A 27. utolsókörös előzés – Spielbergi statisztikák

F1

2016. július 6. szerda, 18:24

Mikor láttunk legutóbb ilyen késői előzést a győzelemért, mikor rajtolt utoljára Honda-motor az első három közül és miért jó ómen a Manornak, ha pilótájuk rossz starthelyre áll fel? Az Osztrák Nagydíj statisztikai összegzéséből kiderül!

Az Osztrák Nagydíj hajrájában egy rendkívül különleges jelenségnek lehettünk szemtanúi, ugyanis a két Mercedes csörtéjének következtében nem az a pilóta nyerte meg a versenyt, aki az utolsó kör megkezdésekor az élen állt. A Formula-1 944 futamot számláló történetében ez még csak a 27. alkalommal fordult elő – legutóbb öt éve, amikor a 2011-es Kanadai Nagydíjon Sebastian Vettel hibáját kihasználva Jenson Button ugrott az élre az utolsó körben.

De Lewis Hamiltont tekintve most az első kör is legalább olyan érdekes volt, mint az utolsó: a tavalyi USA Nagydíj óta először történt meg ugyanis, hogy a Mercedes britje az élen teljesítette a nyitókört.

Hamilton sikerével a 250. brit futamgyőzelmet szerezte. A szigetország komoly előnnyel vezeti az F1-es eredményességi listát, hiszen a második helyezett Németországnak 164, a harmadik Brazíliának pedig 101 elsősége van. Hamilton az, aki a legnagyobb mértékben hozzájárult ehhez a 19 futamgyőztes brit közül, hiszen már 46. alkalommal diadalmaskodott.

Dppi_00116009_646

Mivel Hamilton korábban még nem nyert Spielbergben, ez a pálya 22.-ként iratkozott fel azon helyszínek közé, amelyeket már legalább egyszer meghódított. Ezzel beérte Alain Prostot ebben a tekintetben, és már csak Michael Schumacher győzelmi palettája szerteágazóbb az övénél, aki 23 különböző pályán tudott nyerni karrierje során – a brit ezt akár már idén beérheti Mexikóban vagy Brazíliában, ahol eddig még nem állhatott a dobogó tetején.

Noha a legtöbb kört csapattársa töltötte az élen a verseny során, a brit mégis elérte a mesterhármast – tizedszer karrierje során -, hiszen a pole és a győzelem mellett a leggyorsabb kör is az övé lett.

Nico Rosberg hosszú idő után, a 2012-es Belga Nagydíj óta először kapott rajtbüntetést. Napjainkban már igazi különlegességnek számít ez a 74 futamon át tartó sorozat.

Max Verstappen második pódiumát szerezte, vagyis elmondhatja, hogy immár ugyanannyi dobogóval rendelkezik, mint apja, Jos Verstappen. És érdekes módon ebben nem a fiatalabbik holland volt a gyorsabb, hiszen míg Max 28 F1-es rajt alatt jutott el két dobogóig, addig Jos ezt már hetedik nagydíja után elmondhatta magáról – igaz, a további 99-en már egyszer sem végzett az első három között.

Érdekesség Verstappen két dobogójával kapcsolatban, hogy hasonló körülmények között érte el őket: Barcelonához hasonlóan itt is ütközött a két Mercedes, és ezúttal is Kimi Raikkönen loholt a nyakán a leintéskor.

Az Osztrák Nagydíj visszatérése óta a Red Bull általában szenved a motorerőt kihangsúlyozó saját pályáján, hiszen az elmúlt két idény során csupán egy nyolcadik hely volt itt a legjobbja. Most Verstappen dobogója végre okot adott arra, hogy a hazai csapat is ünnepelhessen a Red Bull Ringen.

Dppi_00116009_662

A Force India mostanság eléggé statisztikaromboló eredményeket jegyez az időmérőkön, amiben a rajtbüntetések a ludasak. Bakuban Sergio Perez az első sorba kvalifikált, de nem rajtolhatott onnan, most Spielbergben pedig Nico Hülkenberg az első sorból rajtolhatott, noha nem is oda kvalifikált. A kettő összeadva azért valahogy kihozza a 2009-es Olasz Nagydíjon elért eredményüket, hiszen az volt az utolsó alkalom, amikor az első sorba kvalifikált és onnan is rajtolt autójukkal Adrian Sutil.

Hülkenberg mindenesetre a 2010-es Brazil Nagydíj óta először kezdhetett meg egy versenyt az első sorból. De nem ő az, akinek két elsősoros rajtja között a legtöbbet kellett várnia: 108 futam és több mint 8 év telt el, mire Mario Andretti meg tudta ezt ismételni az 1968-as USA Nagydíjat követően 1976-ban Fujiban.

Sebastian Vettelnek különleges alkalma lett volna a hétvégén arra, hogy pontosan a születésnapján szerezzen futamgyőzelmet az F1-ben. Ez olyan ritka esemény, hogy eddig csak James Huntnak 1976-ban Hollandiában, valamint Jean Alesinek 1995-ben Kanadában sikerült elérnie a születésnapi sikert. Idén még Valtteri Bottasnak lehetne esélye ilyesmire, aki pont augusztus 28-án, a Belga Nagydíj napján lesz 27 éves. Persze ilyen együttállás nem adatik meg bárkinek: a januári születésű Hamilton vagy Button aligha fognak a születésnapjukon F1-es versenyt nyerni.

Kimi Raikkönen 84. dobogóját szerezte, így most ismét egyenlően áll csapattársával szemben e tekintetben. A finn már ebben a szezonban kilenc futam alatt többször végzett az első három között, mint a Ferrarinál töltött előző két éve során összesen.

Jenson Button a harmadik pozícióból vághatott neki a futamnak, ami a legjobb rajthelye a 2014-es Brit Nagydíj óta. Egy Honda-motorral szerelt autó pedig azóta nem állhatott ilyen előkelő helyen a rajtrácson, hogy Rubens Barrichello a 2006-os Kínai Nagydíjra a harmadik startpozícióba állította a gyári csapat autóját.

Az Osztrák Nagydíj első hat körében Hamilton vezetett Button előtt, vagyis két brit állt a verseny első két helyén. Ez egy újabb olyan jelenség, ami mostanság már ritkán történik meg: legutóbb a 2014-es Szingapúri Nagydíj 13. körében volt rá példa, amikor szintén Hamilton vezetett Button előtt, ám ez is csak a bokszkiállások idején felkavart sorrend miatt jöhetett létre.

Dppi_00116009_537

Pascal Wehrlein szombaton beállította a Manor (illetve jogelődjei, a Marussia és a Virgin) F1-es történetének legjobb időmérős eredményét, amikor a 12. helyre kvalifikált – ugyanúgy, ahogy Jules Bianchi tette a 2014-es Brit Nagydíj hétvégéjén. A német aztán a futamon is a néhai francia versenyző nyomdokaiba lépett, hiszen 10. helyezése révén ő lett a második ember, aki pontot tudott szerezni a csapattal. Érdekes véletlen, hogy ahogy Bianchi két éve Monacóban, úgy most Wehrlein is rossz rajtkockába állt fel a felvezető kört követően – a franciát akkor büntetéssel sújtották, ám a német most még épp időben vissza tudott tolatni a helyére.

Forrás: www.formula.hu – RSS