Pályán az új Talmácsi?

A hét végén rendezik a gyorsasági motorosok utánpótlás rövid pályás országos bajnokságát a kecskeméti gokartstadionban. Az egészen kicsiktől a tinédzserekig a teljes hazai sportági korosztályos mezőny képviselteti magát az idény első versenyén.

Majer Dániel Sokunkban máig élénken él a kép, amint Talmácsi Gábor másodikként szeli át a célvonalat a 2007-es Valenciai Nagydíjon, bezsebelve Magyarország történetének első világbajnoki érmét a gyorsaságimotoros-világbajnokságon.

Talmácsi (balra) is a kicsik között kezdte

Talmácsi (balra) is a kicsik között kezdte

„Talma” azóta felhagyott a versenyzéssel, a keletkezett űrt pedig egyelőre senkinek sem sikerült betöltenie. Akadnak tehetséges versenyzőink, de a világbajnokságon, a legjobbak között évek óta senki nem képviseli hazánkat. „A cél az, hogy a mostani gyerekek közül többen eljussanak oda, ahol Talmácsi is szerepelt. Ehhez sok minden kell, tehetség és gyorsaság elsősorban, de motorsportról lévén szó, az anyagi háttér is fontos” – vázolja a helyzetet Szabó János egykori versenyző, aki jelenleg utánpótlás-neveléssel foglalkozik.

A gyerekek számára kiírt bajnokságban már 5-6 évesek is indulnak, hogy a ranglétrán felfelé haladva, mind nagyobb és gyorsabb gépeken sajátítsák el a motorozás minden csínját-bínját.

KATEGÓRIÁK
PW 50, PW 50 Speciál – 50 kcm
Mini GP junior – 50 kcm, 100 kcm
Mini GP 140 – 70 kcm, 125 kcm, 140 kcm
Mini GP Pro – 85 kcm, 125 kcm, 140 kcm
Stocksport 300 – 125-390 kcm

A legkisebb, a PW kategóriában 50 köbcentis, többnyire automata váltós masinákon kóstolhatnak bele a két keréken száguldásba a kicsik, aztán, ahogyan fejlődnek, megtanulják a váltós gépek használatát, míg végül, a Stocksport kategóriában először ülhetnek fel „rendes” nagymotor nyergébe.

S hogy mitől rövid pályás a viadal? Nos, attól, hogy a versenyeket kivétel nélkül gokartozásra kialakított aszfaltcsíkon tartják. „A Hungaroringen nagyon hosszú idő alatt érnének körbe ezekkel a nagyjából 120 km/órára képes motorokkal. Nem mellesleg az egyenesekben maximális fordulaton pörgő blokknak sem tenne jót a huzamosabb megterhelés” – mondja Szabó.

KORHATÁROK
PW 50: 5-10 éves korig
PW Speciál: 9-13 éves korig
Mini GP Junior: 8-15 éves korig
Mimi GP 140: 9-15 éves korig
Mini GP Pro: 10-18 éves korig
STK 300: 12 éves kortól

A gyerekek hat és huszonöt kilométer közötti versenytávokat teljesítenek, attól függően, hogy melyik kategóriában indulnak. A pontozás a gyorsasági motoros világbajnokságéval megegyező, az első tizenöt helyezett kap pontot (25, 20, 16, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1). A szezon végén abban az esetben hirdetnek bajnokot, ha minimum hat motoros szerepel az értékelésben, és mindegyikük legalább a versenyek felén rajthoz állt. Ez az utánpótlásmezőny számára az idén hat futamot jelent, amelyek közül többet Szlovákiában rendeznek. Az elsőt vasárnap tartják Kecskeméten, az esemény a szombati szabadedzésekkel kezdődik.

A legígéretesebb fiatalok nagyjából tizenöt éves korban válthatnak , hogy a rövid pályás versenyzést a hátuk mögött hagyva nagy pályára lépjenek. Jelenleg körülbelül tizenöt kimagasló tehetség versenyez Szabó szerint, de számukra sem lesz egyszerű odaérni a világ elitjébe. „Más szempontok is döntőek abban, hogy ki juthat el egyszer a világbajnokságra: kinek van edzője, jó szerelője, megfelelő motorja.”

Görbe Soma

Görbe Soma

Szabó két-három versenyzőt emelt ki a mostani utánpótlásmezőnyből, köztük Oláh Barnabást, a Mini GP 140 tavalyi bajnokát, aki az idén a Tomracing színeiben versenyez.

Nagy reménység továbbá a tízéves Számadó Máté, a Förch Junior Team motorosa. Ő nem kisebb célokat tűzött ki maga elé, mint hogy öt éven belül eljut a gyorsasági motoros vb legkisebb géposztályába, a Moto3-ba. A harmadik ifjú titán a hazai motorsportélet legprofesszionálisabb csapatainak egyikét, a Sandlandert erősítő Görbe Soma. Szintén magyar bajnok, nem egyszer állt már dobogón felnőtt mezőnyben is.

Azt, hogy ezekből a gyerekekből kikerülhet-e az új Talma, még korai megmondani. Az azonban biztos: jó úton járnak.

Forrás: www.utanpotlassport.hu – RSS