Jeles itt is, ott is

Befejeződött a tanév, s ennek apropóján kíváncsiak voltunk arra, milyen jegyek kerültek az utánpótláskorú sportolók bizonyítványába. Egyáltalán, az edzők mennyire figyelik a tanulmányi teljesítményt? A megkérdezett trénerek mindenkit a saját képességeihez mérnek, de azt leszögezték: a tanulás a sportbeli előmenetelhez hasonlóan fontos.

Munkatársainktól Kétfrontos harc szeptembertől júniusig – így is jellemezhetnénk az utánpótláskorú sportolók mindennapjait, hiszen a medence, a pálya, a tatami (és még sorolhatnánk) mellett az iskolapadban is helyt kell állniuk. Mindez nem kötelező protokollszöveg – a szülők mellett az edzők is nagyon ügyelnek a gyerekek iskolai előmenetelére.

bizonyitvany_mayer_kean_mkksz

Mayer Keán sokat javított a félévi jegyein  •  Forrás: MKKSZ

„Rendszeresen tartom a kapcsolatot a tanárokkal, igazgatókkal – mondja Borsodi Géza, a Győri Vízisport Egyesület kajakedzője. – Sok gyerekkel foglalkozom ahhoz, hogy rendszeresen megnézzem az ellenőrzőjüket, de becsületesen jelzik, ha valami nem sikerült, s mindig megbeszéljük a teendőket. Bízom bennük, amíg tartják a szavukat, azaz, az edzés mellett tudnak javítani az osztályzaton. Ha viszont nem sikerül, akár egy-két napra eltiltom őket a tréningezéstől. A középiskolásoknál általában arra figyelek, hogy az érettségi tárgyakból jó jegyeket szerezzenek.”

Pozitív példaként említi a korosztályos világbajnok Mayer Keánt, aki a félévi, igencsak visszafogott teljesítmény után az év végére négyes fölé tornázta az átlagát. Borsodi egyébként a tanulmányi, verseny- és edzéseredmények alapján csoportokba sorolja a fiatalokat, s bizony „ciki a C-be” kerülni.

Nem osztozik a kajakos mester véleményében Majoros Gusztáv, az MTK Budapest kézilabda-szakosztályának számos korosztállyal foglalkozó trénere.

„Ha eltiltanám őket az edzéstől, csak hazudnánk a jegyekről, linkeskedni kezdenének – fejti ki. – Különbözőek a gyerekek, akad olyan, aki két nyelvvizsgát szerez a gimnázium vége előtt, másoknak kis túlzással a betűk is ismeretlenek. A legfontosabb, hogy az edző és sportoló között bizalmi viszony legyen, keressenek meg a problémával. Tanárként néha a konkrét feladatokban is tudok segíteni. Mindenkit magához kell mérni, a hármas is lehet értékes teljesítmény, mint ahogy mástól ugyanaz gyenge. Fontos a tanulás, mert minden edzőnek könnyebb értelmes gyerekkel dolgoznia.”

bizonyitvany_boksz

Viselkedés, tanulás, sport – ezek a nagykanizsai ökölvívók jelszavai

A bennlakásos labdarúgó-akadémiákon szinte mindent annak jegyében alakítanak ki, hogy az ott élő fiatalok a sportra összpontosítsanak, így az iskolát is. Isa Gábor, Budapest Honvéd U15-ös csapatának mestere is azt vallja, hogy minden gyerekkel szemben a képességeihez mérten fogalmazzák meg az igényeket. Igaz, trénerként csak akkor foglalkozik a labdarúgók tanulmányi eredményével, ha valaki túlságosan könnyen veszi az iskolai feladatait, vagy mélyen a képességei alatt teljesít. Ez azonban alapvetően a Magyar Futball Akadémián dolgozó nevelőtanárok feladata.

A nagykanizsai Botos András Ökölvívó Akadémián nemcsak külön tanár, hanem pszichológus is foglalkozik a fiatalokkal.

„Első a viselkedés, második a tanulás, harmadik a sport – szögezi le az elveit Botos András vezetőedző. – Mindegyikre nagyon figyelünk, mert a sportpályafutás befejezése után mindenkinek be kell kapcsolódnia a hétköznapi életbe. Az akadémia tanárai segítenek abban, hogy a srácok behozzák a hosszabb kihagyások miatti lemaradásukat. A gyerekek közül sokan hátrányos helyzetűek, rossz körülmények között élnek, de a legtöbbjükben a tanulás és a sport területén is van perspektíva.”

Öt és tizennyolc év közötti fiatalokat edz Bíró Norbert, a Ceglédi VSE cselgáncsszakosztályának a trénere, aki szerint nem mindenkiből lesz atomfizikus. Éppen ezért senkinek nem konkrét érdemjegyet tűznek ki célként.

„Minél idősebbek, annál jobban odafigyelek a tanulmányi eredményeikre, gimnáziumban és szakközépiskolában az osztályfőnökkel és az igazgatóval is rendszeresen egyeztetünk – mondja Bíró. –A legnagyobb öröm, ha a tatamin és az iskolapadban is jó a gyerek. Ilyen Árvai Péter, aki három aranyérmet szerzett az ifjúsági Európa Kupa-sorozatban, vezeti a világranglistát, s egy tized híján ötös az átlaga. Ő a bizonyíték arra, hogy a tanulást és az élsportot össze lehet hangolni.”

Hasonlóan gondolkodik a Dorogi NC birkózószakosztályának vezetője, Lévai Zoltán is. A kisvárosi műhelyben komoly figyelmet szentelnek a gyerekek tanulmányaira, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy tanulószobát rendeztek be. Az edzőtársakkal együtt ő maga is segít a gyerekeknek, akár a leckeírásban is.

„Ösztönözzük őket, hogy találják meg azt a területet, amelyben kiemelkedőek tudnak lenni. Remek tanulóink vannak, Papp Bertalan például nemrég kapta meg a Jó tanuló, jó sportoló elismerést. Az a tapasztalatom, hogy élvonalbeli, nemzetközileg is magasan jegyzett versenyző csak abból lesz, aki az iskolában is jól teljesít.”

Forrás: www.utanpotlassport.hu – RSS