![Váradi és a Mercedes első győzelme](http://rallycafe.hu//media/k2/items/cache/d48bd8bf41f7fde7616bfdd4779a93a0_S.jpg)
Második historic raliversenyén abszolút első helyet szerzett a Váradi-Laboncz kettős Mercedes 124 CE-vel a Budapest Ralin, amely egyben a rendkívül szimpatikus páros pályafutása első raligyőzelme volt. A második helyen a Wirtmann-Barna kettős végzett a szintén replica csoportba sorolt Ford Escort Mk I Brutál Turbóval. A historic mezőnyben ezen a futamon debütáló Zsíros-Erdélyi kettős az R1 kategória győzelmével és egy abszolút harmadik helyezéssel mutatkozott be Lada VFTS-ével.
Az FIA-homológ historic autók versenyében szintén egy újonc, a Lévai-Schweighardt duó nyert Opel Kadett C-vel, megelőzve a Leitold-Bazsó duó Fiat 131 Abarth-ját.
Mind a nevezők, mind pedig a célba érkezők tekintetében idei rekordot döntött a Budapest Rali, hiszen 23 historic páros vágott neki a versenynek, amelyből 15-en értek célba.
Nem lehetett letörölni Váradi György és Laboncz László arcáról a mosolyt a Budapest Rali céljában, akik a Mercedes 124 CE-vel az abszolút értékelést és a replica csoportot is megnyerték. ,,Nagyon boldog vagyok, nem is az a kérdés, hogy milyen érzés historic raliversenyt nyerni, hanem hogy egyáltalán ralit nyerni, mert hogy ez pályafutásunk első győzelme” – mondta Váradi. ,,Az pedig, hogy Wirtmann Ferit tudtam legyőzni, akinek a kedvéért elkezdtem ralira járni, egészen hihetetlen érzés. Azt sajnálom csak, hogy a másik példaképem, Varga Cigány nem indult. Volt egy korai rajtunk, az utolsó körben elromlott a kormányszervónk, de ennek most már semmi jelentősége. Csak a győzelem számít.”
A Baranya Kupához hasonlóan most is a replica csoportos Ford Escort Brutál Turbóval állt rajthoz Wirtmann Ferenc és Barna György, mivel C csoportos Mk I-es Escortjukat a Mecsek Ralira akarták tartalékolni. Váradi mögött mindössze 7,4 másodperccel lemaradva a replica csoport második helyét szerezték meg. ,,Nagyon jó versenyt vívtunk Váradival, aki megérdemelten nyert” – mondta Wirtmann. ,,Igazi raligyorsaságik voltak, sok levágással, dobálós úttal, amin a Brutál Turbóval meg kellett küzdeni, de így is nagyon élvezetes volt. Ezzel az autóval minden méter ajándék. Egy komoly kalandunk volt, amikor Lábatlanon az ugrató után összeütött a rugónk és fellőtte az autó hátulját. Szerencsére úton maradtunk és itt vagyunk a célban.”
A replica csoport harmadik helyét és az R1 kategória győzelmét a historicban most bemutatkozó Zsíros Imre és Erdélyi László páros szerezte meg Lada VFTS-sel. ,,Az első gyorsaságit egy kicsit elóvatoskodtunk, mert már vagy kilenc hónapja nem ültem autóba” – mesélte Zsírpapa. ,,A második jobb volt, a harmadikat, Lábatlant pedig jól ismerem, úgyhogy mondtam a tesómnak (Hajdú Gábor), hogy ing, gatya. Mi le is toltuk, de ő ráment egy teherautó-gumira és kiszakította a futóművét. Kopott gumikkal mentünk, úgyhogy minden kanyarba lapjával érkeztünk. A második körben nagyon integettek a szurkolók.”
Kevesebb, mint fél perccel maradt le a harmadik helyről és az R1 győzelméről Merencsics Árpád és Varga Sándor Suzuki Swift GTI-vel. Nagyjából ennyi időt veszítettek, amikor utolérték a Leitold-Bazsó kettőst, akik nem látták, így csak több kilométer után engedték el őket.
Az idén először hátráltatta műszaki hiba Kiscsatári Imrét és Siroki Zoltánt, akiknek a Lada 21074-esében 6500-nál nem forgott többet a motor, így a 185-ös végsebesség 140-150-re módosult, ami a tempós pályákon nagy hátrányt jelentett, azonban így is megszerezték a R1 negyedik helyét, megelőzve Csík Zoltán és Csík Zsuzsanna Lada VFTS-ét.
Az FIA-homológ historic autók versenyében fél távnál még Juhász Zsolt és Rimár Tamás vezettek BMW 2002-essel, ám az első kör végén furcsa, csattogó hangot hallatott az autójuk, amiről hamar kiderült, hogy az egyik szelephimba tört el. Juhász így maradt a szervizparkban és mire a többi historic versenyző célba ért, bográcsban főtt szarvaspörkölttel várta őket.
A D korcsoport versenyét az egykori kétszeres A5-ös bajnok páros, a historicban a Budapest Ralin debütáló Lévai Ferenc és Schweighardt Gábor nyerte Opel Kadett C Coupéval.
A befecskendezőben fellazult csavar alaposan ráijesztett Leitold Károlyra és Bazsó Ildikóra, ám a szervizparkban pillanatok alatt megjavították a Fiat 131 Abarth-ot, amiben a második körben a hangosítás ment tönkre, ám így is a D csoport második helyén végeztek.
Az R2 kategória első helyét szerezte meg Világi Tamás és Jeszenszki Csaba Fiat 131 Abarth-tal. Nekik először a fékjük romlott el, majd az elszakadt gázbowdent kellett a gyorsaságin gyorskötözővel összekötniük.
Először az átbeszélő hangja ment el Horváth Zsolt és Jezsó Bernadett Renault 5 Alpine-jában, aztán a navigátor hangja, de így is D csoport harmadik, a D2 kategória első helyén végeztek.
A D csoport negyedik helyét szerezte meg Kátai Tamás és Tomcsányi László Fiat 131 Abarth-tal, megelőzve Királyvári Gábor és Szám Béla Wartburg 353 WR-jét.
A C csoportot Juhász kiesése után Madár Sándor és Friedrich László nyerték Toyota Celica 1900-zal. Madárt korábban már láthattuk a historicban Skodával, de a Toyotával most indult először.
Vadonatúj karosszériát vetett be Tóth István és Bruckner Viktor. A 86-ban vásárolt Skoda S120 S karosszéria egészen mostanáig pihent Totya műhelyében, amibe minden más alkatrész egy 79-től 85-ig használt versenyautóból került át. Ezzel végeztek a C csoport második helyén.
Kórházi elfoglaltsága után versenykedvtől duzzadva tért vissza Ördögh Mixi a historic mezőnyébe, aki Angyal Tamással és a már legendás Ford Escort XR3i-vel az E csoport első helyén végzett.
Az Országos Historic Ralibajnokság szezonzáró futama a Mecsek Rali lesz november 7-9-e között.
A BUDAPESR RALI VÉGEREDMÉNYE (nem hivatalos)
1. (321) Váradi György-Laboncz László Mercedes 124 CE R3 43:11,2
2. (327) Wirtmann Ferenc-Barna György Ford Escort Mk1 Turbó R3 +7,4
3. (320) Zsíros Imre-Erdélyi László Lada VFTS R1 +2:02,7
4. (306) Merencsics Árpád-Varga Sándor Suzuki Swift GTi R1 +2:28,1
5. (309) Kiscsatári Imre-Siroki Zoltán Lada 2107 R1 +3:25,9
6. (312) Csík Zoltán-Csík Zsuzsanna Lada VFTS R1 +5:01,3
7. (311) Lévai Ferenc-Schweighardt Gábor Opel Kadett C Coupé D3 +6:23,3
8. (318) Leitold Károly-Bazsó Ildikó Fiat 131 Abarth D3 +6:42,1
9. (322) Világi Tamás-Jeszenszki Csaba Fiat 131 Abarth R2 +7:35,7
10. (315) Horváth Zsolt-Jezsó Bernadett Renault 5 Alpine Gr2 D2 +7:38,7
11. (310) Kátai Tamás-Tomcsányi László Fiat 131 Abarth Gr4 D3 +8:47,4
12. (314) Királyvári Gábor-Szám Béla Wartburg 353 WR D2 +10:04,9
13. (317) Madár Sándor-Friedrich László Toyota Celica 1900 C3 +10:27,6
14. (305) Tóth István-Bruckner Viktor Skoda S120 S C3 +11:19,2
15. (316) Ördögh Miklós-Angyal Tamás Ford Escort XR3i E2 +17:31,0
*zárójelben az egész évre kiadott állandó rajtszámok
ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG VERSENYNAPTÁRA
2013. április 5-7. Eger Rali
2013. május 10-12. Miskolc Rali
2013. augusztus 24-25. Baranya Kupa
2013. október 4-5. Budapest Rali
2013. november 7-9. Mecsek Rali
AZ ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREI
Iharos és Goller Kft., Kumho, MTVA Telesport