Az európai gyáruk lassan elkészül, jó ideje dolgoznak már 2016-os első autójukon, Ferrarival való szoros együttműködésüket irigykedve figyelik a riválisok, és hamarosan talán már versenyzőik is lesznek. Megfontolt terv szerint alakul, formálódik a Forma–1-ben jövőre bemutatkozó új amerikai csapat, a Haas. Vezetői egyelőre elégedettek is programjuk állásával – elmondásuk szerint pedig a szűkös időkeretek ellenére már az első 2016-os teszten ott lesznek. Bizakodhatunk, hogy az ő történetük merőben sikeresebb lesz, mint a sportágban legutóbb bemutatkozó új csapatoké?
„Jelenleg jól állunk” – nyilatkozta a csapatfőnök, Günther Steiner az Autosportnak. „Van pár dolog, amiben késésben vagyunk, de amikor módosítottak a versenynaptárat, és kiderült, hogy az első futamot áprilisban rendezik, kaptunk egy-két hetet. A banbury-i gyárunkat négy héten belül befejezzük, a karosszériához sablonokat készítő gép pedig két hét múlva készül el. Az ütemtervünk igen szoros, de mindenki más számára is az. A Ferrari március előtt nem fogja befejezni az új autóját, és mi tartani fogjuk velük a lépést. Elkészülünk az első tesztre.”
Miközben a Haas az idei felkészülési évében szorosan együttműködik a Steiner által is említett Ferrarival, valamint a karosszériájukat építő Dallarával, a csapat tisztában van azzal, hogy a első évükben még nehezebb lesz megfelelően felkészülniük az azt követő szezonra: a 2017-es autójukat ugyanis már a versenyzés mellett kell megalkotniuk – ráadásul könnyen lehet, hogy teljesen más szabályrendszer mellett. Steiner ugyanakkor kiemelte, nem érheti őket meglepetés. „Már úgy két hónapja dolgozunk a 2017-es terveken. A jövő évünk jó lesz, de 2017 igazán nagy kihívást jelent majd. Normál esetben mindig a második év a legkeményebb, de a 2017-es kihívás még ennél is nagyobb, ezért egy jó tervre van szükségünk” – utalt arra, hogy két év múlva a tervek szerint az autók és a gumik is jelentős mértékben megváltoznak majd.
A csapattulajdonos, Gene Haas úgy véli, a sportágban, a tengerentúli NASCAR-sorozatban szerzett tapasztalataik is segítségükre lesznek az alkalmazkodásban – s fokozatosan a saját lábukra állhatnak majd. „Komoly hátterünk van a saját autónk megépítéséhez, és idővel egyre többet fogunk tanulni. Minél több mindent megtanulunk, annál több mindent leszünk majd képesek saját magunknak előállítani. Az autók is csak összetett algoritmusok, amiket meg kell oldani, és szerintem mi ebben egészen jók vagyunk” – nyilatkozta az amerikai.
Felkészültségük és racionális hozzáállásuk bizakodásra adhat okot – így véli ezt a Jordan-csapattal az 1990-es évek legelején a Forma–3000-ből az F1-be érkező Gary Anderson is, aki szerint Haasék tanultak elődeik hibáiból. A volt főtervező szerint okos lépés az amerikaiaktól, hogy ennyire szorosan együttműködnek a Ferrarival. „A csapatok mindig is próbálkoztak ilyesmivel bizonyos szinten, de a legtöbbjük általában más európai együléses sorozatból érkezik az F1-be. Ők kicsit naivak, mert azt hiszik, az első sorba kerülhetnek már az első futamukon. A Haas egy kicsit más, hiszen óriási versenytapasztalattal érkezik meg – még ha teljesen másfajta versenysorozatból is –, és tisztában van azzal, hogy segítségre van szüksége ahhoz, hogy egyáltalán túlélje az első éveit. Ez idő alatt lesz ideje úgy alakítani a csapat struktúráját, hogy az illeszkedjen a célokhoz” – dicsérte Gene Haasékat az Autosport szakértője.