rendkívül kevés idő alatt. Tizenkilenc futam van egy évben – azaz száznyolcvan napot vagy távol otthonról” – vázolta munkájuk nehézségét.

Miután közel két évtizede van jelen a paddockban, Baker azt is tudja, mennyit változott az elmúlt időszakban az F1-es szerelők élete. „Hihetetlen változás ment végbe. Nagyon sokat utazunk, tíz órákat töltünk a repülőkön, ahol az üzleti osztályon utazunk, és állandóan küzdünk az átállással. Tizenöt éve ha befejezted a munkát, megittál egy sört valahol, elmentél futni a srácokkal vagy a konditerembe. Most sokkal üzletiesebbé vált az egész. A szerelők új generációja nem igazi sportoló, de nagyon fittek.”

 

A hétvége menete – szerelői szemmel

Miközben a versenyzők hétvégi programját nagyjából átlátjuk, a szerelők és mérnökök a színfalak mögött kissé más ütemben dolgoznak. Baker a hétvége menetéről is részletesebben beszélt, mely már gyakorlatilag szerdán megkezdődik. „Az európai versenyek idején szerda kora reggel indulunk útnak, és általában délután kettőre már a pályára érünk. Egészen este tizenegyig lehetünk ott, hiszen szerdán még nincsen kijárási tilalom. Igyekszünk nem csütörtökre hagyni a dolgokat. Csütörtök reggel aztán beindítjuk a motort, és ellenőrizzük a rendszereket” – utalt arra, hogy a csütörtöktől a túlórázást tiltó új szabályokat szerdai pluszmunkával „játszák ki”, s ekkor rakják össze az autókat.

Csütörtökön aztán jön a kötelező gépátvétel, ekkor az autókban már ott a pénteken használatos motor és váltó is. Ekkor kapják meg egyébként a Pirelli gumijait is, melyeket aztán szettek szerint rendeznek el, majd pedig jön a versenyzőkkel és mérnökökkel közös pályabejárás.

Pénteken aztán már a pályán zajlik a munka – mely azonban nem korlátozódik a két 90 perces szabadedzésre. „Reggel általában fél hétkor hagyjuk el a hotelt. A péntek a legmozgalmasabb nap számunkra az egész hétvégén. Általában egészen a kijárási tilalom kezdetéig dolgozunk. Újra összerakjuk az autót a második edzés végén, beletesszük a versenyre szánt motort és váltót. És mindig vannak elemek, amiket még cserélni kell, a felfüggesztésen is változtatunk, hiszen sok kört teljesítettünk vele. Ha valóban kihasználod a tilalom határidejét, akkor visszatérve a hotelbe úgy négy-öt órád marad az alvásra, aztán mehetsz újra a pályára” – mutatott rá a kemény igénybevételükre Baker.

Szombaton ugyanakkor a harmadik szabadedzés későbbi kezdése miatt egy órával később, 7:30-kor indulnak el a pályára. Más kérdés, hogy ezen plusz óra miatt aztán ott még jobban kell kapkodniuk – különösen ha a délelőtti edzésen történik valami technikai hiba vagy baleset. „A harmadik edzés és az időmérő közti időszak rendkívül kevés. Fel kell tennünk ez idő alatt a versenyen használatos kipufogót, a fékeket és hasonló dolgokat. Minden egyes pálya más-más dolgokat igényel. Ha bejutsz a Q3-ba, utána az autók a parc fermébe kerülnek, csak másfél órád van rá, hogy levedd a padlólemezt, ellenőrizd, hogy minden rendben van-e, majd újra összerakd a kocsit, hogy F1-es autónak tűnjön.”

Greg Baker, a Lotus vezető szerelője (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Greg Baker, a Lotus vezető szerelője (Fotó: Charniaux / XPB Images)

Pár éve még embertelenebb volt

A parc fermé szabályokat, melyek értelmében az időmérőt követően valamennyi autót egy ellenőrzött, bekamerázott helyen gyűjtenek össze, eredetileg azért is alkották meg, hogy kikényszerítsék, hogy a csapatok alkalmazottai több pihenőt kapjanak, s ne dolgozzanak éjszakába nyúlóan a kocsikon. Ez az egész hétvége ütemtervét megbolygatta – de az érintettek ezt cseppet sem bánják. „A parc fermé szabályok komoly változást jelentenek. Pár éve csütörtökön megérkeztünk, és gyakorlatilag megállás nélkül dolgoztunk vasárnap estig. Nagyon sok motorcsere volt, ráadásul még a harmadik autóval is foglalkoznunk kellett. Most minden sokkal szabályozottabb. És legalább így már végre alhatunk is egy keveset” – dicsérte az FIA szigorítását a főmérnök.

Ami a vasárnapot illeti, korábban már kora reggel fel kellett készíteni az autókat a délelőtti bemelegítő edzésre. Amióta azt eltörölték, s a szerelők csak a parc fermé megnyitása után kezdhetik meg a munkát, minden egyszerűbbé vált. „Igyekszünk biztosítani, hogy minden készen álljon, alaposan átnézzük az autókat, hogy valóban minden rendben van-e rajta. Igazán nem dolgozhatunk már a kocsikon, de azért átvizsgálhatjuk őket” – utal Baker arra, hogy manapság gyakorlatilag már az időmérőn véglegesítik a beállításokat.

A futam során a szerelők a garázsban követik az eseményeket, az illetékesek elvégzik a kerékcseréket, ám munkájuk a leintés után messze nem ér még véget. Hogy valaki nyakig beöltözve időnként mégis elbóbiskol, persze nem a véletlen műve. „A verseny után vasárnap még úgy nyolc óra munka vár ránk. Eléggé szétbontjuk az autókat, hiszen minden visszamegy a gyárba, Enstone-ba. És ahhoz, hogy szétszereld a kocsikat, több óra munkára van szükség”– magyarázta a Lotus szerelője.

Ez a folyamat aztán az év valamennyi nagydíjhétvégéjén megismétlődik, s ha sűrű a program, s két hét alatt két versenyt is rendeznek, a résztvevőknek szusszanni is alig van idejük. A pályán dolgozók leginkább a kötelező augusztusi nyári szünetben, valamint decemberben tudnak feltöltődni. „A legjobb dolog az F1-ben, hogy valamennyi időpontot előre ismerünk, így egész jól meg tudjuk tervezni a teljes évünket” – közelíti meg a kérdést a pozitív oldalról Baker. „A srácok pontosan tudják, mikor lesz pihenőjük. Én már elég sok időt töltöttem el távol az otthontól, ezért igyekszem inkább otthon maradni a családommal, amilyen gyakran csak lehetséges” – magyarázta a Lotus vezető szerelője.

 

Forrás: www.telesport.hu – RSS