Egy verseny, amiből majdnem ORB futam lett.

Egy verseny, amiből majdnem ORB futam lett.

A Croatia Rally kapcsán sokakban felmerült a kérdés, hogy alkalmas lenne-e arra, hogy akár már jövőre ORB futam legyen? Erre a kérdésre keressem a választ az alábbi cikkben.

,,Abszolút azt kaptuk ettől a versenytől, amit vártunk. Amit mindenképp ki kell emeljek az az, hogy itt még a versenyzőkért van minden. Rengeteg kis apró pluszt tesznek hozzá a horvát rendezők a versenyhez.”

,,Az egész verseny, a pályafelírás, a helyszín, a rendezés szuper volt! A vendégszeretet jut elsőként eszembe, ha a Croatia Rally-ra gondolok.”

,,Olyan pályákkal és olyan rendezéssel találkoztunk, ami egy kicsit visszahozta az életkedvünket.”

Három rövid vélemény a múlt hétvégi Croatia Rally-n rajthoz álló magyar párosok egy-egy tagjától. Aki kicsit is követi a Magyar Rallye Bajnokságot az bizonyára emlékszik rá, hogy ez lett volna az a verseny, amely amolyan vészmegoldásként bekerült volna a versenynaptárba, a törölt Budapest Rallye helyére. Persze, ahogyan az kis hazánkban lenni szokott ebből az elképzelésből nem lett semmi. Ráadásul a horvát rendezők keresték meg a magyar bajnokság szervezőit, hogy szívesen vendégül látnák a magyar mezőnyt a festői környezetű Porecben és Opatián. Igazából mindegy is, lévén ez a cikk nem a magyar rali helyzetével és a bajnokság körül kialakult visszásságokkal kíván foglalkozni, hanem a Croatia Rally-val, mint rendezvénnyel, illetve a horvát rendezők hozzáállásával. Horvátországban ugyanis még a rendező van a versenyzőkért és nem fordítva. Déli szomszédjaink ugyanis magukévá tették azt a nyugat európai gondolkodásmódot, miszerint, ha szolgáltatunk valamit, a kuncsaft csak abban az esetben tér vissza hozzánk, ha meg van elégedve a szolgáltatás minőségével. es bizony a magyar versenyzők egytől egyig meg voltak elégedve a Croatia Rally-val.

A nevezési díj 100 euró volt versenynaponként, a Horvát Bajnokságban ugyanis külön futamként értékelik az egyes napokat. Ha tehát valaki benevezett a komplett versenyre leszurkolt 200 eurót, nagyságrendileg 60 000 Ft-ot, ezért cserébe autózhatott 193 gyorsasági kilométert. Magyarországon a nevezési díj egy ORB futamra 180 000 Ft. Ez a horvátországi nevezés háromszorosa, cserébe pedig a pilóta és navigátora 120-130 gyorsasági kilométert autózhat az adott versenyen. erdekes, nem?

Itt azonban még nem ért véget a történet, sőt csak most kezdődik! A 100 euróért cserébe a magyar versenyző és csapata a kikötőben kialakított szervizparkban foglalhatja el a számukra kijelölt helyet. A verseny előtti napon, akár csak a világbajnokságon, vagy az ERC-n egy profi módon megszervezett Shake Down-on vettek részt a futam résztvevői.

Maga a verseny pedig igazi kihívás, a rettenetesen csúszós fehér aszfaltos utakkal, a rengeteg kanyarral, technikás vonalvezetéssel. Vérbeli rali pályákról van szó, amit még megfűszerez a festői környezet.

A rendezők pedig nem csak segítik, hanem gondoskodnak is a pilótákról és navigátoraikról. Kiválló példa erre az első két opátiai szakasz utáni gyűjtő, ahol tintahalas szendvicsekkel és üdítővel várták a rendezők a versenyzőket. Természetesen nem várná el senki a magyar rendezőktől, hogy kagylóval várják a mezőnyt egy kihelyezett tankoló zónában, de a gesztus mindenképpen fontos lenne, még ha csak egy zsíros kenyérről vagy egy palack vízről lenne is szó.

A szemlélet az, ami a Croatia Rally-t megkülönbözteti a magyar versenyektől és nem csak a rendezőké, hanem a ralit vendégül látó város lakóié. A rendező ugyanis a hivatalos rajtot és a célceremóniát, valamint a Parc fermé-t is beviszi a város főterére, a lakosok pedig örömmel fogadják a színes, durrogó-csattogó autós kavalkádot. Nem bosszankodnak, ha kerülniük kell egyet egy útlezárás miatt, vagy ha nem tudnak parkolni a megszokott helyükön. Tudják ugyanis, hogy a versenyzők és a hozzájuk tartozó csapat a városban száll meg, ott étkezik, azaz fellendít az ottani idegenforgalmat. Emlékszünk még, hogy Egerben a Dobó Téren megrendezett rajt, vagy a Budapest Rallye-n a Rakparton megtartott prológ mekkora tömegeket mozgatott meg? A recept nem új, csak alkalmazni kéne.

Sokan mondják majd, hogy a Horvát Bajnokság gyenge, az ottani mezőny körülbelül a fele a magyar mezőnynek és, hogy csak 3-4 igazán jó pilóta van déli szomszédjainknál. Ez részben igaz is, de a horvátok nem véletlenül akartak segítő kezet nyújtani a magyaroknak. Horvátországban még kevesen ismerik a ralit, ott most építik fel ezt a sportot. Az ottani rendezők úgy gondolkoznak, hogy jöjjön csak egy erősebb mezőny több tehetséges pilótával, mert ezzel is csak javítják a rali megítélését Horvátországban. S, ha már külföldről megérkezik valaki, akkor örömmel fogadják és segítik, hogy minél jobban érezze magát és elégedett legyen.

Az pedig, hogy a horvát mezőny gyenge, nem teljesen álja meg a helyét, hisz a Croatia Rallyt a helyi menő Juraj Sebalj nyerte, miközben a magyar párosok sorra véreztek el a két tréningből felírt vadidegen, technikás pályákon. Gondoljunk csak vissza a 2011-es Arad Rally-ra! Ha nem az unalomig ismert és több tucatszor agyon tréningezett szakaszokon kell versenyezni, bizony felborul a jól megszokott papírforma!

A bevezetőben megfogalmazott kérdésre, miszerint a Croatia Rally-nak lenne-e helye az ORB versenynaptárában egyértelmű igen a válasz! Félreértés ne essék, mindenhol jó, de legjobb otthon, egy Budapest Rallye és annak az útvonallapján szereplő szakaszok is tökéletesek lennének, csak ahhoz félre kellene tenni az ellentéteket. Nem ártana némi rend és végül, de nem utolsó sorban, meg kellene rendezni a versenyt…

 

 

Az eredeti cikkhez kattintson ide!