Ez állhat valójában Vettelék spái defektje mögött?

Sebastian Vettel (Fotó: Xpbimages.com)

Sebastian Vettel (Fotó: Xpbimages.com)

Hiába a részletes vizsgálat, továbbra is maradtak kérdőjelek a Belga Nagydíj során történt defektek körül. A Pirelli Monzában előállt a hivatalos magyarázattal, melyből kiderült: nem szerkezeti probléma idézte elő a gumik szétrobbanását, hanem a pályán található törmelék és a gyors kanyarok miatt a megszokottnál nagyobb igénybevétel – melyhez Sebastian Vettel esetében a gumi túlzott elhasználtsága párosult. Egyes résztvevők ugyanakkor ezt az indoklást sem tartották kielégítőnek. Felipe Massa például megjegyezte, más pályákon is számos törmelék van az aszfalton, problémát ezek mégis csak Spában okoztak.

Tény, a belga hétvégén az olasz gyártó összesen 63 vágást talált a három nap során használt abroncsokon – s ezek eredetét nem sikerült pontosan beazonosítaniuk. Magyarázatuk szerint a GP2-es és GP3-as betétfutamok során történt balesetek után számos törmelék maradt hátra, s bizonyos éles darabok sérthették fel a papucsokat.

Az Auto Motor und Sport ugyanakkor most közzétett egy fotót a spái Eau Rouge kijárati ívének rázókövéről, melyen jól látható egy rés a felületen. Ezen felülethibára korábban már a Motor Sport magazin szakírója, Mark Hughes is felhívta a figyelmet, s megállapította, hogy a futamot követő pályabejárása során elég sok gumit talált a barázdában. A pálya ezen szakasza valójában nem is teljesen tekinthető rázókőnek, az inkább csak átfestett aszfalt, s mivel a hétvégén – s a versenyen nem különben – megfigyelhető volt, hogy a résztvevők e kanyarban előszeretettel lépik át a fehér vonalat (ld. a második képen Sebastian Vettelt) mind a négy kerekükkel, nem kizárt, hogy a jobb hátsó abroncsok érintkeztek az itt látható repedéssel.

 


 


Normál esetben az Eau Rouge-on 310-320 km/órás tempóval átszáguldó autóknak nem okoz problémát ezen pályarész, ám az úthiba a szakemberek szerint már annál inkább előidézhette a gumik sérülését. „Ha egy gumi minden egyes körben teljes gázzal áthalad ezen a résen, talán keletkezhetnek hibák a gumi alsóbb rétegeiben” – állapította meg Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport szakírója. Mark Hughes ugyanakkor el is gondolkodott: „Ha egy gumi megsérül egy ilyen barázdától, adódik a kérdés, lehet-e egy versenygumi annyira törékeny, hogy ilyesmi defektet idézzen elő?”

A Pirelli mérnökei elmondásuk szerint egyébként Nico Rosberg pénteki esete után körülnéztek a pályán, s mivel már akkor fennállt a gyanúja annak, hogy az Eau Rouge környékén történhetett valami, ezen szakaszt is alaposan átvizsgálták. Komolyabb következtetésre azonban nem jutottak: utalást sem tettek a repedésre és annak esetleges hatásaira.

A belga pálya biztonságáért felelős szakértője ugyanakkor kiemelte, igenis okozhatnak problémát a pályaszélesítések és a rázókövek – szerinte ugyanis a törmelékek nem jelentettek akkora gondot a hétvége folyamán, mint azt a Pirelli állítja. „Minden reggel megtisztítottunk a pályát. Mindig jó állapotban volt. A pályabírók pedig szintén takarítanak, ha szükség van rá egy baleset után” – idézte Aerts szavait az F1Fanatic. „Amennyiben a versenyzők betartják a pálya határait, azaz a fehér vonalak között maradnak, nincs is probléma. Viszont van rá esély, hogy ha túl messzire mennek, áthajtanak a rázókövön is, akkor a gumikkal problémájuk adódik.”

Forrás: www.telesport.hu – RSS