Szétrobbanó gumiabroncsok: még az FIA is közbeszólhat!

Egy sérült gumiabroncs (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Egy sérült gumiabroncs (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Pénteken Nico Rosberg, vasárnap pedig Sebastian Vettel defektje borzolta a kedélyeket Belgiumban, a két esettel kapcsolatban pedig továbbra sem érkezett olyan magyarázat, amit minden résztvevő elfogad. Az illetékesek természetesen már elkezdték a vizsgálódást, az FIA pedig a Forma-1 hivatalos gumiszállítójával, és a Ferrari vezetőivel is folyamatosan kapcsolatban van, adott esetben pedig kész beavatkozni, hogy garantálja a résztvevők biztonságát a jövő héten rendezendő olasz futamon.

A szövetség természetesen a pilóták véleményét is figyelembe vette (a belga hétvége után többen elfogadhatatlannak nevezték a helyzetet), és a Pirelli által javasolt irányelvek betartásától sem zárkózik el. „Szorosan együttműködünk a Pirellivel és a Ferrarival, hiszen meg szeretnénk győződni arról, hogy amit megtanulhattunk a múlt heti esetekből, azt megtanultuk, és amin változtatnunk kell, azon változtatni fogunk” – idézi a Motorsport a szövetség szóvivőjét. „Ha bármilyen további irányelvek bevezetését javasolják, akkor mi meg fogjuk valósítani ezeket” – tette hozzá.

Az FIA természetesen figyeli a kerekek dőlésszögét, Belgiumban pedig a gumimelegítők hőmérsékletét is szemmel tartotta, a hétvégén ugyanis felmerült a gyanú, hogy egyes csapatok túlmelegítették abroncsaikat. A Pirelli feltételezi, hogy ennek nem volt köze Vettel ominózus defektjéhez, amit a cég elmondása szerint a gumik túlzott koptatása váltott ki, a Ferrari ugyanis egy kiállásos stratégiával próbálkozott, míg az ellenfelek kétszer-háromszor is cseréltek. Éppen ezért nemrég felmerült, hogy a jövőben korlátozni fogják az egy szettel megtehető körök számát.

A gumiszállító sportigazgatója, Paul Hembery már Belgiumban is elmondta, kollégái ezt a 2013-as szezonban is felvetették (amikor a cég szintén komoly kritikákat kapott a defektek miatt), akkor azonban az ötletet lesöpörték az asztalról. „Szóba került néhány évvel korábban, amikor még agresszívebbek voltunk, és az emberek arra ösztönöztek, hogy csökkentsük a kiállások számát. Viszont, ezt nagyon nehéz érvényesíteni, és a mérnököktől is elveszel némi kihívást. Abban az időben ezt nem lehetett volna meglépni, most viszont talán visszatérhetünk az elképzeléshez, és mondhatjuk, hogy bizonyos abroncsokkal nem lehet X körnél többet megtenni!” – nyilatkozta.

A Pirelli magyarázata sokak szerint ingatag lábakon áll, a cég pedig még nem ismertette részletes vizsgálata eredményeit, nem meglepő tehát, hogy a napokban több elmélet is napvilágot látott. Egyesek szerint a pályán, illetve a bukótérbe található törmelékek okozták a bajt, mások szerint a rázóköveknek is közük lehetett a defektekhez, sokan pedig úgy vélik, a különböző tényezők összjátéka vezetett az abroncs szétrobbanásához. Belgiumban a gumik „hullámzása” is gondot okozhatott a csapatoknak, igaz ez a jelenség a szakértők szerint természetes a gyors kanyarokban, azt azonban ők sem tartják kizártnak, hogy ennek a terhelésnek is köze lehetett a defektekhez.

Forrás: www.telesport.hu – RSS