Tökéletes házasságnak indult, mégis keserű válással végződött. Fernando Alonso 2010-ben azzal a céllal szerződött a Ferrarihoz Kimi Räikkönen helyére, hogy megvalósítsa álmát, s megszerezze harmadik világbajnoki címét. Első évében egy buta taktikai baki miatt veszített az utolsó versenyen, aztán további két ezüstérmet szerzett még – de csapata és autója fokozatosan gyengült, így a végső célt nem érte el. Korábban elárulta, már 2013-ban is erősen fontolgatta, hogy távozik az olaszoktól, ám akkor végül mégis adott nekik egy esélyt, hátha a 2014-es szabályváltozásokkal helyzetbe kerülnek.
Az azóta már a McLarent erősítő kétszeres bajnok a CNN-nek adott interjújában elárulta, ma már belátja, hamarabb kellett volna váltania. „Talán igen. Az autóm már nem volt versenyképes, és bizonyos dolgok egyre inkább elszomorítottak” – fogalmazott. „Szóval talán egy vagy két évvel kevesebb jobb lett volna. De próbálkoztunk, a legjobb formánkat nyújtottuk, és a végsőkig harcoltunk minden egyes versenyen. A Ferrarinál öt évet eltölteni, és mindig másodiknak lenni számomra nem volt elegendő.”
Alonso kiemelte, az olasz csapat teljesítménye túlságosan függ a házon belül uralkodó hangulattól – ami szerinte a Mercedes ellen nem éppen jó előjel. „Nem szerettem volna föladni, és folyamatosan hittem, hogy elérhető a győzelem, életben tartottam a reményt. Tavaly azonban rájöttem arra, hogy a Mercedes dominanciája miatt rövidtávon nem lehet a Ferrarival nyerni, ezért egy új projekt tűnt a legjobb ötletnek. A McLarené kockázatos, mert teljesen új, de egy csapat vagyunk, együtt nyerünk és együtt is veszítünk. A Ferrarinál hogy nyersz-e vagy veszítesz, attól függ, összességében milyen a csapat hangulata. Ez egy nagy istálló, vannak nagyszerű és rossz dolgai is, és számomra remek tapasztalatot jelentett, hogy átélhettem, milyen a Ferrarinál lenni. De a legfontosabb mégis a győzelem, valamint hogy érezzem, versenyképes vagyok. És jelenleg a Mercedes az a csapat, amelyet le kell győzni” – indokolta meg Alonso csapatváltását.
Más kérdés, hogy wokingi szerződésével Alonso egyelőre csak még távolabb került a sikertől, hiszen a McLaren közel sem olyan versenyképes, mint a Ferrari, és egyelőre nehéz elképzelni, hogy megtörjék a Mercedes egyeduralmát. Nem csoda hát, hogy a spanyol és csapata az utóbbi időben egyre inkább kardoskodik a szabályok megváltoztatása, újragondolása mellett – ez ugyanis kapóra jönne nekik.
Alonso 2005-ös első bajnoki győzelmével már véget vetett egy hosszú egyeduralomnak (Michael Schumacher és a Ferrari győzelmi sorozatát szakította meg), elmondása szerint azonban az idők nagyot változtak azóta. „Biztosra veszem, hogy a mezőny úgy ötven százalékban kicserélődött az elmúlt két-három évben. Ők tehát nem is ismerik már azt a Forma–1-et, amit Jenson (Button) és jómagam, valamint a tapasztalt versenyzők átéltek. A múltban voltak olyan autók, amelyek tíz másodperccel gyorsabbak voltak, mint a maiak. Szóval azok a fiatalok, akik csak most érkeznek meg az F1-be, talán meglepődnek az autókon, mi azonban csalódottak vagyunk. Mi vezettünk hasonló autókat tíz másodperccel gyorsabban, szóval más a véleményünk is. De ez nem helyes vagy helytelen – egyszerűen csak arról van szó, hogy időnként keresed a lehetőségeket, hogy jobban élvezhesd ezt az egészet” – bírálta a mai F1-es gépeket a spanyol.