Kényszer vagy ésszerűség – jól döntött-e a Ferrari Räikkönen megtartásával?

Kimi Räikkönen (Fotó: Ferrari)

Kimi Räikkönen (Fotó: Ferrari)

Kimi Räikkönen jövőre a mezőny korelnökeként kezdheti meg hatodik ferraris szezonját a Forma–1-ben. Noha korábban már többen temették őt, s eredmények szempontjából is elmarad csapattársától, Sebastian Vetteltől, a Ferrari szerint úgy tűnik, ez sem volt elegendő ellenérv a szerződéshosszabbítással szemben.

Persze vannak, akik szerint a Scuderia e hosszabbítással inkább csak időt szeretne nyerni, hogy 2017-re a mostaninál jobb helyzetből vághasson neki a versenyzőkeresésnek. A Williams Valtteri Bottasért most ugyanis számukra riasztóan magas lelépési díjat kért, a Red Bullnál Daniel Ricciardo helye bombabiztos 2016-ra, Max Verstappen leigazolása még túlságosan korai lépés lenne, ráadásul jövőre a Haas-istállónál is próbára tehetnek majd esetleges jelölteket. Mika Salo szerint mindezek ismeretében a Ferrari nem is hozhatott volna jobb döntést. „A Ferrari ésszerű és bölcs döntést hozott. Nem volt jobb választásuk Kiminél” – nyilatkozta a finn MTV televíziónak.

Arról egyelőre nem derültek ki részletek, hogy a Ferrari egyszerűen csak élt-e július 31-éig érvényes opciós lehetőségével, melynek értelmében az eddigihez hasonló feltételek mellett folytatják együttműködésüket, vagy teljesen új szerződést kötöttek egymással. Pletykák szerint nem zárható ki, hogy 2007 bajnokának komolyabb fizetéscsökkentésre kellett rábólintania. „Én csak annyit tudok, hogy Kimi opciós határideje a hó végén lejárt” – mondta ezzel kapcsolatban Salo. „Többet vélhetően ennél sosem fogunk megtudni. De azt tudom, hogy az a sok spekuláció teljesen értelmetlen volt. Ha az együttműködésük működik, akkor folytatni kell” – állt ki honfitársa mellett a korábbi versenyző, aki hat futam erejéig 1999-ben maga is versenyzett a Ferrarinál.

Räikkönen szerződéshosszabbítása az F1-es szakírók véleményét ugyanakkor jobban megosztja. Ian Parkes, az Autosport főszerkesztője Salo oldalán áll, s úgy véli, hiába lesz jövőre immáron 36 esztendős Räikkönen, s hiába maradnak el az idei eredményei (is) csapattársával szemben, ettől még helyesen döntött a Ferrari. „Hogy annyira elmaradt Fernando Alonsótól tavaly, annak speciális okai voltak. A tél folyamán ezeket megoldották, és Sebastian Vettel érkezésével Räikkönen sokkal elégedettebbé vált. Az eredmények persze nem festenek róla jó képet, hiszen miközben Vettelnek hét dobogója és két győzelme van, neki csak egy második helyezése. Követett el hibákat az időmérőn, de a csapat hangsúlyozta, a rossz rajthelyezés meghatározta azt is, hol ért célba a versenyeken” – írta a szakember

Majd kiemelte, Räikkönen furcsamód pályája végére jutott el odáig, hogy teljességgel motiváltnak és elégedettnek tűnik. „Räikkönen sokkal elégedettebb, mint bármikor korábban, és ez alapvető fontosságú ahhoz, hogy mindent kihozzon magából. James Allison is kiemelte, hogy tempó terén nincs lemaradva Vetteltől, csak apróbb hibák miatt került hátrányba. Szóval van egy gyors, boldog és egyértelműen sikerre éhes Räikkönenjük, aki üzleti szempontból is vonzó marad. A jelöltek – Valtteri Bottas, Nico Hülkenberg és Daniel Ricciardo – közül senki sem ért Räikkönen nyomába, ha az említett tulajdonságokat mind számításba vesszük. Ennek tudatában pedig a Ferrari a lehető legjobban döntött a megtartásával” – vélekedett.

Kollégája, Ben Anderson mindeközben úgy gondolja, a Ferrari egyszerűen „üzleti” szempontok alapján határozott Räikkönen mellett. A szaklap szerkesztője kiemelte, a finn a Ferrarihoz való visszatérése óta inkább jelent csalódást, és hiába érzi magát jobban az idei autóban, eredményei még így is túl gyengék ahhoz, hogy megtartása teljességgel megindokolt legyen. „Egy ennél szorosabb konstruktőri bajnokságban Räikkönen inkább amolyan költséges teher lenne. Már nem olyan szupergyors időmérőmenő, mint volt az előző évtizedben a McLarennél, és a Lotus bennfentesei kiszámolták, hogy a két közös szezonjukban egy körön átlagban 0,3 másodperccel volt lassabb Romain Grosjeannál. Ráadásul a Ferrari első számú kiszemeltje, Valtteri Bottas egy ponttal jobban áll a bajnokságban, mint Räikkönen, holott lassabb autót vezet, és kihagyta az első futamot a hátfájása miatt” – érvelt 2007 bajnokával szemben.

Anderson úgy véli, a Ferrari másik ülését Räikkönennél jobb versenyző is megkaphatta volna, a csapat azonban más szempontok szerint döntött. „Úgy tűnik, a Ferrari a gyengébb teljesítményt a balszerencse számlájára írta, figyelembe vette a marketingszempontokat, hiszen Räikkönen egyike az öt világbajnoknak a mostani rajtrácson, valamint azt is, hogy harmóniát eredményezett a gyümölcsöző kapcsolatuk Vettellel” – írta az Autosport munkatársa, kiemelve, hogy a történetnek azonban ezzel még koránt sincs vége, a Ferrari előtt 2017-ben ugyanis új kapuk nyílhatnak majd meg a piacon.

Forrás: www.telesport.hu – RSS