Egy hónappal Jules Bianchi halála után ismét gyászol a motorsport világa: Justin Wilson múlt vasárnapi balesete után veszítette életét egy komoly fejsérülés következtében. A tapasztalt IndyCar-versenyző sisakját a széria poconói futamának 179. körében találta el egy leszakadó karosszériaelem, a baleset jellege miatt pedig – főleg azt követően, hogy Bianchi is egy súlyos fejsérülés következtében hunyt el – ismét szóba került a zárt pilótafülkék bevezetésének lehetősége.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2009-ben, Henry Surtees halálos és Felipe Massa súlyos balesete után is megvizsgálta ennek lehetőségét, végül azonban lesöpörte az asztalról az akkor tesztelt vadászgép-stílusú pilótafülke bevezetésének lehetőségét, az ötlet elvetése mellett ugyanis több érvet tudott felsorakoztatni, mint elfogadása mellett. Nemrég kiderült, szeptembertől folytatják a teszteket, ám ezúttal egy új módszert vesznek górcső alá. Eközben egyre nagyobb nyomás nehezedik a szövetség vállára, hiszen sokan szorgalmazzák a jelenlegi formula elvetését.
A változtatást sürgeti például a korábbi Forma-1-es pilóta, Max Chilton is, aki a tavalyi Brit Nagydíjon rendkívül közel került egy komoly következményekkel járó balesethez, miután egy, a Kimi Räikkönen autójáról leszakadó kerék kis híján eltalálta sisakját. „A sport egy újabb rendkívüli tehetség elvesztését gyászolja egy furcsának mondott baleset után” – kezdi legutóbbi írásában. „Bármennyire is szeretnénk ezt a szót használni a fájdalom enyhítésére, vagy a történtek megértésére, ha valami egynél többször megtörténik, akkor át kell gondolnunk a szó használatát. Szeretett sportunk sokkal biztonságosabbá vált, elsősorban Jackie Stewart, az FIA és Max Mosley munkájának köszönhetően, de eljött az idő a következő lépés megtételére” – folytatja.
„A tapasztalt Charlie Whiting megfelelő ember arra, hogy a szövetséggel együtt segítsen nekünk. Néhányaknak nem tetszik az ötlet, de eljött a védett pilótafülkék ideje. 10 év múlva visszanézünk a jelenlegi állapotra, és feltesszük azt a kérdést, amit most a 20 évvel ezelőttiek kapcsán: mit hittünk akkor? Én csak a múlt héten kezdtem tanulmányozni a zárt pilótafülkével kapcsolatos videókat, amitől a pilótáknak nem kell tartaniuk! Elismerem, a helyzet a 2014-es brit futam óta aggaszt. Nem lenne szabad, hogy egy Justin Wilsonhoz hasonló nagyszerű ember elvesztése indítsa be a folyamatot, de talán elmondhatjuk majd, hogy ez Justin, Jules és Henry öröksége. A megoldásnak lesznek negatívumai, de több pozitívuma lesz, hiszen életeket mentünk!” – zárja gondolatát.
How to protect the drivers head in F1 cars? Our exclusive video shows Mercedes halo idea. AMuS http://t.co/CU2SHQ88I9 pic.twitter.com/gAEa1bhC34
— Tobias Grüner F1 (@tgruener) August 25, 2015
Az FIA tovább keresi a megoldást…
Az Autosport nemrég az FIA versenyigazgatóját is megszólaltatta, aki megerősítette azokat a híreket, melyek szerint a korábbi terveket a biztonsággal kapcsolatos aggályok miatt vetették el, a sérült pilótafüle ugyanis nehezítette volna a versenyzők menekülését, illetve mentését. „Évek óta dolgozunk már ezen, több megoldást is kipróbáltunk, néhány pedig értelemszerűen sikeresebb volt, mint a többi. A vadászgépeknél alkalmazott megoldásnak például több hátránya volt, mint előnye. Építettünk ocsmány rudakat is, de ez zavarná a pilótákat, hiszen látnának ki az autóból. Szóval, nagyon, de tényleg nagyon nehéz kitalálni valamit, ami megfelelőnek bizonyul. Most azonban két megoldás is ott van az asztalunkon, az egyik például a Mercedestől érkezett” – mondta Whiting.
„Ez nem zárja el a versenyzőt, tehát továbbra is ki lehet emelni a mentés során, ami természetesen egy nagyon fontos szempont. Egy, a pilóta feje fölé helyezett gyűrűről lenne szó, aminek csak egy központi kitámasztása van. Egy másik lehetőséget is vizsgálunk: változó magasságú lapokat szerelnénk a karosszéria tetejére, mégpedig olyan szögben, hogy a pilóta számára szinte láthatatlanok legyenek. Rengeteg időt és energiát öltünk ezekbe a kutatásokba, és mindez átkozottul nehéz volt! Viszont határozottan úgy látom, egy nap mindez valósággá válik, lesz valami, ami megvédi a versenyzőt a sérüléstől. Hogy ez úgy védi-e majd a pilótákat a kívülről érkező objektumoktól, mint egy vadászgép pilótafülkéje? Nos, afelől vannak kétségeim, de bizonyos fokú védelmet biztosít majd. De elő kell állnunk valamivel, még akkor is, ha az nem 100 százalékos. A helyzet javulhat, és kell lennie valami megoldásnak” – magyarázza a szakember.
„A pénz nem számít”
Egyelőre tehát az FIA sem tudja pontosan, hogyan lehetne megoldani a nyitott pilótafülkék problémáját, a kisebb versenysorozatokban (és az IndyCar előszobájában) működő csapatai révén komoly elismertségnek örvendő Trevor Carlin szerint azonban mindent meg kell tenni a kutatások folytatásáért és felgyorsításáért, hiszen eljött a változás ideje. „A pénz nem számít!” – írja hivatalos honlapján. „Főleg nem egy olyan sportban, melyben éves szinte több milliárd fontot költünk el. Egészen biztosan találhatnánk valami gyors megoldást, és a nagyobb jó érdekében talán a csapatok és a gyártók is összefognának” – folytatja.
„Nincs akadálya egy olyan rendszer kifejlesztésének, ami az összes modern együléses autóhoz illeszkedik, a Forma-4-es versenygépektől az IndyCarban használt autókig. A mérnökök persze mindig megtalálják a mentségeket, miért nem fognak működni az egyes megoldások, viszont ha annyi időt szánnánk a megoldások keresésére, amennyit a problémákra szánunk, akkor hamarabb megtalálnánk a válaszokat és élteket menthetnénk. Hogy hisztis lennék? Nem gondolom! Csupán egy édesapa vagyok, aki aggódik, és komoly felelőssége tartozik azért a fiúkért és lányokért, akik nap, mint nap a versenyautóit vezetik” – fogalmaz a tapasztalat csapatvezető.