Joe Saward szerint egyre nehezebb helyzetben vannak a pilótapiacon a Force India és a Williams csapat tapasztalt, de a 2012-es évre még szerződéssel nem rendelkező pilótái, a német Adrian Sutil és a brazil Rubens Barrichello.
Nagyon sok pletyka kering a 2012-es szerződések körül, de a lehetőség egy jó ülésre egyre kisebb azt követően, hogy a főszereplők már mind aláírtak a 2012-es szezonra. Jelenleg az összes élcsapat, így a Red Bull Racing (Sebastian Vettel, Mark Webber), a McLaren (Lewis Hamilton, Jenson Button), a Ferrari (Fernando Alonso, Felipe Massa) és a Mercedes GP (Nico Rosberg, Michael Schumacher) is bejelentette már a 2012-es pilótafelállását, akárcsak a Sauber, ahol marad a Sergio Perez, Kamui Kobayashi felállás, míg a Team Lotus szintén megerősítette már a Heikki Kovalainen, Jarno Trulli pilótapárosát. Saward szerint a Force India nagy valószínűség szerint a Paul di Resta és Nico Hülkenberg párossal fog indulni a 2012-es szezonban, míg bár még nem erősítették meg megbízható forrásból, de roppant logikusnak tűnik, hogy Kimi Raikkönen nagyvalószínűség szerint aláírt a Williams csapathoz, ahol a pénzes venezuelai pilótának, Pastor Maldonadónak a helye eddig sem volt kérdéses.
Saward szerint mindez azt jelenti, hogy a pilótapiacon még a Lotus Renault GP-nél, a Scuderia Toro Rossónál, valamint a sereghajtó HRT és Marussia Virgin Racing csapatoknál van hely. Ezek közül egyik sem szenved hiányt jelentkezőkből, különösen a Lotus Renault GP iránt nagy az érdeklődés. Az első számú jelölt Saward szerint a Lotus egyik ülésére Robert Kubica, azonban a lengyel pilótánál még mindig nagyon bizonytalan, hogy vajon képes lesz e visszatérni a balesetét követően a Formula-1-be. Vitalij Petrovval és Bruno Sennával azonban más természetű problémák vannak, bár mindketten tehetségesek és némi pénz is áll, illetve állhat mögöttük az idei szezonban azonban csak apró villanásokra futotta a tehetségükből. A Lotus negyedik szóba jöhető pilótája a francia Romain Grosjean, aki igaz, hogy idén megnyerte a GP2-es bajnokságot, 2009-ben azonban már kapott egy esélyt a Formula-1-re, akkor azonban nagyon nem tudott élni vele. Most lehet, hogy Grosjean erősebb, és lehet, hogy jobb választás, mint a többiek, de mi van, ha még sem?
A Scuderia Toro Rossónál is négy pilóta harcol a két versenyző ülésért. Jaime Alguersuari, Sebastien Buemi, Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne. Közöttük azonban Saward szerint nagyon nehéz lesz a választás. Alguersuari és Buemi teljesítménye nagyon hasonló, így ki tudná megmondani azt, hogy melyikük is a gyorsabb? Ráadásul Ricciardo jól teljesít a HRT-nél, míg Vergnét szintén sokra tartják a szakértők. Saward szerint ezért a Toro Rossónál a döntést a Red Bull fogja meghozni, és nem a 2012-es szezon, hanem sokkal inkább a 2013-as év lesz a döntésük mozgatórugója, hiszen az idén 35 éves Mark Webbernek csak egy éves szerződése van az energiaitalosokkal.
A vert mezőnyhöz tartozó HRT-nek jelenleg más fontosabb gondjai is vannak, mint a 2012-es pilótafelállásuk, így a Marussia Virgin Racing lehet az egyetlen csapat, ahol a fiatal pilóták a siker reményében kopogtathatnak. A Virginnél azonban csak egy ülés elérhető, hiszen Timo Glocknak szerződése van a csapattal. A másik ülés azonban annak ellenére szabad, hogy a csapat kedveli Jerome d Ambrosiót, aki szerintünk nagyon rendes munkát végzett idén. A pénz azonban nagy úr, így Charles Pic lehet a befutó. Pic nemrég Japánban járt, ahol a futam alatt mindenkivel beszélt a csapatban. A 21 éves francia fiú mögött elég pénz áll, és minden sorozatban, ahol elindult tudott futamot nyerni, arról nem is szólva, hogy egy francia pilóta jól jönne a csapatnak, ha a Virgin a Renault motorokra szeretne váltani a jövőben. A Virginnél azonban a hírek szerint van még egy pénzes jelentkező a holland Giedo Van der Garde személyében.
De vajon mi lesz az olyan tapasztalt pilótákkal, mint amilyen Rubens Barrichello és Adrian Sutil? Saward szerint a kérdésre nehéz választ adni, mert bár mindketten gyorsak és tapasztaltak, azoknál a csapatoknál, ahol fontos lenne az ő tapasztalatuk és tehetségük az első kérdés nem a pilóta képességére, hanem arra vonatkozik, hogy mennyi pénzt is tud magával hozni a pilóta…