Akit Senna sem tudott megverni

image

A Sennáról szeptemberben magyarul is megjelent dokumentumfilmben elhangzik egy olyan név, amivel a nézők nagy többsége nem tud mit kezdeni. Pedig Terry Fullerton a lehető legnagyobb hatással volt a brazil fenoménre, története pedig érdekes módon mutatja be a motorsportok belépő kategóriáját, a gokartot.

Az égett gumi csikorgása töri át az ordító motorok kakofóniáját abban a ragyogó pillanatban, amikor Terry Fullerton megelőzi Ayrton Sennát. A brazil tinédzser már ekkor megvillantotta géniuszának jeleit, melyek később a Forma-1 legendájává tették. Előbb azonban még egyszer lehagyta idősebb csapattársa, amit utált. Mindez az 1980-ban megrendezett Bajnoki Kupa utolsó versenyén, Olaszországban, a profi gokartozás magas oktánszámú világában történt. A brit Fullerton uralta a játszmát, miközben szélárnyékában szorosan követte fiatal pártfogoltja.
A verseny után Senna így füstölgött: „Szerintem én vagyok a morális győztes. Fullerton nem játszott tisztán. Elengedtem, bár a manőver szabálytalan volt.” A már 58 éves ellenfél természetesen másképp emlékszik. „Úgy rémlik, jó kis előzés volt, azzal tudtam nyerni.”
 
Történt, ami történt, Senna zsörtölődésének ellenére Fullerton fölötte mutatott dominanciája nagy hatással volt a gokartban a koraérett új fiúra.
 
Hogy ez nem csak egy legenda, arra bizonyíték is akad a Sennáról szóló dokumentumfilmben, amikor a brazilt arról kérdezik 1994-ben, 34 éves korában bekövetkezett tragikus halála előtt egy évvel, hogy kit tartott a legjobb versenyzőnek, aki ellen valaha küzdött. Válaszként ádáz ellenfeleit, Alain Prostot vagy Nigel Mansellt, esetleg Nelson Piquet-t várhatja a néző. E helyett Senna mosolyogva így felel: „Először voltam Európában, azért, hogy Brazílián kívül versenyezzek… Fullerton, Terry Fullerton csapattársaként. Nagyon tapasztalt volt, és élveztem vele versenyezni, mert gyors volt és következetes. Számomra egy nagyon teljes versenyző volt. Tiszta vezetés volt, tiszta versenyzés… ezt nagyon jó emlékként őrzöm.”
 
A cikk folytatása az Autósport és Formula Magazin legújabb, októberi számában olvasható.