A finn klasszis hosszú ideje tagja már a királykategória mezőnyének: pályafutása során vezetett V10-es, V8-as és V6-os erőforrással szerelt versenygépeket, és több komoly szabályváltoztatást is átélt. Nem meglepő tehát, hogy az ESPN munkatársa megkérdezte, melyik Forma-1-es korszakot élvezte legjobban; főleg annak tükrében, hogy a jelenlegi motorformula több kritikát is kapott, Räikkönen pedig – tapasztalata révén – egyike azon kevés pilótának, aki valóban össze tudja vetni az elmúlt évek szabályrendszereit, versenyautóit.
„Nyilvánvaló, hogy az autók most valamivel lassabbak, autóversenyzőként pedig mindig gyorsabban és gyorsabban akarsz menni ” – kezdi nyilatkozatát a 2007-es világbajnok. „A múltban a versenyautók gyorsabbak, a gumiabroncsok jobbak voltak, lágyabbak… más volt, de gyorsabb! Változtattunk az abroncsokon [amikor 2011-ben a Pirelli lett a Forma-1 hivatalos beszállítója], de szerintem a régiekkel szórakoztatóbb volt a vezetés, hiszen folyamatosan nyomhattad a gázt. Most viszont spórolnod kell az üzemanyaggal, meg a gumikkal, és spórolnod kell ezzel, és spórolnod kell azzal! Úgy érzem, most minden sokkal szigorúbb. Persze, időnként még ma is a határon autózunk, de most nem nyomhatjuk folyamatosan, és nem lehetünk ott mindig” – teszi hozzá.
„Szóval, nem olyan, amilyennek lennie kéne. Kisebb a tapadás, és bizonyos kanyarokban nem támadhatsz úgy, tehát inkább a 2000-es években használt versenyautókat választom. Talán ezek voltak a legszebbek. A szabályok, és maga a csomag is meghatározza, mi történjen; a legkomolyabb változásokat tehát a különböző módosítások hozták” – magyarázza Räikkönen, majd a bírálatokról és a 2000-es évekhez való „visszatérésről” is szól. „A szabályok sokat változtak azóta, hiszen javítani akartak a műsoron, de valljuk be, elég előzés volt a segédeszközök nélkül is. Bizonyos értelemben a műsor is jobb volt, mert az autók gyorsabbak voltak. Persze, a szabályok megváltoztak, de vissza kellene térnünk az igazi Forma-1-hez. Állítólag ezek az autók a leggyorsabbak a versenypályákon, de ha megkérdezzük az embereket, nem biztos, hogy ők egyetértenek ezzel” – mondja.
A 2014-es szabálymódosítások óta sok szó esett a Mercedes dominanciájáról is, az elmúlt másfél évben ugyanis mindössze négy alkalommal tudták legyőzni a stuttgartiakat, egyeduralmuk pedig sokak szerint árt a Forma-1-nek, hiszen nézők változatosságra vágynak. Räikkönen nyilatkozata során erről is elmondta véleményét. „Megesik az ilyen – ha nem is állandóan, de előfordul. Amikor kezdtem, mindig a Ferrari nyert, aztán a Red Bull, most pedig a Mercedes. Amikor az egyik csapat mindent jól csinál, egyértelmű, hogy komoly előnyre tesz szert. Abban az esetben pedig, ha megváltoznak a szabályok, még nagyobb esély nyílik arra, hogy valaki előnyre tegyen szert. Ha az előírások változatlanok maradnak, akkor előbb-utóbb utolérik őket. Szabályokkal nem lehet megakadályozni, hogy egy csapat domináljon, mert valaki mindig nyerni fog. Az emberek panaszkodnak, ha éppen nem ők uralkodnak, de a helyzet egy-két éven belül változhat!”
2015-ben a Ferrari vált a Mercedes első számú üldözőjévé, a folytatásban pedig több szakértő szerint is ők lehetnek a németek kihívói, hiszen a kellő pénz és szakértelem is a rendelkezésükre áll a lemaradás csökkentéséhez. A beszélgetés során felmerült, hogy a Ferrari komoly erőfeszítéseket tesz a Mercedes utolérése érdekében, ezt követően pedig érkezett a kérdés, vajon Räikkönen is része lesz-e az alakulatnak 2016-ban, amikor az újabb támadást intézhet a stuttgartiak ellen. „Erről a csapatot kellene megkérdezni, mert nem én döntök!” – felel a finn. „Egyértelmű, hogy az ember mindig többet akar, az év pedig nem indult ideálisan, de folyamatosan fejlődünk. A csapat hatalmas előrelépést tett a tavalyi év óta, ezért tartunk most ott, ahol” – folytatja gondolatmenetét.
„Biztosra veszem, hogy nagyobb előrelépést tettünk, mint a többiek, de azzal is tisztában vagyok, hogy ez még nem elég, hiszen még nem vagyunk ott, ahol lenni szeretnénk. Nem könnyű ez a feladat, és nekünk időre van szükségünk. Folyamatosan a helyes irányba haladunk, és biztosra veszem, hogy a csapattagok nem élvezik, hogy második és harmadik helyezéseket szerzünk, hiszen azt akarjuk, hogy folyamatosan legyen esélyünk a futamgyőzelemre. Amíg ugyanazt tesszük, amit most, és ugyanabba az irányba haladunk, addig biztosra fogom venni, hogy elérjük a célt. A következő pár hónapban viszont nem tudunk azonnal csodát tenni” – figyelmeztet a húszszoros futamgyőztes.
Jelenleg Räikkönen jövője az egyik legfelkapottabb beszédtéma a Forma-1es paddockban: a „Jégembernek” továbbra sincs szerződése a 2016-os évre, a Ferrari csapatvezetője pedig kijelentette jól kell teljesítenie, ha meg akarja hosszabbítani kontraktusát; a beszélgetés során tehát az is felmerült, mit kell tennie, ha meg akar felelni az elvárásoknak. „Mindent megteszek; ha ez nem elég, akkor nem elég! Nem vagyunk messze attól a ponttól, ahol elégedettek lehetünk, de egyértelmű, hogy még nem tartunk ott. Nyerni akarunk, de sajnos akkor sem tudunk, ha sima versenyünk van. Nem aggódom a következő év miatt, ha megtörténik, megtörténik, ha nem, akkor elmondhatjuk, hogy boldog vagyok és a csapat jó irányba halad – mindenki élvezi, amit csinál! De még sokat kell dolgoznunk, hogy teljesen elégedettek legyünk! Majd az idő eldönti” – zárja gondolatát.
Nelson Piquet lesz a vendégünk a holnapi Boxutca Magazinban!VIDEÓ
Posted by Boxutca on 2015. július 22.