Megvan a végleges magyarázat a Force India furcsa baleseteire

Nico Hülkenberg (Forrás: Charniaux / XPB Images)

Nico Hülkenberg (Forrás: Charniaux / XPB Images)

Rémálomszerűen alakult a Force India magyarországi hétvégéje. Noha új autójuk érezhetően sokkal jobb, mint amivel az év első felét teljesítették, mindezt hazánkban bosszantó hibák miatt nem tudták kihasználni. Sergio Pérez a pénteki szabadedzésen bukott nagyot, miután hátsó kerékfelfüggesztése eltört az agresszív rázóköveken. A mexikói még fejre is állt, s a baleset miatt a csapat végül Nico Hülkenberget sem engedte pályára lépni a második gyakorláson. Vasárnap aztán a német járt pórul. A célegyenes végén egyszer csak levált az első szárnya, s miután autója alá szorult, Hülkenberg irányíthatatlanul csapódott a gumifalba.

Az anyagi kár jelentős volt – de nem csak ez fájt a Force Indiának. A két baleset nem festett túl jó képet róluk, Hülkenberg azonban ettől függetlenül továbbra is bízik bennük. „A balesetet hamar elfelejtettem. Bízom benne, hogy a fiúk kielemezték a történteket, és megtalálták a megoldást is” – nyilatkozta.

A mérnököknek volt idejük erre. A Force India roncsait végül visszaszállították a gyárba, ahol minden részletre kiterjedő vizsgálatot végeztek el rajta. Az már a vasárnapi eseményeket követően kiderült, hogy a váratlan törések, alkatrészhibák elsősorban a magyarországi agresszív rázóköveknek voltak köszönhetők. Andy Green Spában most további részleteket is elárult vizsgálatuk eredményéről. „A rázóköveken történő kigyorsítások során olyan erőhatások léptek fel, amilyeneket még soha nem láttunk korábban. Minden egyes adatot átbogarásztunk, és az elmúlt húsz évből nem találtunk hasonlóra példát. A felfüggesztésünket egyszerűen nem ilyen terheléshez terveztük” – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak Pérez bukásáról.

Hogy a kerékvetők valóban agresszívek voltak, egyébként más résztvevők is megerősítették. James Allison arra is tett utalást, hogy a pénteki első edzésen Kimi Räikkönen első szárnya is emiatt szakadt le minden előjel nélkül.

Green ugyanakkor kiemelte, Hülkenberg esetében más okok álltak a hiba mögött – azaz a két esetük semmilyen módon nem függött össze egymással. Miután a mérnökök még egyszer végigmentek az első szárny felfüggesztésének tervezési folyamatán, rábukkantak egy hibára. A kérdéses elemet aztán újratervezték és megerősítették. Az is kiderült, hogy Péreznek bizonyos szempontból szerencséje volt azzal, hogy fékprobléma miatt föl kellett adnia a versenyt: „Ha tovább körözött volna, vélhetően ugyanaz történt volna vele, mint ami Nicóval” – ismerte el Green szárnyuk hibás tervezését.

Forrás: www.telesport.hu – RSS