Tereprali
2016. augusztus 29. hétfő, 11:14
Szerző: Mészáros Sándor – Fotó Kollár Attila
Másfél évnyi tervezés és műhelymunka után az egyetlen, kamionos terepralira szakosodott hazai formáció, a Qualisport Racing bemutatta új versenygépét.
Az új Scaniáról Kovács Miklós pilóta és együttese a Truck Race hungaroringi fordulójának szombati napján rántotta le a képzeletbeli leplet.
A dunaszentbenedeki alakulat 2007-es alapítása óta negyedszer épített versenykamiont, ám most első ízben – a nemzetközi trendet követve – vállalkoztak csőrös kialakítású versenygép alkotására. A különítmény az utóbbi éveket egy V8-as szív bűvkörében töltötte, ám az új monstrumot soros elrendezésű, hathengeres erőforrással vértezték fel.
„Másfél évvel ezelőtt elkezdtük a munkát az új kamionon, miközben még versenyeztünk az előző alkotásunkkal, amely tavasszal került át az új tulajdonosához. A nemzetközi kamionos terepraliban a csőrös kialakítás az új irány, így mi is ebbe az irányba mozdultunk, mert nem akarunk lemaradni. Teljes egészében tiszta lappal kezdtük a tervezést, a munkában minden partnerünk szerepet vállalt, amiért szeretnénk köszönetet mondani” – mondta a pilóta, Kovács Miklós, aki két állandó társával, Czeglédi Péter navigátorral és Ács László fedélzeti szerelővel a legnagyobb afrikai tereprali-maraton, az Africa Race állandó résztvevője: a futamon az évek során saját építésű kamionjaival a dobogó összes fokát megjárta már, 2010-ben pedig a kategóriája elsőségét is sikerült megszereznie.
A csőrös kialakítás jobb súlyelosztást és „kezesebb” viselkedést eredményez, ugyanakkor a versenyszemélyzetre nagyobb nyomás helyeződik: a kilátás az ilyen kialakítású kamionokból egészen más, így a sivatagi dűnéken jóval bevállalósabban kell vezetni, a navigátortól pedig pontosabb, részletesebb információhalmaznak kell érkeznie.
„Jövőre lesz egy évtizede annak, hogy belekezdtünk ebbe a műfajba, összeszokott csapat vagyunk, ezért úgy gondoljuk, hogy meg tudunk felelni ennek a kihívásnak is. Hosszú út áll előttünk, hiszen a kamion még csak most gurult ki a műhely ajtaján. Az előző kamionjainkkal volt alkalmunk megtapasztalni, hogy a gyermekbetegségek kiszűrése és az élesítés hosszú folyamat, teszt- és versenykilométerek ezrei szükségesek hozzá, de mi imádjuk ezt csinálni és nagyon bízunk abban, hogy ezzel a járművel is tovább tudjuk öregbíteni a hazai autósport hírnevét a különféle nemzetközi futamokon” – fogalmazott Kovács Miklós.
A Qualisport számára zsúfoltnak ígérkeznek az elkövetkezendő hónapok: néhány hazai tesztelés után az új Scania – amely annyira új, hogy még „keresztnevet” sem kapott a csapattól – október elején, a terepralisok Világkupa-sorozatának marokkói állomásán debütál versenykörülmények között, majd a következő állomás az Africa Race lesz, amely ezúttal is Monacóból startol és Dakarban fejeződik be.