Tíz futam, négy célba érkezés. Az év első hat futamát pontok nélkül, öt kieséssel zárta (az elmúlt évtized egyik legrosszabb idénykezdését produkálva), aztán Kanada meghozta az áttörést, s ottani hetedik helyét egy újabb hetedik hellyel fejelte meg Ausztriában. Ez mindössze a második alkalom volt 2011 óta tartó F1-es pályafutása során, hogy egymást követő két alkalommal a top tízben ért célba. Csapattársa tízből kilencszer múlta felül az időmérő edzéseken, az első félévet záró Magyar Nagydíjon pedig három büntetést is kapott. Dióhéjban így alakult Pastor Maldonado eddigi 2015-ös szezonja – mely cseppet sem tett jót az ütközései, kétes ügyei, agresszív stílusa miatt sokat bírált venezuelai hírnevének.
Meddig tart még a Lotus türelme az egyszeres futamgyőztessel szemben? A kérdést egyre többen teszik fel. Mint ismert, Maldonado évek óta a venezuelai olajcég, a PDVSA támogatását élvezi, aminek fontos szerepe volt abban, hogy 2013 végén Enstone-ba szerződött. És bár a Lotus vezetői idén többször is hangoztatták, az ő türelmük is véges, így Maldonadónak háttere ellenére sem tudnak bármit elnézni, a csapat belé vetett bizalma úgy tűnik, továbbra is töretlen.
A csapat nagy dolgokat vár tőle a második félévben
Alan Permane, az enstone-iak műveleti mérnöke igyekezett védelmébe venni Maldonadót. „Pastor két nagyon erős versenyt is produkált idén, és minden alkalommal gyors volt. Nagy dolgokat várok tőle a szezon második felében” – idézte a szakembert az Autosport. Permane kiemelte, a venezuelai vesztét idén nem egyszer az okozta, hogy túlzottan is bizonyítani akart. „Valamennyi versenyen erős volt. Bahreinben szinte a mezőny legvégéről indult, mert az időmérőn gondjai voltak a fékekkel – mégis hetedikként érhetett volna célba három kiállásos stratégiájával, de hibázott. Aztán Kínában egy buta hibát vétett, amikor kijött a boxba. De valamennyi hibáját amiatt követte el, mert túlságosan is akart. Itt nem a koncentrációhiányról van szó, egyszerűen csak minden ezredmásodpercet ki akar hozni az autóból.”
Miközben a PDVSA sok pénzzel támogatja Maldonadót, sokan támadják is őt emiatt, fizetős versenyzőnek nevezve. Permane szerint nem kérdés, hogy nagy nyomás nehezedik rá, ám ő úgy véli, ezzel képes boldogulni. „Otthonról és a szponzor részéről sokkal nagyobb nyomás nehezedik rá. Nem tudom, sikerül-e túllépnie ezen, de azt tudom, hogy saját magát sokkal nagyobb nyomás alá helyezi. Természetesen igyekszik jól szerepelni a csapat miatt, de az autón kívül rendkívül higgadt, és remek visszajelzéseket ad nekünk. Nem hisztérikus, és öröm vele együtt dolgozni.”
Egy nagy nulla a Magyar Nagydíjra – de „mi ebben a logika?!”
Más kérdés, vajon mit szóltak Permane-ék ahhoz, hogy Maldonadó a Magyar Nagydíj vasárnapján nem kevesebb, mint négy büntetést kapott különböző szabálysértéseiért, melyekkel végül esélye sem volt a pontszerzésre (14. lett). A venezuelai először a biztonsági autó mögött előzött, majd átlépte a sebességhatárt a boxutcában, végül pedig az egyes kanyarban védekezés közben koccant össze a friss gumikon nála jóval gyorsabb Sergio Pérezzel, aki emiatt meg is pördült Force Indiájával. Az áthajtásos büntetések mellé az FIA végül két büntetőpontot is kiosztott neki, amivel jelenleg már hatnál tart.
A brit Sky Sports televízió szokásos futamot követő versenyzői értékelésében mindezek után nemes egyszerűséggel egy nagy nullát adott teljesítményére a tízes skálán… „A Lotus versenyzője ellen nem kevesebb, mint három vizsgálat indult a vasárnapi futam alatt, ami kétségtelenül rekord – ha egyáltalán ilyesmi létezik ezen a téren. Noha a szabálytalanságok eltérőek voltak, a közös nevezőjük az volt, hogy valamennyiben Maldonado volt a vétkes. Még mennyi türelmet vásárolhatnak a szponzorai?” – tette fel a kérdést a brit lap.
De a rivális BBC-n is téma volt Maldonado teljesítménye. A brit közszolgálati tévé műsorának szakértői, David Coulthard és Eddie Jordan egyaránt értetlenül csóválták fejüket annak láttán. „Maldonado nem hozza könnyű helyzetbe saját magát” – fogalmazott a korábbi csapatfőnök Jordan. „Én azt kérdezném, vajon van-e valaki a csapatvezetésben, aki azt mondja neki: »Figyelj, megvan a sebességed, de nézzük meg, mennyi büntetésed van. Rakjuk ezeket össze, és vegyük le a teljes versenyidődből. Hetedik vagy nyolcadik lehetnél! Magadtól és a csapattól is értékes pontokat rabolsz el.« A pontokból pedig bónusz pénzek lesznek, szóval mi ebben a logika?!”
A korábbi versenyző, Allan McNish ugyanakkor kiemelte, a Pérez elleni ütközés miatt kapott büntetésén azért el lehetne vitatkozni. „Ha csak ezt a konkrét esetet nézzük, szerintem elég nehéz helyzet. Nagyon hasonlított ugyanis Rosberg és Ricciardo esetére. (ott senkit sem büntettek – a szerk.) A kanyarban nem volt sok hely, és bár valóban nekiment Pérez autója oldalának, de ez csak kerék a kerékkel történő ütközés volt, és az én szememben inkább ötven-ötven százalékban voltak hibásak ők ketten. De minden más, amit ma Pastor csinált, buta hiba volt” – mondta a skót.
Honfitársa, David Coulthard mindeközben kiemelte, Maldonado nyilatkozatai, melyekben balszerencsés helyzetekről beszél, és igyekszik csökkenteni saját felelősségének súlyát, ugyan teljesen normálisak egy, az egóját védő versenyzőtől – elmondása szerint korábban maga is hasonlóan állt hozzá az ilyesmihez, ám a versenyző szerinte már így is túllépett egy határt. „Már nagyon sok balesete volt. Nem jöhet azzal, hogy a bírák szigorúbbak voltak most, mint a múltban, mert ezek olyan balesetek voltak, amik egy versenyző futamának a végét jelenthetik.”
A Lotus mindazonáltal úgy fest, ennek ellenére is kitart Maldonado mellett. Már csak az a kérdés, vajon a helyzete abban az esetben is ennyire biztos marad-e, ha a csapatot végül valóban megveszi a Renault, s adott esetben az istálló szponzori háttere is megváltozik…