Vettel: Schumacher öröksége még ma is él a Ferrarinál

Sebastian Vettel (Fotó: Davenport / XPB Images)

Sebastian Vettel (Fotó: Davenport / XPB Images)

Jócskán túl vagyunk már a 2015-ös szezon felén, s miközben pár hónapja még merőben szokatlan látványt nyújtott a vörösbe öltözött Sebastian Vettel, mára nemcsak a szurkolók szeme állt át, a Ferrari és a német versenyző is egyre jobban összekovácsolódik. Két futamgyőzelem, harmadik hely a Mercedes versenyzői mögött és elismerés az új munkatársaktól – a négyszeres bajnok kilenc hónapnyi maranellói lét után elégedetten értékeli eddigi ferraris karrierjét.

„Sokszor elmondtam már, hogy egy álmom vált valóra azzal, hogy a szerződés aláírása után magamra ölthettem a vörös overallt. Sok emberrel megismerkedhettem, és most már igazán berendezkedtem Maranellóban. Jó érezni azt a szenvedélyt, amit itt a márka iránt éreznek. Hogy egy példát is mondjak: F1-es szerelőnek lenni kőkemény munka, és ahhoz, hogy valaki ezt csinálja, szeretni is kell – mert az biztos, hogy nem a pénz miatt csinálják. Ezen belül a Ferrari szerelőjének lenni külön megtiszteltetéssel és szenvedéllyel is jár. Ez jól jelzi, mire is gondolok, amikor a különlegességről beszélek” – nyilatkozta Vettel a Motorsport-Totalnak adott interjújában.

A négyszeres világbajnokot mentalitása és a karrierjük között megfigyelhető apróbb párhuzamok miatt gyakran hasonlítgatják Michael Schumacherhez, akinek neve összeforrt a Scuderiával. Vettel a kérdésre, mennyire nehéz a hétszeres világbajnok örökébe lépni, azonban szokás szerint hárította az összevetést. „Meg sem próbálok Michael lábnyomába lépni. Az óriási, nekem pedig csak negyvenegyes a lábam” – viccelődött. „Komolyra fordítva: jó látni, hogy Michael szellemisége még most is jelen van a csapatnál, és hogy az emberek továbbra is nagyra becsülik, azért, amit a Ferrarival elért. Jó volt megtapasztalni, hogy a Ferrarinál milyen nagy becsben tartják a versenyzőket. Michael még mindig nagyon is jelen van – még akkor is, ha már nem a csapat része. De ez a többi volt Ferrari-legendára is igaz. A történelem itt valóban él. És az én célom emiatt az, hogy saját lábnyomot hagyjak, ezzel én is része maradjak Maranellónak, miután már nem leszek itt.”

Vettel többször is mesélt arról, hogy Schumacher volt a gyerekkori példaképe, az F1-be érkezve pedig az a megtiszteltetés érte, hogy barátjának mondhatta honfitársát. „Megváltozott a kapcsolatunk, ma már más, mint gyerekként volt. Akkoriban ő volt az én hősöm. Aztán megismertem személyesen is, ma pedig már a barátomnak tekintem inkább, mintsem egy hétszeres világbajnoknak, aki rengeteg futamot nyert. Gyakran gondolok rá. Fájó, hogy jelenleg ilyen állapotban van, de remélem, hogy egy nap jó híreket hallunk róla” – utalt arra, hogy Schumit 2013-as síbalesete után otthonában ápolják.

A német elmondta, Monzában, a Ferrari hazájában vélhetően ugyancsak gondol majd Schumacherre, elvégre megannyi év után most ő találta magát elődje helyében. „A versenynapon teszem a dolgomat. Ilyen szempontból tehát nem gondolok erre, azonban amikor gyerek voltam, Michael volt a példaképem. Vörös overallban volt, vörös autót vezetett, tehát különleges érzés számomra, hogy most ugyanazt az autót vezethetem, mint a gyerekkori hősöm. Hányan mondhatják el magukról ugyanezt? Michael óriási hatással volt és van az életemre. És jó látni, hogy a Ferrarinál az emberek még mindig emlékeznek rá. Sokszor csak apróságokról van szó – gesztusokról, melyeket ő tett a csapat vagy egy-egy személy irányába. De nagyszerű érzés megtapasztalni mindezt.”

„Természetesen maradt itt valami abból is, ahogyan ő dolgozott, de azért folyamatosan fejlődni is kell. Azt mégsem mondhatod, hogy csináljunk mindent úgy, ahogy Michaellel, és akkor sikeresek leszünk. Bizonyos dolgokat ő vezetett be ennél a csapatnál, amelyek még a mai napig meghatározóak. Ez természetes. Valószínűleg a Williamsnél is vannak még dolgok, amiket mondjuk Keke Rosberg vezetett be, és még ma is fontosak. De ma már más idők járnak. Elvégre minden a köridőkről szól. Új emberek érkeztek, új ötletekkel, szóval muszáj továbbfejlődni is, nem maradhatsz egy helyben.”

Michael Schumacher (Fotó: G. Bortoli / xpb.cc)

Michael Schumacher (Fotó: G. Bortoli / xpb.cc)

Nem tud rosszat mondani a Red Bullról

Mindez időnként persze nem csupán az állandó fejlesztésre és a munkamódszerekre igaz, de a versenyzői pályafutásokra is. Vettel a négy világbajnoki cím után gyengén sikerült 2014-es szezon után érezte úgy, hogy neki is meg kell újulnia, ezért a csapatváltás mellett döntött. Ma már könnyű azt mondani, hogy a lehető legjobban választott, elmondása szerint azonban itt jóval többről volt szó annál, melyik csapat mennyire versenyképes. „A 2014-es szezonom rosszabbnak tűnt, mint amilyen valójában volt. Nehéz év volt, sok megbízhatósági problémával, és voltak futamok, amelyeken egyszerűen nem tudtam kihozni magamból a megfelelő teljesítményt. Danielhez viszonyítva sem. Idén viszont sokkal jobb a vezethetőség, a fékezés is. Ez nagyon fontos része a kanyarodásnak, hiszen sokszor még a kanyar bejáratánál is fékezünk.”

„Nem ment túl jól az előző évben a Red Bull-lal, de ez előfordul. Úgy éreztem, új kihívásra van szükségem, és ezt meg is találtam. De ez nem jelenti azt, hogy rosszak lettek volna a tapasztalataim a Red Bull-lal. Nagyszerű időket éltem meg velük – 2014-et is beleértve. A hangulat mindig jó volt, remek srácok dolgoznak ott, szóval mindenről csak pozitívan tudok nyilatkozni. Rendkívül sikeresek is voltunk, de a megfelelő időpontban váltottam. A mostani eredmények ismeretében már könnyű azt mondani, hogy okos váltás volt, de én nem így látom. Eddig felülmúltuk a várakozásaimat, de még mindig nem értük el a célunkat.”

„Amikor először beleültem az autóba (az idei Ferrariba), boldog voltam. Illett hozzám, egyből jól éreztem benne magam. De mivel más filozófia szerint épült ez az autó, elég nehéz lett volna magasra tenni a lécet. Kiminél is ez volt a helyzet. 2014-hez képest éreztem az előrelépést, szóval ez remek előjel volt számomra. Most csak így kell tovább dolgoznunk. Ha esélyünk van, élnünk kell vele. Akarnunk kell a győzelmet, de realistának is kell lennünk. Ha legfeljebb ötödik lehetsz, ötödiknek kell lenned. Ha így próbálsz meg nyerni, csak tizedik leszel. Szóval nyugodtnak kell maradnunk, és versenyről versenyre haladni.”

 

A Scuderia kulcsembere

A Ferrari idei javuló formája sokak véleménye szerint elsősorban a technikai igazgató, James Allison keze munkáját dicséri, aki a 2014-es autó fejlesztésébe még kevésbé tudott beleszólni. Miután sokan a britet tartják a mezőny egyik legígéretesebb mérnökének, a korábban a legsikeresebb kollégával, Adrian Neweyval együtt dolgozó Vettelt arról is faggatták, lát-e hasonlóságot a két nagyra becsült szakember között. „Teljesen mások, nem is lehet őket összehasonlítani” – fogalmazott. „James igazi kincs a csapat számára. Mint egy őrült, úgy dolgozik, rendkívül elkötelezett, nagyon szereti az autósportot. Sok pénzt fizethetsz az ilyen embereknek, de ahhoz, hogy valami igazán különlegeset érjenek el, elsősorban szeretniük kell a munkájukat. James szereti. Igazi csapatjátékos, a Ferrarinál jelenleg ő a legfontosabb láncszem.”

James Allison (Fotó: XPB Images)

James Allison (Fotó: XPB Images)

Az első ferraris fellépés „a sebesség templomában”

Vettel már három alkalommal nyert a Ferrari otthonának számító Monzában, az előttünk álló hétvége mégis újszerű élményt ígér számára: először utazik ugyanis úgy Olaszországba, hogy a szenvedélyes tifosi az ő sikeréért szorít. Elmondása szerint már rendkívül izgatott is emiatt. „Korábban nem voltam túl népszerű Monzában. Remélem, ezúttal más lesz. Az első, 2008-as győzelmemkor a nézők valósággal megőrültek. Azt gondoltam, képesek értékelni, amit elértem, és emellett örülnek annak, hogy ez olasz csapat nyert, egy Ferrari-motorral. Aztán 2011-ben újra nyertem a Red Bull-lal. Ugyanolyan boldog voltam, mint 2008-ban, de kifütyültek. Akkor vált egyértelművé számomra, hogy mekkora különbséget jelent, hogy melyik csapattal nyersz. Szóval nagyon várom már, hogy feltüzeljem a tifosit” – tekintett előre.

Forrás: www.telesport.hu – RSS