Nem lesz hosszú a sikerszéria

image

Egy véleményen vannak a Forma-1 korábbi meghatározó alakjai: Vettel már nem lesz annyira meghatározó a Forma-1-ben, mint Michael Schumacher volt, nem következik olyan hosszú egyeduralom, mint a 2000-es évek elején a ’Schumi-korszak.’

Ennek legfőbb okát abban látják, hogy nagyon megváltoztak a körülmények az elmúlt 10 évben, mind a szabályokat, mind a versenyzőket illetően.

Hans-Joachim Stuck szerint azonban nem csak ezért nem kerülhet Schumacher helyzetébe: „Olyan intelligenciával rendelkezik, mint Senna vagy Prost, de hiányzik belőle Hamilton virtusa és Schumacher precizitása, ahogy odafigyel a részletekre. Nem hiszem, hogy a következő 15 évben bárki is nyolc címet tudna szerezni, annyira különböznek a jelenlegi szabályok a Schumi korszak szabályaitól. A csapatoknak sokkal nagyobb szabadságuk van az autó fejlesztésében.” Ezzel Damon Hill, az 1996-os év világbajnoka is egyetért: „Túl sokat nyert (Schumacher), ezért is változtatták meg a szabályokat.”
 
David Coulthard a Red Bull csapattól ment nyugdíjba, és jelenleg is együtt dolgozik a csapattal, de mégis úgy látja, Schumacher és a Ferrari sikere megismételhetetlen: „Nem látom, hogy a Red Bull olyan hosszú távú dominanciát tudna fenntartani, mint a 2000-es években a Ferrari. Ma már nincs szezon közbeni tesztelés, és csak egy gumibeszállító van. És ha a Red Bull még túl is tudná magát költekezni a többieknél, a szabályok ezt sem engedik. A Ferrarinak egyszerre volt meg az anyagi és a szellemi tőkéje abban az időszakban, és nemcsak gyors, de megbízható is volt az autójuk. Ez volt a sikerük gerince. Manapság azonban már mindenki nagyon megbízható. Azt sem szabad elfelejteni, hogy Schumacher abszolút első számú pilóta volt a Ferrarinál, mindent neki rendeltek alá. Gyakran a csapattársai is érte versenyeztek. Bármit is mondanak a Red Bullal kapcsolatban, az ausztrál (Webber) egyenlő esélyt és bánásmódot kap. Végül pedig, most egy olyan korban élünk, ahol a szabályok viszonylag stabilak. A Red Bull azért tudott meghatározó lenni az elmúlt három évben, mert Newy reagált a legokosabban az utolsó nagy szabályrendszer változásra 2009-ben. Newey újra és újra bizonyít, amikor mindig képes újra tiszta lappal kezdeni, és onnan építkezni.  De 2012-ben minimális változások lesznek csak, sőt az egyik kifejezetten rosszul érintheti a Red Bullt: a kipufogó diffúzor betiltása. Ez nem a ’Red Bull-korszak’ kezdete, az elmúlt két év nem is emlékeztet 2002-re vagy 2004-re. Ja, és ha valaki nem vette volna észre, a legutóbbi versenyt egy McLaren nyerte.”
 
A Forma-1-ben korábban mérnökként dolgozó Joan Villadelprat pedig arra figyelmeztet, hogy a kipufogó diffúzor elvesztése miatt a tervező, Adrian Newey is gondban lehet majd: „Hacsak Newey nem húz elő még egy nyulat a kalapból, akkor izgalmas bajnokságnak nézünk elébe 2012-ben.”