A hét elején ismét összeült a Stratégiai Csoport, s ezúttal a költségcsökkentést megcélzó intézkedésekről egyeztetett. Beszámolók szerint három területen vezetnének be korlátozásokat, melyek segítségével nagyjából évi 20-25 millió euróst takaríthatnának meg. Az egyiket a motorok terén alkalmazott költségvetési sapka, a másikat a váltók árának maximalizálása, a harmadikat pedig a szélcsatorna használatának betiltása jelentené. Miközben az Autosport pénteken még arról számolt be, a testület többségi szavazással elfogadta e javaslatokat, hamar kiderült, hogy az intézkedéseknek a csapatok körében jóval kisebb a támogatottsága.
Ami a motorokat illeti, a tervek szerint 2016-tól egy gyártó korábbi specifikációval is elláthatna csapatokat, s miközben az új erőforrásért maximum 12, az egy évvel korábbiért csak 8 millió eurót kérnének évente. A lehetőséget főként a kisebb csapatok megsegítésére találták ki – ám azok cseppet sem örülnének, ha gyengébb motorokkal minősítenék le őket második ligás istállókká.
Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke leszögezte: „Semmi olyasmit nem támogatunk, ami a kétszintes rendszerhez vezetne. Ez egy veszélyes út, és biztosítanunk kell, hogy nem szolgál precedensként más területekhez.” A Toro Rossó-s Franz Tost egyetértett vele. „Teljes mértékben az egyéves motorok használata ellen vagyok, mivel azzal másodosztályú csapataink lennének, és ők képtelenek lennének fölzárkózni, mi több, tovább nőne a hátrányuk. Ezzel pedig lenne öt-hat-hét autónk, amelyek elhúznának a többitől, miközben nekünk már tíz kör után harminc másodperc lenne a hátrányunk. A versenyek pedig teljességgel unalmassá válnának” – vélekedett.
A mercedeses Toto Wolff elárulta, ő maga sem nagy rajongója az ötletnek. „Senki sem szeretne két osztályt” – magyarázta. Azt azonban kiemelte, a megoldás ettől még anyagi szempontból komoly segítséget jelentene a kevésbé tehetős istállók számára – ahogy azt idén a 2014-es Ferrari-motort használó Manor példája is megmutatta. „Ha képesek vagyunk támogatni valakit egy jóval olcsóbb motorral, amelyet hosszabb időn át, alacsonyabb szinten használhat, megfontolandó, hogy megadjuk neki a választás lehetőségét. Nem hinném, hogy sok csapat élne ezzel. Mi csak szerettünk volna bedobni egy másik lehetőséget, és nem vártuk azt tőle, hogy túl nagy érdeklődést mutatnak iránta.”
Csak álom a szélcsatorna-tilalom
Hasonlóan negatív véleménnyel vannak a résztvevők a szélcsatorna betiltásának ötletéről. Erről egyébként kiderült, az Autosport információja téves volt, a Stratégiai Csoport ugyanis e kérdésében nem szavaztatott hétfőn, így egyelőre a tiltás tervezetét sem terjesztik az F1 Bizottság elé. Az ötletet fölvető, s azóta is támogató Red Bull szerint ugyanakkor hosszabb távon érdemes lenne elgondolkodni rajta. „Ez egy érdekes vitatéma volt, amit a Stratégiai Csoportnak meg is kell vizsgálnia. Rövidtávon nem sok értelme lenne, de mik a hosszabb távú elképzelések? Óvatosan meg kell fontolnunk, de ez nem a jelen problémája. Ha tízéves távlatban gondolkodunk a szélcsatornáról, a szimulációs technológiák egyre jobban alkalmazhatók lesznek” – nyilatkozta a brit.
Az osztrákok azonban, továbbra is egyedül vannak véleményükkel, ellenfeleik ugyanis továbbra sem tudják elképzelni az F1-et szélcsatornák nélkül. Az élcsapatok már csak azért is ellenzik a betiltását, mert rendkívül sokat költöttek annak fejlesztésére. „Két szélcsatornánk van Grove-ban, és nagy jelentőséget tulajdonítunk ezen eszköznek az autónk fejlesztésében, fontos például ellenőrizni vele az egyes elemeket azok pályára vitele előtt” – magyarázta Claire Williams. „Úgy gondoljuk, ezeknek biztonsági szerepük is van, és ezért soha nem is fogunk az F1-es szélcsatorna betiltása mellett szavazni. Ebben a kérdésben egyértelmű az álláspontunk. Miként is tudnánk a motorsport csúcsát működtetni úgy, hogy nem alkalmazhatjuk a legkifinomultabb aerodinamikai eszközöket? Ennek számunkra semmi értelme.”
Wolff még messzebbre ment, s kijelentette, a szélcsatorna-használat tiltása egyszerűen szembemenne az ésszerűséggel. „Mi utcai autókat gyártó cég vagyunk, és éppen most adtunk át egy új szélcsatornát Stuttgartban, mivel manapság a szélcsatornákra szükség van ahhoz, hogy autókat küldj az utakra, s megbizonyosodj arról, hogy a CFD-ben szerzett adatok megfelelnek a valóságnak. Ez egyfajta biztonsági tényező is, és különösen a Forma–1-nek nem szabadna merész okok miatti vicces kísérletezgetések játszóterévé válnia” – vélekedett az osztrák.
Mindezek után már csak két kérdés maradt: ha mindenki ellenzi, egyáltalán honnan jöttek elő ezen ötletek; s ha ennyire nem akarja nevetség tárgyává tenni magát a Stratégiai Csoport, miért vitázik a tagjai szerint hamvába holt elképzeléseken…?