Nichols: Senna bámulatosan dolgozott a mérnökökkel

image

A McLaren egykori főtervezője, Steve Nichols szerint a háromszoros brazil világbajnok, Ayrton Senna egyik erőssége az volt, ahogyan a mérnökökkel képes volt együttdolgozni az autó fejlesztésén és beállításán.

A 65 éves Steve Nichols 1980 és 1989 között dolgozott a McLarennél, ahol olyan pilóták munkáját figyelhette közelről, mint John Watson, Niki Lauda, Alain Prost, Keke Rosberg vagy Ayrton Senna.

„Általánosságban mindenki tudja, hogy Senna egy fantasztikus pilóta volt, és minden képessége megvolt arra, hogy az első legyen” – nyilatkozta Nichols az Autosport International rendezvényén. – „Hihetetlenül versenyképes volt, éles eszű, nagyon jó memóriával, de nagyon érzékeny is volt, így pontosan tudta, hogy mit csinál az autó, nagyon jól kommunikált, ezért ezt el is tudta mondani a mérnököknek.

es talán ez a legfontosabb, hogy képes legyél fejleszteni a mérnök-pilóta kapcsolatot, így nagyon gyorsan a lehető legtöbbet hozd ki az autóból. Sennának nagyon jó érzéke volt az apró beállítási finomságokhoz, néha a rajtrácson azt kérte tőlünk, hogy egy negyed bárral változtassuk meg a guminyomást, ami nem észlelhető változtatás, így ez inkább mentális dolog, de ez neki bizalmat adott, ezért megcsináltuk.”

Az F1-ben ma már a beállítások mellett az autófejlesztésében is aktívan közre kell működnie a pilótáknak. „Senna nagyon jó volt az autó fejlesztésében. Sokat dolgozott a motoron, és ha kiküldtük őt egy hosszú távú, megbízhatósági tesztre, akkor ő mindig nagyon unatkozott, ezért rengeteg beállítás-változtatást akart a motoron, különböző turbónyomást, fordulatszámot stb.

Utána pedig nem igazán kellett erőlködnie, hogy visszaidézze a köridőket, az üzemanyagfogyasztás mértékét. Nagyon boldog volt, ha a tesztek után este órákat töltöttünk vele és minden egyes beállítást részletesen szeretett áttanulmányozni, minden apró dolgot, és minden kanyart kielemzett. Lehet, hogy a végén nem is változtatott semmit az autón, de akkor is a legapróbb dolgokról is meg akarta tudni, hogy előnyre tehet-e szert rajtuk keresztül.

Ayrton nagyon az érzelmei által vezérelt ember volt, igazán latin vérmérsékletű, de soha senkit sem kezelt le a csapaton belül, hogy az egy ostoba fajankó, ő mindig szorgalmasan dolgozott, és ez mindenkire extra nyomást helyezett a McLarennél, mert mi végülis egy legendával dolgoztunk együtt.

en ennek a tudatában voltam, ezért semmit sem akartam elrontani, és ha nem kapott meg mindent, akkor tovább hajtott bennünket, ezért mi mindig a legjobbat nyújtottuk, amit csak tudtunk, és ebből mindent ki is hozott. Senna néha nagyon éles volt a médiával, azokkal viszont, akik vele dolgoztak, mindig barátságos volt. Nagyon hálás volt, mindig megköszönte a munkát, és ez hitet adott számodra a munkádhoz, így ebben a tekintetben valóban fantasztikus volt vele dolgozni.”

Szabó Imre