Marton Gergely 15 évesen magyar bajnok!

Marton Gergely 15 évesen magyar bajnok!

Álomszerű végeredménnyel zárult a 2013-as Nyílt Országos Rallycross Bajnokság utolsó előtti, kakucsringi fordulója az M-F Motorsport számára, melynek köszönhetően már most, a nyirádi záró futam előtt sikerült biztossá tenni a Super National abszolút bajnoki címet. Vasárnaptól Marton Gergely a maga 15 évével a rallycross történetének legfiatalabb felnőtt abszolút magyar bajnoka!

Egészen hihetetlen és mesébe illő az a menetelés, amit idén Marton Gergely és csapata bemutatott a magyar bajnokság futamain. A tavalyi, Junior Kupában eltöltött tanulóév sikere után Gergő és akkori mentora, a korábbi kétszeres magyar bajnok Fodor György elhatározták, egyesítik erőiket. Minden így indult. Létrehozták az M-F Motorsportot (Marton + Fodor), egy frissen visszavonult lengyel versenyzőtől megvásároltak egy kiselejtezésre váró Skoda Fabia Mk1-est, amiből a saját versenyautóit több mint 25 éve magának építő Fodor György egy igazi versenyautót, most már leírhatjuk: bajnokautót varázsolt a tél folyamán.

Aztán jöttek az első tesztek (éppen Kakucson, ahol most, jó félév elteltével sikerült bezsebelni a Super National abszolút bajnoki címét és az 1600 alatti géposztály bajnoki címét is egy csapásra), és Gergő és az autó tempója láttán a legrutinosabb pilóták és szakértők is egyből elismeréssel csettintettek. De a csapat óvatos volt, nem tették magasra a lécet; nem titkoltan tanulóévnek szánták a 2013-as idényt, Gergő első évét a felnőtt mezőnyben.

A csupán 15 éves pilóta viszont elképesztően gyorsan tanult! A máriapócsi szezonnyitón rögtön bekezdett egy futamgyőzelemmel, pedig nagyon-nagyon nívós és erős mezőny gyűlt össze a Super National kategóriában. Gergő eredményeinek értékét tovább növeli, hogy nagyrészt erősebb autók ellen kellett felvennie a versenyt, hiszen a Super Nationalben együtt versenyeznek az 1600 köbcenti alatti (mint az övé), a 2000 köbcenti alatti és a 4000 köbcenti alatti autók. Ráadásul, Fodor György tudatosan, már a hosszabb távú terveket szem előtt tartva a Super 1600 kategória szabályainak megfelelően építette meg a Skodát, ami röviden azt jelenti, hogy Gergő autója több mint száz kilóval a Super Nationalben lehetséges minimumsúly fölött volt egész évben.

A lóerő-hátrányt és plusz súlyt ugyanakkor jól kompenzálta az autó kiváló futóműve, vezethetősége és megbízhatósága, továbbá Gergő nyers tehetsége, gyorsasága és korát meghazudtolóan érett és taktikus versenyzése. A máriapócsi győzelmet egy nyirádi és egy máriapócsi 2. hely követett a sorban, és Gergő hirtelen azon kapta magát, hogy az abszolút magyar bajnoki cím egyik fő esélyesévé lépett elő, holott év elején legfeljebb az 1600 alatti géposztály bajnoki címében bízott titkon a csapat.

A greinbachi zónabajnoki mezőnyben a 9. hely kicsit csalódást keltő volt talán, de az autó nyers erejét tekintve igazából azon a versenyen hozta Gergő a papírformát, és a többi versenyen teljesítette messze túl azt! Kakucson – szintén zónabajnoki mezőnyben – kiváló versenyzéssel az 5. lett Gergő, miközben a csapat egyik ámulatból esett a másikba, mert eddigre Gergő már nem csak a magyar bajnokságot vezette, de az osztrákot is, az 1600 alatti géposztályban pedig még mindennek a tetejébe az FIA Közép-európai Zóna-, illetve a cseh nyílt bajnokságban is az élen állt.

Így érkeztünk el a múlt hétvégi versenyhez, Kakucsra. Gergő ugyan komoly pontelőnnyel vezette a magyar bajnokság összetettjét, de a csapatban fel sem merült, hogy már most, ezen a hétvégén bajnok lehet. Csak erre a versenyre koncentráltak, de nagyon komolyan vették a felkészülést. A versenyt megelőző napokban az Euroringre utaztak tesztelni, ami jó döntésnek bizonyult, mert így nem élesben, a kakucsi versenyhétvégén derült ki a baloldali féltengely betegsége, hanem még időben, a teszten, amikor volt idő orvosolni azt. Vissza a garázsba, Fodor György szentélyébe, aztán másnap megint irány az Euroring, és ekkor már minden flottul ment. Probléma volt, nincs, jöhet a verseny!

Gergő pedig szárnyalt Kakucson! A szabadedzésen egy abszolút 3. idővel nyitott, ami alatt itt most azt kell érteni, hogy két összkerekes, 5-600 lóerős SuperCar tudta csak megelőzni őt, saját kategóriájában messze a leggyorsabbnak bizonyult, sőt, az összes Super 1600-as versenyzőt is előzte. Az időmérőn Roman Castoraltól ugyan 45 ezreddel kikapott, de hát ez több mint bocsánatos bűn, elvégre Castoral volt Európa-bajnok, az előző hétvégi francia Eb-n is 3. lett, nem mellesleg jó 60-80 lóerővel erősebb az autója, mint a mi Skodánk.

Ennek ellenére Gergő egész hétvégén pariban volt vele, és úgy megkergette őt, amihez a cseh nemigen lehet hozzászokva, csak az Eb-n, a legmagasabb szinten! Mindezt náthásan, nem száz százalékos egészségi állapotban, egy olyan egynapos versenyen, ahol fizikailag és szellemileg is végig a topon kell lenniük a versenyzőknek.

Az előfutamok tekintetében a Super National mezőnye együtt futott a Super 1600 mezőnyével, így Gergő Castoral mellett olyan kiváló pilóták társaságában találta magát, mint Bánkuti Gábor, Majerszky Gábor vagy Végh Szabolcs. Az első előfutamban épp Bánkutival és Majerszkyvel került össze, és hatalmas bravúrt végrehajtva sikerült megnyerni ezt a futamot. A második előfutamban aztán szorosan tapadva Castoral lökhárítójára jött be a 2. helyen, úgy, hogy a féktávokon rendre ráesett ellenfelére, akinek Opelje csak az egyenesekben tudott némi egérutat nyerni Gergő Fabiájával szemben.

A harmadik előfutamban ismét Bánkutival vívott emlékezetes csatát, aminek pikantériáját az adja, hogy így utólag már tudjuk, a nap végén mindketten magyar bajnoki címet ünnepelhettek – Bánkuti a Super 1600-ban a kilencediket, Marton Gergő a Super Nationalben az elsőt. Az, hogy Gergő 15 évesen, első felnőtt rallycross-os évében a sportág ilyen legendás, halhatatlan alakjaival került közel azonos szintre, hatalmas fegyvertény, amire úgy hisszük, méltán lehet büszke a csapat.

A döntőben aztán már különválasztották a két kategóriát, így ott már mindenki zavartalanul koncentrálhatott a saját feladatára. Bánkuti a pole-ból indulva megnyerte a Super 1600 versenyét és bajnokságát, Marton Gergő pedig a 2. helyről indulva, végig keményen támadva Castoralt végül a 2. helyen ért célba a cseh klasszis mögött, és mivel fő bajnoki riválisai közül Klausz Kristóf egy szerencsétlen baleset következtében nullázott, Csendes Zsolt pedig Karl Schadenhofer mögött ,,csak” a 4. helyet tudta megszerezni, így a leintéssel egy időben az M-F Motorsport, Marton Gergely és a Skoda Fabia közös bajnoki címet ünnepelhetett (Csendes pontszámban elméletileg még ugyan befoghatná Gergőt, de jobb helyezéseinek köszönhetően már most matematikailag is biztosan kijelenthető, hogy Gergő a bajnok).

Külön öröm a csapat számára, hogy mindezt egy ilyen rendkívül erős mezőnyben, kiváló vetélytársak ellen sikerült elérnie, és nem mástól sikerült visszahódítani magyar kezekbe a Super National nyílt magyar bajnoki címét, mint a korábbi Európa-bajnok Roman Castoraltól, hiszen ne feledjük, tavaly neki sikerült végrehajtani azt a bravúrt, amit idén már Marton Gergelynek. 15 éves, felnőtt magyar bajnok, felnőtt a feladathoz, és még tanulni akar! Remélhetőleg messze még a vége, és ez csak az első fejezet volt, egy hosszú-hosszú sikertörténet felvezetéseként.

Marton Gergely: ,,Köszönöm! Nagyon szépen köszönöm mindenkinek az egész éves munkát, a családomnak, a szüleimnek, a nagyszüleimnek, a barátnőmnek, a barátaimnak a támogatást, Ti vagytok a legjobbak! Hihetetlenül boldog vagyok, most tényleg madarat lehetne velem fogatni! Azt hiszem, ez egy tökéletes nap. Itt van majdnem mindenki, akit szeretek, és együtt örülhetünk a közös sikernek, amihez mindenki hozzátette a magáét. A legnagyobb köszönet talán Gyurinak jár, fantasztikus autót épített, ami végig, az első versenytől kezdve az utolsóig mindig azt csinálta, amit én akartam. Ez a kakucsi verseny pedig úgy érzem, mindent vitt! Nagyon jó érzés volt olyan remek ellenfelek ellen versenyezni, mint Castoral, Bánkuti Gabi vagy Maja (Majerszky Gábor), és most tényleg majdnem minden összeállt úgy, ahogy szerettem volna. Jó lett volna Castoralt is legyőzni, de sajnos a döntőben ketten is elém kerültek a rajtnál, és onnantól a 4. helyről úgy érzem, ez a 2. hely volt most a maximum. A végén még azért megpróbáltam Castoral nyomába eredni, ami sikerült is, hiszen a leintésnél tényleg nagyon kevés volt köztünk. Mondanám, hogy kár, hogy nem volt még egy kör, de hát ez most úgy volt jó, ahogy volt – megvan a bajnoki cím, amit szinte el se hiszek! Év elején egyáltalán nem számoltunk ezzel az eshetőséggel, sőt, igazából még most, a kakucsi hétvége előtt sem. Én nagyon szerettem volna nyerni, mert imádom ezt a pályát, de álmomban nem gondoltam volna, hogy már most, egy futammal a vége előtt meglehet a bajnoki cím. Egyedül (Klausz) Kristófot sajnálom, aki önhibáján kívül esett ki, de köszönöm neki, hogy így űzött-hajtott egész évben, mert nagyon jó érzés egy ilyen sportszerű és remek ellenfél ellen versenyezni. Tavaly neki volt nagyobb szerencséje a végén a Junior Kupában, míg idén a felnőttek között nekem. Bízom benne, hogy a jövőben is hasonlóan nagy csatákat vívhatunk majd egymás ellen. Nagyon boldog vagyok, nem tudom, mit mondhatnék még. Bajnok csapat!”

Fodor György: ,,Hihetetlenül büszke vagyok Gergőre. Ha most egymás mellé teszem az év eleji terveinket és azt, hogy hol tartunk most, akkor azt kell, hogy mondjam, hogy kicsit elébe rohantunk a dolgoknak, és körülbelül egy évvel magunk előtt járunk! Elképesztő az a fejlődés, amin Gergő keresztülment ilyen rövid idő leforgása alatt. A gyorsasága, a reflexei, a keze az elejétől kezdve megvoltak ahhoz, hogy nyerjen, hiszen ezt Máriapócson rögtön megmutatta mindenkinek. De ez egy olyan sport, ahol a tartós sikerekhez nem elég gyorsnak lenni, rengeteg türelem, alázat, higgadtság, taktikai érzék, gyors helyzetfelismerő-képesség és intelligencia is kell, és Gergő ezeken a területeken is hihetetlen érettséget mutat. Nem hittem volna, hogy ilyen rövid idő alatt kezdi majd kinőni ezt a technikát is, de örömmel látom, hogy ilyen ütemben fejlődik, és a legnagyobb örömmel fogom a jövőben is fokozatosan hozzá fejleszteni az autót. A kakucsi verseny kapcsán több mindent kiemelhetnék, az első előfutam előtt a generátor meghibásodása okozott nekünk néhány nyugtalan percet, de végül sikerült megoldást találnunk a problémára, Gergő pedig egész hétvégén rendkívül összeszedett volt fejben, semmilyen közjáték nem tudta kizökkenteni. Köszönet Bánkuti Gabiéknak és mindenkinek, aki a segítségünkre sietett a bajban, úgy gondolom, hogy a rallycross megint jelesre vizsgázott sportszerűségből. A pályán nyújtott teljesítmény pedig véleményem szerint magáért beszélt. Gergő zavarba ejtően gyors volt, a pálya bizonyos részeit teljesen máshogy oldotta meg, mint a többiek, és az időeredmények tanulság szerint jobban. Ott még Castoralra is minden körben ráesett, és ő is csak az egyenesekben tudott elnyúlni tőle. Eddig, legalábbis az év elején nem vele akartunk harcolni, de Gergő az idei teljesítményével kiérdemelte magának, hogy picit magasabbra tegyük a lécet, és egy fokkal magasabb célokat tűzzünk ki magunk elé. Ugyanakkor fontos, hogy továbbra is szerények maradjunk, és a kellő alázattal viszonyuljunk minden egyes versenyhez. Idén szerencsénk volt, de a jövőbeni sikerekért még keményebben meg kell majd dolgoznunk. Az évet csapatfőnökként sikeresnek nyilvánítom, de nem azért, mert Gergő bajnok lett, hanem azért a látványos fejlődésért, amit az év eleje óta bemutatott. Szeretném megköszönni a csapatnak is az egész éves munkát. Volt, hogy többen voltunk, volt, hogy kevesebben, de a maga módján mindenki hozzátette a magáét ehhez a sikerhez. Most, hogy a bajnoki cím már megvan, a jövő hétvégén megengedek magamnak is egy kis versenyzést, a greinbachi Eb-futamon fogok rajthoz állni a Peugeot-val. Természetesen velem lesz az M-F Motorsport teljes csapata is, de erre a versenyre megváltoztatjuk egy kicsit a szereposztást és én leszek a pilóta. Aztán újra Gergőn lesz a sor, hiszen előbb Sosnován fogunk elindulni a cseh- és zónabajnoki futamon, majd egy hétre rá már Nyirádon szeretnénk helytállni, ami a magyar-, az osztrák-, a cseh- és az FIA Közép-európai Zónabajnokságnak is a záró futama lesz. Ott már egy felszabadult örömautózás várható egy nagyon fiatal és boldog magyar bajnoktól, aki megpróbálja majd tovább folytatni bravúros szériáját, és esetleg bónuszként egy-két további bajnoki címet is bezsebelni.”

A cikk folytatódik..! kattintson ide!