Már együttműködésük bejelentése után sokat beszéltek arról, vajon miként tudja majd leküzdeni a McLaren és a Honda a kulturális különbségeket, melyek akár gátat is szabhatnak kettejük fejlődésének. Noha a felek már az első hónapok közös munkája után arról nyilatkoztak, mennyire jól megértik egymást, a közelmúltban kiderült, teljes harmóniáról még szó sincs. A McLaren versenyigazgatója, Éric Boullier például elárulta, miközben a motorgyártó türelmes, és akár éveket is hajlandó várni első nagyobb sikerükre, addig Woking egyre inkább úgy érzi, ketyeg az óra.
A francia éppen ezért kiemelte, bármit hajlandóak megadni a japánoknak azért, hogy javítani tudjanak helyzetükön, s azt is fölvetette, hogy rivális gyártóktól kellene szerződtetniük a hibridtechnológia terén már tapasztalatokat szerzett szakembereket, akik „friss szemmel” talán hamarabb megoldásokat találnának bizonyos problémáikra. A hírek szerint a tavaly még igen gyenge erőforrásokkal versenyző Ferrari például annak is köszönheti idei jelentős javulását, hogy átcsábította a Mercedes egyik volt mérnökét, aki már a kezdetektől résztvevője volt a németek V6-os turbóprojektjének.
Arai Jaszuhisza, a Honda sportigazgatója azonban nem találja jó ötletnek az „agyelszívást” – mégpedig éppen cége sajátos kultúrája miatt. „Ez egy csodálatos ötlet, de szerintem nagyon nehéz lenne szerződtetni egy mérnököt a Ferraritól, a Mercedestől vagy bárhonnan. Nem lenne könnyű neki velünk dolgozni, mivel a kultúránk teljesen más, ahogy a felszereltségünk, a szimulációink és minden más is. Emiatt igazán képzettnek kell lennie, de még így is sok időt venne igénybe, hogy megtanulja, hogyan működünk. És a Honda amúgy is hosszú távon akar együtt dolgozni alkalmazottaival, így arról szó sem lehet, hogy megérkezik, hat hónap után pedig távozik. Mi nem így dolgozunk” – magyarázta a japán szakember az Autosportnak.
Boullier nemrég azt is fölvetette, a Honda a McLaren is erőforrásait, eszközeit, szakértelmét is használatba vehetné a mihamarabbi fölzárkózás érdekében, ám Arai sem tartja járható útnak. „Az erőforrás és a karosszéria között óriási a technológiai különbség – jóllehet, mindkét terület nagyon fontos. Ha pár mérnök átjönne a motorrészlegre a karosszériarészlegről, az egyáltalán nem működne, és az sem, ha mi mennénk a McLarenhez. Egyszerűen meg kell értenünk, hogy működhetünk együtt, meg kell vitatnunk az ötleteinket, és más utakat keresnünk ahhoz, hogy túljussunk egy problémán.”
Mindezekből az érződik, hogy a McLaren és a Honda között korántsem tökéletes az összhang – Arai azonban kiemelte, az eltérő nézőpontoktól eltekintve igenis jól működik a kapcsolatuk. „Nagyon szorosan együttműködünk, és mindent rendkívül részletesen megbeszélünk. Most, hogy eljutottunk a szezon közepéig, rengeteget beszélünk Érickel és más mérnökökkel, és reméljük, hogy már fél év után is büszkén várják a második velünk eltöltött félévet” – fogalmazott a japán szakember.