Méltatlanul kevés szó esik az autóversenyzés alapját jelentő gokartsportról, azon belül pedig a szárnyaikat bontogató fiatalokról. David Gruz, a motorsport.com szakújságírójának segítségével összegyűjtöttük a 2016-os esztendő öt legígéretesebb gokartversenyzőjét. Nem lepődnénk meg, néhányukat a jövőben a Forma–1-ben is viszont látnánk.
Majer Dániel • Legyen szó Nico Rosbergről, Lewis Hamiltonról, a korábbiak közül Ayrton Sennáról vagy Michael Schumacherről, egy dolog közös bennük: mindannyian a gokartban kezdték. Nincs ez másképp a jövő bajnokaival sem, akik az autósport kedvelői között ma még jobbára ismeretlennek számítanak.
A 16 éves Christian Lundgaard, az ezredforduló rali Európa-bajnokának, Henrik Lundgaardnak a fia igazi autósportos családba született. Akárcsak a Forma–1-es Toro Rosso csapatban versenyző ifj. Carlos Sainz, édesapja ralis múltja ellenére ő is a pályaversenyzést választotta. Mára kiderült: nem fogott mellé. Tavaly még a juniorok között tekerte a kormányt, Európa-bajnok lett, 2016-ra viszont az eggyel erősebb, OK-kategóriára váltott. Januárban bronzéremmel nyitott a Bajnokok Kupájában, majd csatlakozott Daniel Ricciardo csapatához. A nagy lehetőség a világbajnokságon jött el a számára, az első háromban haladt, végül azonban feladni kényszerült a versenyt. Jövőre minden bizonnyal marad a „négykerekű sámlik” világában, de már váltós gokartokkal versenyez majd. Ez az elképzelés jól is elsülhet, bizonyság rá, hogy Max Verstappen is ezt az utat választotta.
„Három dolog hiányzik a Forma–1-ből: egy színes bőrű, egy kínai és egy nő” – szól Bernie Ecclestone híressé vált mondása. Az első azóta teljesült, és noha az utolsóra is volt már példa, maradandót egyik hölgy sem alkotott. Folyamatosan zajlik tehát a gyengébbik nem soraiban az első, Forma–1-es élmezőnybe való női pilóta keresése. A spanyol Marta Garcia (16) eddigi pályafutása alapján jó úton jár, már tavaly is a junior Európa-bajnoki címért harcolt, az idén pedig az OK-kategóriában is a legjobbak között volt. Emellett a Mick Schumacher által ismertté tett Forma–4-ben is bemutatkozott, mégpedig annak spanyol kiírásában. A hét fordulóból négyen állt rajthoz, és igaz, hogy az összetettben csak nyolcadik lett, rohamos fejlődése és neme miatt így is esélyes lehet a későbbiekben arra, hogy Desiré Wilson harminchat évvel ezelőtti kalandja után ő legyen a száguldó cirkusz következő női tagja.
Európa az autóversenyzés őshazája, ennek ellenére az mégsem megszokott, hogy az egyéb földrészek fiataljai már gokartos korukban átjönnek az öreg kontinensre. Ez legkorábban a junior formaautós sorozatok esetében szokott előfordulni. A 16 éves ausztrál Marcus Armstrong azonban másképp gondolta, és ahelyett, hogy a hazájában kiemelkedőnek számító Forma Ford bajnokságra még otthon maradt volna, már gokartozni is Európába jött. Meglepetésre tavaly, mindössze tizenöt évesen is a senior korosztály legjobbjai között volt, 2016-ra pedig a váltós gokartokra tért át. Itt ugyan nem alkotott maradandót, a megszerzett tapasztalatok azonban óriási hasznára válhatnak vetélytársaival szemben. Mi sem bizonyította ezt jobban, mint hogy a Forma Renault 2.0-s bemutatkozó hétvégéjén egyből a dobogóért harcolt. Gyorsan hírbe is hozták a Ferrari versenyzői akadémiájával, de ahhoz, hogy felvegyék, előbb még néhány kiugró eredményre lesz szüksége együléses versenyautóban. A képességei mindenesetre megvannak hozzá.
Az idei esztendő felfedezettjének egyértelműen Victor Martins bizonyult. A 15 esztendős francia tornászból lett gokartversenyző, s három év alatt junior világbajnoki címig jutott, mellette pedig Európa-bajnoki harmadik helyet is szerzett. Noha a nyár kezdetén még semmi kiemelkedőt nem mutatott, pár hónap alatt elérte, hogy részt vehessen a novemberi vb-n, ahol favoritként már a győzelme sem jelentett nagy meglepetést. Csapatfőnöke, a Forma–1-es McLaren csapatban jövőre Fernando Alonso csapattársaként induló Stoffel Vandoorne-hoz hasonlította az év végén már a francia Forma–4-ben is bemutatkozó tinit. Aki, ha már arra járt, egyetlen versenyhétvégéjén két harmadik helyet gyűjtött be a legkisebb formaautós sorozatban. A 2017-es esztendőt az O- kategóriában kezdi, de biztosan lesznek további együléses meghívásai is.
Női versenyző mellett amerikai pilótára is égető szüksége lenne a Forma–1-nek. Az Egyesült Államokban egyre nagyobb teret hódító királykategóriában Scott Speed 2007-es kiszállása óta csak Alexander Rossi képviselte néhány verseny erejéig az országot. A 15 éves Logan Sargeant nemcsak szülőhazája, hanem eredményei miatt is esélyes lehet az űr betöltésére, mára ugyanis korosztálya legfényesebb csillagaként tartják számon. Tavaly kadet-világbajnokságot és junior Bajnokok Kupáját nyert, váltása a legnagyobbak közé pedig – rendkívül szokatlan módon – szinte teljesen simán ment. A Bajnokok Kupájában mindjárt a szezonnyitót, majd a bajnoki címet is megnyerte, negyedik lett a Super Masters-sorozatban és ötödik az Európa-bajnokságon. Az ősszel teljes állású Forma–4-es versenyzővé vált az Egyesült Arab Emirátusok sorozatában, jövőre pedig a nívósabb brit szériában indul majd. Már tesztelt is az élcsapatnak számító Carlinnal, úgyhogy ne csodálkozzunk, ha a szigetországban is kezdetektől a győzelemért harcol majd.