A Red Bull és a Renault válása láncreakcióval járna?

Red Bull-Renault (Fotó: Price / XPB Images)

Red Bull-Renault (Fotó: Price / XPB Images)

Miközben az elmúlt hetekben a versenyzőpiac lehetséges mozgásai jelentették a fő témát, könnyen lehet, hogy hamarosan csapatszinten, a motorbeszállítók terén is gyökeres változásokat láthatunk majd. A láncreakciót a Renault és a Red Bull indíthatja be, a két fél ugyanis mostanság egyre többet gondolkodik saját hosszabb távú jövőjén, és számos jel arra utal, hogy a folytatást nem egymás partnereiként képzelik el.

A korábban együtt négy bajnoki címet nyerő páros viszonya drasztikusan megromlott az elmúlt másfél évben. S a helyzetük már odáig jutott, hogy a Renault már nem is csinál titkot belőle, hogy a jelenlegi formában képtelen elképzelni F1-es szerepvállalását; miközben a Red Bull pedig egyre inkább más alternatívák felé kacsingat. A francia motorgyártó a hírek szerint a Lotus felvásárlásával szeretne újra saját gyári csapatot indítani, míg az osztrákoknak egyre inkább a Mercedes-erőforrásaira fáj a foguk.

Akadály viszont mindkettejük tervei előtt magasodik: a Lotus tudniillik hosszú távú szerződéssel rendelkezik a Mercedesszel, miközben a Red Bull 2016-ig szóló megállapodást kötött a Renault-val. Az Autosport F1- politikai ügyekben jártas szakírója, Dieter Rencken azonban amondó, jelen helyzetben az sem elképzelhetetlen, hogy a felek egy többoldalú megállapodás révén kvázi pozíciót cserélnek, s miközben a Lotus megkapja a Renault-t (vagy inkább fordítva), a Mercedes velük kötött partneri szerződését a Red Bull „örökli meg”.

 

A Red Bull és a Renault válása már elkerülhetetlen?

Noha a felek a közelmúltban arról beszéltek, hogy elsősorban a 2017 utáni időszakra keresnek hosszú távú megoldást, a német újságíró szerint ezen megállapodás akár már 2016-ra létrejöhet. Amennyiben mindegyik fél mutat erre hajlandóságot. „Miközben Christian Horner a nyilvánosság előtt azt hangoztatja, hogy szerződésük van a Renault-val 2016-ig, a személyes beszélgetések során nem tagadja, hogy az ideális forgatókönyv számukra a korábbi szakítás lenne a Renault-val, hogy megszerezhessék a Mercedes erőforrásait” – írja a paddockban járatos Rencken.

Majd hozzáteszi, a Ferrari semmiképp sem jelenthet reális opciót a Red Bull számára, mivel az olaszoktól aligha várhatják el, hogy a sajátjukéval azonos erőforrást kapjanak tőlük, mellyel adott esetben le is győzhetik őket. A szakíró szerint éppen ezért csak két út létezik most számukra: megszerzik a Mercedes-motort, vagy ha hirtelen teljesítményjavulást tapasztalnak tőlük, maradnak a Renault-val.

A franciák új hengerfeje, melyet az év kései szakaszában (Szocsi táján) terveznek bevetni, a hírek szerint igencsak ígéretesnek tűnik. Egyesek szerint a franciák módosító pontjaik okos felhasználásával a szezon végére jelentősen csökkenthetik lóerőhátrányukat a Mercedesszel szemben. Csakhogy a Red Bullt talán ez sem győzi majd meg. Egyfelől azért, mert az általuk a projektbe szervezett Mario Illienék segítségétből úgy tűnik, végül az ígéretes tervek ellenére sem kérnek a franciák; másfelől azért sem, mert Christian Hornerék bizalma már mélyen megrendült a Renault-ban.

Rencken ennek kapcsán kiemelte, a motorgyártó emberei a silverstone-i futam hetében látogatást tettek a Red Bull Milton Keynes-i gyárában, ahol vázolták partnerüknek jövőbeni terveiket. „Horner és a Red Bull szakemberei állítólag nem voltak valami lelkesek. És emiatt úgy tűnik, a szerződésük 2016 végi lejárta utáni szakítás már szinte elkerülhetetlen. Hacsak nem egyeznek meg már ez előtt a Mercedesszel” – írja.

A Red Bullhoz közelálló Gerhard Berger mindeközben a Sport Bildnek nyilatkozva szintén kételyeinek adott hangot a Renault jövője kapcsán. „Én nem gondolnám, hogy a Renault a jövőben képes lesz elegendő pénzt elkölteni arra, hogy egy szintre jusson a Mercedesszel. A Red Bull pedig ezzel szükséghelyzetbe kerülne. Csak lojalitásból, csak mert már négy bajnokságot nyertek a Renault-val, nem várhatnak örökké a fejlődésre. Körül kell nézniük, és meg kell hozniuk a döntéseket, melyek segítségével szebb jövő vár rájuk” – vélekedett a volt versenyző és csapatvezető.

Rencken szerint árulkodó jel, hogy miközben Toto Wolffék pár hónapja még kategorikusan cáfolták annak lehetőségét, hogy a Mercedes valaha is motort adjon a Red Bullnak, az osztrák mára mintha sokkal kompromisszumkészebbé vált volna. „Természetesen fontos, egy jól működő és izgalmas platformmal rendelkezni, hiszen a győzelmek is értékesebbek, ha azokat erős ellenféllel szemben szerzed meg. Csapatként a legfontosabb számunkra, hogy előnybe kerüljünk és bajnoki címeket nyerjünk. De résztvevőként némi felelősséggel tartozunk a teljes versenysorozat iránt is” – idézte ennek kapcsán a Sport Bild a csillagosok sportigazgatóját.

 

A kisebb csapatok is váltani kényszerülnek?

Hogy érvényes szerződésük ellenére megtörténik-e már 2016-ban a Red Bull és a Renault szakítása, vagy hogy az osztrákoknak sikerül-e megkötniük egy ma még merőben furcsának ható megállapodást a Mercedesszel, s a Renault-nak lesz-e újra saját gyári csapata, egyelőre a jövő zenéje. Az azonban nagyon is valószínű, hogy a jövőre vagy két év múlva bekövetkező változások nem csupán a Red Bullt és a Renault-t érintik majd, de több más istálló jövőjére is hatással lesznek.

Amennyiben ugyanis a Mercedes motorral látja el a Red Bullt, s megtartja partnerei közt a Williamst és a Force Indiát, a szintén motor nélkül maradó Toro Rossónak aligha jut már az erőforrásukból. Rencken ennek kapcsán pedig azt tartja a legvalószínűbb forgatókönyvnek, hogy az energiaitalosok B-csapata visszatérjen a Ferrari-erőforrásokhoz, melyeket 2013-ig használt.

Ebben az esetben viszont a Ferrarinak lenne túl sok partnere egyszerre, s mivel az olaszok kapcsolata a Haasszal és a Marussiával egyelőre biztosnak tűnik, a Sauber jövője válna kérdésessé. A svájciak és Maranello új vezetősége a hírek szerint már mostanság sem jön ki túl jól egymással. „A Renault-motor egy lehetőség lenne a Sauber számára?” – teszi fel a kérdést Rencken. „Cyril Abiteboul, a Renault F1 sportigazgatója vasárnap délelőtt a GP-es futamot megelőzően tárgyalt egymással. Természetesen tárgyalni egy hétvége során sok mindenről szokás, de vajon lehetett-e szó arról, hogy a Renault motorral támogassa a svájci csapatot? Lenne értelme: ha a Red Bull-csapatokkal való kapcsolata véget ér, a Renault-nak legalább két csapatra szüksége lenne ahhoz, hogy ellensúlyozza a motorfejlesztés költségeit” – hívta fel a figyelmet.

Végül pedig vázolta, a jelen helyzet ismeretében miként változhat meg a 2016-os vagy a 2017-es motorhelyzet. Íme:

Mercedes-Mercedes

Ferrari-Ferrari

Williams-Mercedes

Red Bull-Mercedes

Force India-Mercedes

Toro Rosso-Ferrari

Lotus/Renault-Renault

Sauber-Renault

McLaren-Honda

Manor-Ferrari

Haas-Ferrari

Forrás: www.telesport.hu – RSS