Szabályos a Lotus új találmánya

image

A Lotus riválisai elkezdhetik lemásolni a 2012-es szezon előtt az enstone-i alakulat új találmányát, az hasmagasság állító rendszert, miután az FIA szabályosnak minősítette az eszközt.
Az utóbbi napokban több bírálat érte a Lotus által kifejlesztett rendszert, melyet a tavalyi év végén, Abu Dhabiban, a Fiatal Pilóták Tesztjén próbáltak ki. A mechanikus rendszer segíti féktávon a standard hasmagasság megtartását.
A rivális csapatok megvizsgálták a rendszert és megkérdőjelezték annak szabályosságát – a Gazzetta dello Sport a héten azt feltételezte, a pilóta a fülkéből pedállal állította a hasmagasságot.
Azonban, ha a pilóták állítottak az autó hasmagasságán féktávon az a szabályok megsértését jelenti.
A Technikai Szabályzat 3.15 cikkelye kimondja: "Azon alkatrészek kivételével, melyeket állítani lehet és a 3.18 cikkelyben (DRS) meghatározásra kerültek, az autó rendszerén, egységein, vagy folyamatain, a pilóta nem végezhet olyan munkát, mellyel az autó aerodinamikai karaktere megváltozik."
Egyes hírek szerint azonban a hasmagasság állító rendszert – mely féktávon javítja az autó aerodinamikai teljesítményét és stabilitását – nem a pilóta irányítja.
Feltételezések alapján arra lehet következtetni, a fékezés forgatónyomatékával áll összefüggésben a rendszer. Mivel a pilóta nem érintett ebben és a rendszer a felfüggesztés részét képezi, teljesen megfelel a szabályoknak.
A fékrendszer fejlesztése során a Lotus konzultált az FIA-val, először 2010-ben, majd tavaly januárban zöld utat kapott az újítás. Az FIA a rendszert szabályosnak minősítette, így most a riválisoknak is saját rendszerükkel kell előállni, ha szeretnék ezt a megoldást alkalmazni. A hírek szerint az egyik élcsapat már tervbe vette egy hasonló hasmagasság állító rendszer alkalmazását a 2012-es évre.