Amióta biztonsági szempontok miatt az FIA a világ versenypályáin aszfaltozott bukótérré kezdte átalakítani a kavicságyakat, állandó viták folynak a pályaszélesítésekről. A modern bukóterek többsége sokak szerint nem bünteti eléggé a hibázó versenyzőket, akik ráadásul előszeretettel használják is azokat az ideális ív még ideálisabbá tételére… A Belga Nagydíj helyszínén sem volt ez másképp, ahol a mezőny az Eau Rougeból kivezető gyors balos ívnél rendszerint fittyet hányt a pálya határát jelző fehér vonalra, s mind a négy kerekével letérve a pályáról, a kerékvetőn fordult a kedvezőbb kigyorsítás érdekében.
Pár éve mindez még aligha jelentett volna problémát, tekintve, hogy az F1 egyik leghíresebb kanyarját korábban fű és kavicságy szegélyezte. Most viszont komoly fejtörést okoz, mivel a spái hétvége során történt defektek kapcsán fölvetődött, talán nem is a Pirelli által emlegetett törmelékek, sokkal inkább a kerékvető kevésbé egyenletes felülete (konkrétabban pedig egy, az aszfaltban lévő barázda) idézhette elő a gumik szétrobbanását, melyen éppen a pályalevágás miatt hajtottak át az autók.
Hogy mindez több lehet puszta elméletnél, jól jelzi, hogy az FIA máris vizsgálni kezdte annak lehetőségét, miként tudna hatékonyabb módszerrel gátat szabni a pályaelhagyásoknak. A szövetség eddig is többféle módszerrel védekezett. Egyes pályákon (a Red Bull Ring, Silverstone) a kényes szakaszokon árgus szemmel figyelték például a jogtalan előnyszerzéseket, s kegyetlenül büntették is a szélesítőket (az időmérős kör törlésével); míg másutt (pl. Kanadában vagy Monzában a sikánoknál) felfestésekkel, magasított rázókövekkel, fekvőrendőrökkel igyekeztek elvenni a versenyzők kedvét a rövidebb út választásától. Mindez ugyanakkor úgy tűnik, még mindig kevés, s mivel a pályaelhagyások biztonsági szempontból is vethetnek fel aggályokat, további szigorításra lenne szükség.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke elismeri, két versenyzőjének határokat feszegető spái kerékvető-használata valóban jelenthetett némi kockázatot a gumikra nézve. „Nincs könnyű dolga a Pirellinek. Minden pálya és minden kerékvető más. A versenyzők nyilvánvalóan jobban kihasználják a pályákat, mint tennék mondjuk, ha kavicságyak szegélyeznék őket. És ha egy versenyző bármilyen előnyre szert tehet, ki fogja használni. Az Eau Rouge nagyon más lett, mint tíz évvel ezelőtt volt” – nyilatkozta a brit a Motorsportnak.
A lap szerint Monzában a versenyzők, a csapatok és a szövetség már tárgyaltak is erről a kérdésről, s az esetleges megoldási lehetőségekről. Az egyik ötlet az volt, hogy helyezzenek el egymással párhuzamos, a pályafelszínből kissé kiemelkedő vonalakat a bukóterekben, melyek a biztonság szempontjából még nem hordozzák magukban a levegőbe emelkedés veszélyét, ugyanakkor elég rázósak ahhoz, hogy a versenyzőket elriasszák, s hiba esetén megbüntessék.
Ugyanakkor a megvalósítás nem egyszerű. Pastor Maldonado például Belgiumban ilyen kiemelkedő vonalakra hajtott rá a versenyen, s az ezekkel való 17 G-s találkozása vezetett végül a kiesését előidéző műszaki hibához. A venezuelai szerint éppen ezért jobb megoldást jelentene, ha az FIA inkább a pályaelhagyásra vonatkozó szabályain szigorítana. Például oly módon, hogy bevezetné: két kicsúszás után kizárás jön. „Általában a pályaelhagyáskor időt veszítesz. De van, hogy inkább nyersz vele. A legjobb az lenne, ha biztosítanánk, hogy senki se tegyen szert előnyre azáltal, hogy szélesre fut” – nyilatkozta az egyszeres futamgyőztes.
„Bármikor szélesre futhatsz, ha mondjuk későn fékezel vagy blokkolod a kereket. Ezen esetekben van szükség ezekre a bukóterekre – a biztonság miatt. De egyes versenyzők csak arra használják őket, hogy gyorsabbak legyenek. Szóval a versenyen ha egymást követő két alkalommal csinálsz ilyesmit, és közben pozícióért harcolsz, talán a csapatnak kéne szólnia, hogy ilyesmit ne csinálj. Az időmérőn is be kell tartani a pálya határait. Két keréknek mindig belül kell maradnia a vonalon, ennyi az egész” – fogalmazott a Lotus versenyzője.