Élet+Stílus: A Forma–1 megteszi tétjeit Las Vegasban, de bejön-e a hazardírozás?

Az „amerikanizálódott” brit Forma–1-es versenyző, Jenson Button szerint jó hír a Forma–1 amerikai terjeszkedése. 2009 ma már Kaliforniában élő világbajnoka ráadásul a Telegraph-nak adott interjúban arról beszélt, nem is biztos abban, hogy az amerikai versenynaptár megáll három futamnál, szerinte négyet is simán elbírna a sportág, de azért van egy fontos kitétele: „Az Egyesült Államok hatalmas. Csak Kalifornia nagyobb, mint az Egyesült Királyság. Amíg megtartjuk a klasszikus pályákat – a Monacókat, a Silverstone-okat, a Monzákat –, és amíg a(z amerikai) pályákat élvezetes nézni és vezetni… Szerintem ki kellene próbálni a Road Atlantát is, mert hihetetlen.”

Hogy Las Vegas vagy a többi lehetséges amerikai helyszín mennyire fog esetleg Monaco babérjaira törni, az még a jövő kérdése, és bár Monte-Carlo, az egyik legrégebbi versenyhelyszín neve összenőtt a Forma–1-gyel, egyre több kérdés merült fel a hosszú távú jövőjével kapcsolatban. Nyilván, egy Monaco nélküli versenynaptár sokak szemében szentségtörésnek tűnhet, de nem elképzelhetetlen. És bár a hercegség nagydíja a Forma–1 ékkövének számít, most egyértelműen Las Vegast hirdeti az F1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media a csillogó nagy dobásnak. Ha valaki az egyébként is trendi old money-new money, azaz régi vagyon kontra újgazdagság dichotómiáját véli felfedezni ebben, talán nem téved nagyot. A pálya látképe a Forma-1-es Las Vegas-i Nagydíj előtt a Las Vegas Strip Circuit pályán Las Vegasban, az Egyesült Államokban, 2023. november 15-én.

A Maxar Technologies által kiadott műholdas képen a Las Vegas Sphere és a Forma-1-es versenypálya éjszakai látképe látható Las Vegasban 2023. november 14-én. De az F1-es naptár legdrágább nagydíja iránti érdeklődés tekintetében kissé optimisták voltak az előrejelzések, jegyeket még ezen a héten is lehetett kapni, és több szálloda is akciózásba kezdett a szobaárakkal. Persze az időzítés szempontjából pont nem volt szerencséje Las Vegasnak, hiszen a versenyzők úgy érkeznek meg a Stripre, hogy a világbajnokság már október elején eldőlt, és Max Verstappen dominanciája igazából le is lohasztotta kicsit az izgalmakat.

De az F1-es naptár legdrágább nagydíja iránti érdeklődés tekintetében kissé optimisták voltak az előrejelzések, jegyeket még ezen a héten is lehetett kapni, és több szálloda is akciózásba kezdett a szobaárakkal. Persze az időzítés szempontjából pont nem volt szerencséje Las Vegasnak, hiszen a versenyzők úgy érkeznek meg a Stripre, hogy a világbajnokság már október elején eldőlt, és Max Verstappen dominanciája igazából le is lohasztotta kicsit az izgalmakat.

A Forma–1 évtizedek óta próbált betörni Amerikába, Austinnal – amely a versenyzők és a nézők körében is nagy kedvenc lett – sikerült is megvetnie a lábát, Miami behúzta a glamúrt, most pedig Las Vegas lehet a hab a tortán – egyúttal mutatja az irányt is, amerre az F1 tart: a világ leglátványosabb sporteseménye akar lenni. © AFP / Satellite image ©2023 Maxar Technologies © AFP / Jakub Porzycki / NurPhoto

Ahogy Lewis Hamilton fogalmazott egy évvel ezelőtt, amikor teljes mellszélességgel támogatta a Las Vegas-i Nagydíjat: „Ez lesz minden idők legjobb versenye.” Csak semmi nyomás.
Lehet, hogy néhány évvel ezelőtt megvalósíthatatlannak tűnt, de ma már a kaszinóprojektet halálosan komolyan gondolja az F1: bár hivatalosan hároméves szerződés vonatkozik a Las Vegas-i futamra, az év elején megállapodás született arról, hogy az F1 legalább tíz évig támogatja a versenyt, a vegasi illetékesek pedig attól sem riadtak vissza, hogy kimondják: életre szóló partnerséget szeretnének a Forma–1-gyel.

Negyven évvel később most megint úgy gondolják, hogy Las Vegas olyan ziccer, amit a Forma–1-nek nem szabad kihagynia. De ez már egy egészen másik verseny lesz, és egészen más az F1-es közeg is, amelyben debütál.Készüljünk arra, hogy jó sok kaszinós szójátékot fogunk hallani ezen a hétvégén, de ez igazán kicsi ár ahhoz a majdnem félmilliárd dollárhoz képest, amit a Forma–1 elver azért, hogy az amerikai szórakoztatóipar szívcsakrájában is megvesse a lábát. A Las Vegas-i a szezon harmadik amerikai helyszíne Austin és Miami után, vagyis totális sikernek tűnik az amerikai invázió. Amilyen nagy dobás, annyira bonyolult volt az előkészület. Például meg kellett szerezni a kaszinók kollektív beleegyezését ahhoz, hogy a Stripen száguldozhassanak az autók (ez az, ami annak idején Bernie Eccelstone-nak nem sikerült), és nem kis összeget – 435 millió dollárt – emésztett fel annak a területnek a felvásárlása a város közepén, ahová aztán a pálya egy része és a paddock épült. A pálya vonalát újraaszfaltozták, és ideiglenes hidakat építettek, hogy mégse bénítsák meg teljesen a várost, és a pályán kívül ne álljon meg teljesen az élet. © AFP / Jakub Porzycki / NurPhoto A helyiek és a turisták ugyanakkor nem tudták nem észrevenni, hogy az F1-es készülődés miatt macerásabb lett az életük. Hiszen többek között azt is le kellett nyelniük, hogy a Bellagio előtti híres szökőkutat leállították a futamhétvége infrastruktúrájának a megépítése idejére. A már megépített infrastruktúra pedig nem feltétlenül járul hozzá a klasszikus Las Vegas-i turistaélményhez. A Liberty Media vezérigazgatója, Greg Maffei elnézést is kért a helyiektől a kényelmetlenségek miatt, és megköszönte a türelmüket. Egyúttal emlékeztette őket, hogy a vegasi F1-es buli akár 1,7 milliárd dollárt is hozhat nekik (ami az ESPN információi szerint több, mint amire a jövő évi Super Bowl-tól, és annak kéthetes felvezetésétől számítanak.)

Írta a HVG

A Élet+Stílus: A Forma–1 megteszi tétjeit Las Vegasban, de bejön-e a hazardírozás? bejegyzés először Hírpláza-én jelent meg.