Mercedes: Ez már paranoia!

Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com)

Lewis Hamilton (Fotó: xpbimages.com)

A problémát a gumik jelentik – erre a következtetésre jutott Lewis Hamilton, aki Szingapúrban idén először szorult ki az első (két) rajtsorból. Az egy körön a 2014-es Osztrák Nagydíj óta verhetetlen németek önmagukhoz képest meglepően gyenge formát mutattak szombaton – s a hirtelen visszaesés okát egyelőre ők is tanácstalanul keresik.

„Száz százalékig megbíztam az autómban. Az egyensúlya jó volt, nem volt alulkormányzott, a kigyorsítás nem volt valami remek, de az egyensúly igazán jó volt. Sokat dolgoztunk rajta, próbáltunk több tapadást találni. Nem a beállításokon múlt, azok jók, a gumik okozzák a bajt, de hogy miért, azt nem tudom” – magyarázta Hamilton az edzést követően. Majd elmondta, válaszokat vár csapatától. „Nagyon érdekelne, hogy mi az oka. Arra buzdítok mindenkit, hogy találja ki, mik lehetnek az okok, szeretném, ha a csapat megmagyarázná, mi miatt veszítünk időt – hogy a gumik, a nyomás, a kerékmelegítők hőmérséklete vagy épp a hasmagasság miatt-e.”

Lewis Hamilton (Fotó:Batchelor / XPB Images)

Lewis Hamilton (Fotó:Batchelor / XPB Images)

Mivel a csapat elmondásuk szerint az abroncsok munkára bírásával küzd, a paddockban máris fölvetődött az elmélet: a Pirelli gumihasználatra vonatkozó szigorítása (növelték a minimális nyomásértékeket), valamint a monzai, guminyomás körüli vizsgálódás okozta a gondot a Mercedesnél. Toto Wolff sportigazgató azonban visszautasította ezt. „A Pirelli nyomásra vonatkozó előírásainak semmi hatása nem volt a beállításunkra. Bőven a kereteken belül maradtunk. A szempontunkból ennek semmi szerepe nincs. Nem, sokkal inkábba a mechanikus tapadás hiányzik. Az autó aerodinamikai szempontból nem lett csak úgy egyik napról a másikra rossz. A motor sem lett gyengébb. Szóval az autón nem múlhat. Inkább azon, hogy ezen a pályán nem tudjuk optimálisan az autóhoz igazítani a gumikat. A hasmagasság, a kerékdőlés, a nyomás, a hőmérséklet – itt rengeteg olyan tényező van, amely közrejátszhat ebben. Egyszerűen nincs meg az összhang” – mondta a Speedweeknek.

Miután két hete fölmerült, hogy egyes csapatok igyekeznek kijátszani a Pirelli előírásait, s trükkös módszerekkel csökkentik az abroncsok nyomását a kötelező mérések után, jobb tapadást biztosítva azoknak, a monzai rajt előtt a megengedett érték alatt lévő Mercedesre ismét rávetült a gyanú árnyéka: eddig trükközni próbáltak, s most, hogy erre már nincs módjuk, vissza kellett venniük, s ez okozza szenvedésüket. Wolffnak fölvetették az összeesküvés-elméletekben hívők elképzelését, ám ő erre is tiltakozóan reagált. „Ez nem összeesküvés-elmélet, hanem már paranoia! Nem, valójában semmi rendkívülit nem tettünk. Az FIA tisztázott minket, az előírt határokon belül voltunk, tartottuk magunkat a procedúrához is. Monzát el lehet felejteni. És ahogy mondtam már: itt is a határértékeken belül vagyunk. A Pirelli követeléseinek semmi köze a teljesítményünk visszaeséséhez. A versenyzőinknek egyszerűen nincs tapadásuk, alulkormányzott az autójuk, és rosszak a kigyorsításaik.”

Miután eddig a Mercedes mellett a Williams, a Force India és a Lotus is küszködött Szingapúrban, fölvetődött, hogy talán a németek motorját nem használják megfelelően. Wolff azonban ezt is cáfolta. „Nem, itt szó sincs kímélő üzemmódról, amihez mindenkinek tartania kell magát. Nyilván az erőleadásnak van hatása az autó egészére, de ha ez számít is, biztosan csak nagyon kicsi szerepe van a hátrányunkban. Ha megnézzük a fedélzeti kamerás felvételeket, látható, hogy egyszerűen hiányzik a tapadásunk.”

„Természetesen megnéztük, mit csináltunk ezúttal másképp, mint 2014-ben. De a gond az, hogy két különböző autóról beszélünk, a gumik is mások. Normál esetben amikor kialakítjuk az alapbeállításokat, úgy érkezünk meg a pályára, hogy azonnal minden jól megy. Itt viszont nem stimmelt. És ezt a hátrányt már nem is tudtuk behozni. A verseny még hátravan. Tény, hogy nem futottunk jó edzést, tény, hogy a sportág szempontjából ez egyáltalán nem rossz. De meggyőződésünk, hogy ettől még kiváló autónk van, ami Szingapúr után még bebizonyosodik. Nem hiszem, hogy máról holnapra változtatni tudunk bármin is. Most nem voltunk elég gyorsak, és nem látom, miért változna meg mindez a versenyre” – magyarázta az osztrák.

Toto Wolff (Fotó: Moy / XPB Images)

Toto Wolff (Fotó: Moy / XPB Images)

Meglepetéssel mindeközben a németek motorját használó másik csapatnál, a Williamsnél is szembesültek. Rob Smedley a szombati eredmények láttán fejét vakarva állapította meg: „Eléggé abnormális köridőket láthattunk ma.” Versenyzője, a végül hetedik helyen záró Valtteri Bottas pedig elárulta, a Mercedeshez hasonlóan nekik is a gumikkal adódott komoly problémájuk – igaz, ők erre végül találtak némi orvosságot. „Két probléma van. Egyfelől nehéz fölmelegíteni az első gumikat, mert nem sok gyors kanyar van itt. Másfelől pedig a hátsó gumik túlmelegszenek a kör során” – vázolta a helyzetet.

„Ezt az egyensúlyt kéne valahogy megtalálni. A beállítások variálásával jó irányba mentünk, és az időmérőn már elégedettebb is voltam. Ezenkívül egész jól munkára bírtuk a gumikat. Ha megnézzük a köridőket, nem hinném, hogy olyan nagyon sok hiányozna a Ferrarival szemben. Ennek nyilvánvalóan a gumikhoz van köze. A Ferrari jobban csinálja” – állapította meg.

Forrás: www.telesport.hu – RSS