Motor
2016. június 6. hétfő, 15:03
A gyorsasági motoros vb alsóbb kategóriáinak indulói mind azért küzdenek, hogy egyszer a királykategóriában mutathassák meg, mire képesek. Barcelonában az egyik legnagyobb reménységgel beszélgettünk.
Alex Rins 2011-ben az egyik legnívósabb nemzeti széria, a spanyol bajnokság 125 köbcentis géposztályának megnyerésével hívta fel magára a figyelmet. A következő évben máris bemutatkozhatott a Moto3-as világbajnokságon, ahol rendre a top10-ben végzett, majd az igazi áttörést a 2013-as esztendő hozta meg számára, amikor egészen a szezonzáróig harcolt a vb-címért az azóta már a MotoGP-ben szereplő, sőt jövőre Valentino Rossi mellé a gyári Yamahához igazoló Maverick Vinalesszel és a pénteken tragikus balesetben elhunyt Luis Salommal. Akkor végül egy utolsó kanyarig tartó csatában alul maradt Vinalesszel szemben – a Katalán Nagydíj csütörtöki napján arról is kérdeztük, mennyire volt nehéz feldolgoznia ezt a vereséget:
Rinsnek (42-essel) 2013-ban egy kanyaron múlott a vb-címe
„Hihetetlen helyzet volt, de végső soron nem érzek csalódottságot” – nyilatkozta Rins a Formula.hu helyszínen tartózkodó kollégájának. „Az volt a második évem a Moto3-ban, és egészen az utolsó kanyarig harcoltam a címért Maverickkel. Úgy érzem, ez gyakorlatilag tökéletes eredmény volt akkor. De az egyértelmű, hogy 2014-ben már mindenképp szerettem volna megnyerni a világbajnokságot, akkor ez viszont nem volt lehetséges. De ez így is rendben van szerintem.”
A következő évnek esélyesként vágott neki, ám végül nem ő, hanem akkori csapattársa, Alex Marquez – a MotoGP-ben szereplő Marc Marquez öccse – hódította el a trófeát. A két spanyol között úgy hírlett, nem felhőtlen a viszony, s most Rins elismerte, hogy ez valóban így volt:
A két Alex, Marquez és Rins
„Mindig nehéz, ha egy csapaton belül két remek képességű motoros versenyez” – mutatott rá a 20 éves pilóta. „Velünk is ez volt a helyzet, így nyilván adódtak feszültségek. Ugyanakkor segítettük is egymást: 2014-ben az utolsó versenyen segítettem neki megnyerni a világbajnokságot. Most, hogy már külön versenyzünk, egész jó a kapcsolatunk. Nem mondanám, hogy barátok vagyunk, de ha összefutunk a paddockban, köszönünk egymásnak.”
2015-től kezdve Rins és Marquez is a Moto2-ben húzzák a gázt, ám a középső géposztályban már egyértelműen előbbi szerepel jobban: tavaly az év újonca lett, míg honfitársa azóta sem állhatott dobogóra. Amikor arról kérdeztük Rinst, miképp lehet ez, így válaszolt: „A Moto2 egy nagyon összetett kategória, sok tényezőtől függ a siker. Jól kell együtt dolgoznod a csapatoddal, a szerelőiddel, megfelelően kell beállítanod a motort” – fogalmazott a motoros. Pedig Marc Marquez szerint testvére még nála is tehetségesebb, Rins szerint azonban az ilyen kijelentésekkel meg kell várni, amíg mindketten a MotoGP-ben versenyeznek.
Jelenleg a Moto2 éllovasa és egyik legnagyobb favoritja, aki a MotoGP-be vágyik
A királykategóriába való fellépésre azonban jelenleg Rinsnek van több esélye: állítólag több csapat is bejelentkezett már a Moto2-ben jelenleg listavezető versenyzőért. A fiatal motoros tisztában van vele, hogy sokan szívesen alkalmaznák, hiszen kijelentette: mindenképp egy gyári istálló színeiben szeretne bemutatkozni a legnagyobbak között. A Barcelonában terjengő pletykák szerint az egyezség már meg is köttetett, méghozzá a Suzukival, így ha a híresztelések igazak, Rins 2017-ben Andrea Iannone oldalán debütálhat.
Előbb azonban hátravan még a 2016-os idény kétharmada, amely során az egyik fő esélyesnek számít. De vajon van-e különbség, ha valaki világbajnokként érkezik meg a MotoGP-be, mintha nem szerzett címet az alsóbb géposztályokban? „Nyilvánvalóan. A kisebb kategóriákban is rendkívül nehéz világbajnoki címet nyerni. Egyértelmű, hogy szeretném elhódítani idén a Moto2-es trófeát. Ha utána jó csapathoz szeretnél kerülni, ez fontos lehet, hiszen a MotoGP-s alakulatok is tudják, hogy miért nem lettél világbajnok. Mindenesetre akkor szeretnék fellépni a MotoGP-be, amikor úgy érzem, készen állok rá és eljött a megfelelő időpont” – mondta Rins.
Barcelonai második helyét Salomnak ajánlotta, akivel korábban számos nagy csatát megvívtak
A fiatal tehetség végül arra a kérdésre is válaszolt, hogy kit tart eddigi pályafutása legkeményebb riválisának: „Minden évben mások a legkomolyabb ellenfelek. 2013-ban egyértelműen Maverick volt az, rengeteget tanultam tőle. 2014-ben Alex Marquez volt, míg tavaly elsősorban Zarco és Tito. Idén valószínűleg Sam lesz az, hiszen ő vezeti a pontversenyt is (azóta vasárnapi második helyével már Rins áll az élen – a szerk.)”.