Ilyet brit még nem csinált – Austini statisztikák

F1

2015. október 28. szerda, 10:57

Mivel emelkedik ki a brit bajnokok közül Lewis Hamilton, hányszor volt a mostaninál jobb versenye a Toro Rossónak, és melyik korábbi futam köti össze a McLaren és a Williams hétvégi alakítását? Az USA Nagydíj statisztikai érdekességeiből kiderül.

Lewis Hamilton Austinban harmadszor is világbajnokká vált, de most először úgy, hogy a szezon utolsó futamaira már tét nélkül érkezhet. Ő lett a tizedik olyan versenyző, aki legalább három F1-es vb-címet zsebelt be pályafutása során. A sport tíz brit bajnoka közül erre eddig csak Jackie Stewart volt képes, Hamilton pedig egyúttal egy komoly átkot is megtört hazája számára: korábban egyetlen bajnokuk sem tudta még megvédeni a címét a következő évben, a Mercedes pilótájának azonban 2014 után sikerült ismételnie.

A brit 43. győzelmével megelőzte Vettelt a ranglista 3. helyéért, és most először mondhatja el magáról, hogy futamgyőzelmek tekintetével ő a legsikeresebb aktív versenyző. Ráadásul ő lett az első pilóta a Formula-1 történetében, aki két egymást követő szezonban is legalább tíz versenyt tudott nyerni.

Dppi_00115017_791

Hamilton hétvégi bajnokká avanzsálásának egyik lehetséges módja az volt, ha ő az élen, Nico Rosberg a 2., Sebastian Vettel pedig a 3. helyen zár. Végül pontosan ez történt, ami nem is lehet meglepő, hiszen a szezon során magasan ez a leggyakoribb végeredmény. A Hamilton-Rosberg-Vettel együttállás már néhány futammal ezelőtt előfordulási rekordokat döntött, most pedig a szezon során már ötödször, összességében pedig hetedszer végeztek ugyanebben a sorrendben a dobogón.

Most hetedik alkalommal dőlt el az egyéni bajnoki cím az Egyesült Államokban – legutóbb már jó régen, 33 évvel ezelőtt történt ilyen, amikor épp Hamilton csapattársának apja, Keke Rosberg ünnepelhetett Las Vegasban. Legtöbbször Japánban avattak egyéni világbajnokot, összesen már 13 alkalommal.

Rosberg 19. rajtelsőségét szerezte, amivel megelőzte Rene Arnoux-t, így immár ő rendelkezik a legtöbbel a világbajnoki címet nem nyerő versenyzők közül. A német számára azonban nem túl hízelgő, hogy legutóbbi 10 pole-pozíciójából csupán kettőt tudott győzelemre váltani.

A zavarosban halászva több versenyző is kimagasló helyezést ért el: Max Verstappen korábbi, Hungaroringen elért legjobbját állította be a 4. pozícióval, Carlos Sainz a 7. hellyel pedig rövid karrierje legeredményesebb versenyét futotta. Általuk a Toro Rosso fennállása harmadik legsikeresebb versenyének örülhetett a 2008-as Olasz Nagydíj (győzelem), és a 2007-es Kínai Nagydíj (4. és 6. hely) után.

Dppi_00115017_637

A 6. helyen befutó Jenson Button idei legjobbját érte el a gyengélkedő McLarennel, Alexander Rossi pedig a Manor idei legelőkelőbb helyezését állította be – korábban Roberto Merhi Silverstone-ban lett 12.

A mezőny negyedik legrégebbi csapata, a Sauber fennállása 400. nagydíját ünnepelte. Ebbe viszont mindent beleszámoltak: nem csak a BMW irányítása alatt töltött 89 versenyt, hanem azt a hármat is, amelyeken valójában el sem rajtoltak: az 1994-es Monacói Nagydíjról Karl Wendlinger balesete után léptek vissza, a 2000-es Brazil Nagydíjról a balesetveszélyes hátsó vezetőszárnyaik miatt maradtak távol, 2005-ben pedig a Michelin-botrány jegyében ők is kihagyták az USA Nagydíjat.

Egy másik csapat is kerek számról emlékezett meg, a Red Bull ugyanis 200. versenyét teljesítette. Ők azonban nem számolták bele azt a bizonyos indianapolisi futamot, így aztán lehet rajta vitatkozni, hogy kinek az ünneplése volt az „igazi”.

Senkit nem ért meglepetésként, hogy miután a McLaren Szocsiban beállította valaha volt leghosszabb győzelemmentes sorozatát, most meg is döntötte azt. Az istálló 54 futam óta nem nyert, ami eggyel több, mint az 1978-as szezonnyitó és az 1981-es Francia Nagydíj közötti ínséges időszakuk volt.

A Williams egyik autója se ért célba Austinban. Érdekes módon ugyanazon a napon regisztráltak legutóbb kettős kiesést, amikor a McLaren futamgyőzelmet: a 2012-es Brazil Nagydíjon.

Dppi_00112020_787

Pastor Maldonadóval először fordul elő F1-es pályafutása során, hogy három egymást követő futamon pontot szerzett.

A teljes időmérő edzést a vihar miatt szombatról vasárnap délelőttre tolták. Ilyenre kétszer volt példa korábban: a 2004-es és a 2010-es Japán Nagydíjon. A 2013-as Ausztrál Nagydíj hétvégéjén ez csak részlegesen történt meg: ott a Q1-et még megtartották szombaton, a másik két szakaszra azonban már vasárnap kerül sor.

Forrás: www.formula.hu – RSS