Bajnokok Ligája: Eurómilliók a kiesőknek

foci1.jpg

Európa top futballklubjai egyenként mintegy 50 millió euró bevételre számíthatnak azáltal, hogy bejutottak a Bajnokok Ligája kieséses szakaszába – állítja a torna hivatalos szponzora, a MasterCard által jegyzett tanulmány.

– Egy évre 6 milliárd euró becsült gazdasági fellendülést eredményez Európában az UEFA Bajnokok Ligája.
– 11,5 millió eurót keresett az eddig legjobban teljesítő csapat, az FC Girondins de Bordeaux a csoportkörben.
– 2009-ben az angol, olasz és spanyol csapatok bevétele volt a legmagasabb.

A várható bevételek forrása a legjobb csapatoknál:

– a csoportkörben szereplésért járó prémium, a győzelemért járó jutalmak (átlagosan 14 millió euró);
– részesedés az UEFA bevételeiből (becsült 12 millió euró);
– jegyeladások (becsült 10 millió euró);
– kereskedelmi és marketing bevételek, úgymint: szponzoráció, szurkolói kellékek, étel-ital eladás (becsült 8 millió euró);
– a játékosok értékének növekedése (becsült 6 millió euró).

A kutatás, amelyet a nemzetközileg elismert sport szakközgazdász professzor, Simon Chadwick vezetett megállapította, hogy a torna egyik legnagyobb nyertese eddig az FC Girondins de Bordeaux csapata, mely a csoportkörben 11,5 millió euró prémiumot tehetett zsebre a győztes meccsekért, és további 3 millióval számolhat, hiszen elérte a kieséses szakaszt.

A BL csoportmeccsek végeztével – országok szerinti összehasonlításban – eddig Anglia, Olaszország és Spanyolország tett szert a legnagyobb bevételre. A tavalyi döntős Manchester United és négy másik csapat részvételével összesen 129,5 millió euró áramlik Angliába. Olaszország klubjai közül három csapat lehetett ott a tavalyi kieséses szakaszban, az idei csoportkörben pedig 4 csapattal képviseltette magát, így eddig 104 millió eurót könyvelhet el. A spanyol csapatok összesen 96,9 millió eurós bevételt termeltek a tavalyi győztes FC Barcelona és további 4 csapat részvételével.

Professor Chadwick kiemelte:
-Kutatásunk eredménye szerint az  UEFA Bajnokok Ligája közel 6 milliárd euró forgalmat produkál az európai gazdaságban, amely nagyságrendileg összevethető a futball világbajnokság németországi döntőjével. Kevesen tudják, hogy ebben a szezonban az UEFA emelte a BL-ben megnyert meccsekért járó jutalmakat, ami jelentős segítség a gazdasági válságban működő kluboknak.-

Paul Meulendijk, a MasterCard Europe szponzorációért felelős vezetője hangsúlyozta:
"A kutatás kiindulópontja már sok éve az, hogy mint a BL hivatalos szponzora úgy gondoljuk, a torna gazdasági hatásait hiteles források segítségével és a szükséges kereskedelmi tapasztalatokból merítkezve tudjuk megvizsgálni."
 
Az európai labdarúgó szövetség minden, a BL főtáblájára jutó csapatnak 3,8 millió eurót utal, a csoportkörös részvételért további 3,3 millió euró jár (550.000 euró meccsenként). Minden nyert meccs a csoportkörben 800.000 eurót, a döntetlen 400.000 eurót ér. A kieséses szakaszba jutásért 3 millió eurót tehetnek zsebre a klubok, míg az a csapat, aki az összes meccs megnyerésével jut el idáig, biztosra vehet 14,9 millió eurós bevételt.

A szövetség további összeget juttat a csoportkörös csapatoknak attól függően, hogy milyen profittal zár a torna. Mindez a MasterCard megbízásából készült kutatás szerint elérheti a 12 millió eurót is klubbonként.

A negyeddöntőbe jutó csapatoknak további 3,3 millió euró jár, az elődöntő 4 milliót, a döntő 5,2 millió eurót ér, a győztes pedig 9 millió eurót vihet haza. 
A MasterCard tanulmánya kimutatta, hogy az a csapat, amely végül magasba emelheti az UEFA Bajnokok Ligájának serlegét 2010. májusában Madridban, összesen 31,2 millió eurót zsebelhet be a prémiumokból, nem számítva az ettől független jelentős bevételeket.

A MasterCard tanulmánya azt is vizsgálta, mennyi lehet azon klubok teljes bevétele, melyek felkerültek a BL főtáblára, de nem jutottak el a kieséses szakaszba:

– UEFA BL prémium bevétel: 8 millió euró
– Becsült részesedés a torna profitjából (market pool payment): 9 millió euró
– Becsült jegybevétel: 6 millió euró
– Becsült kereskedelmi és marketing bevétel: 4 millió euró
– Játékosok értéknövekedése: 5 millió euró
– Teljes bevétel: 32 millió euró

További részletek számokban:
 
Az UEFA az alábbi díjakat biztosítja a 2009/2010 BL szezonban szereplő csapatoknak:
 
– Főtáblára kerülésért: 3,8 millió euró
– Részvételi díj (550.000 meccsenként) összesen 3,3 millió euró
– Nyert meccsekért: 800.000 euró
– Döntetlen meccsekért a csoportkörben: 400.000 euró
– Részvételi díj a kieséses szakasz első körében: 3 millió euró
– Negyeddöntő: 3,3 millió euró
– Elődöntő: 4 millió euró
– Döntő :5,2 millió euró
– Kupagyőztes: 9 millió euró

A kieséses szakaszba került csapatok várható bevétele eddig:
 
FC Girondins de Bordeaux 11.500.000 euró, A csoport
FC Bayern München 10.300.000 euró, A csoport
Manchester United FC 10.700.000 euró B csoport
PFC CSKA Moskva 9.900.000 euró, B csoport
Real Madrid CF 10.700.000 euró, C csoport
AC Milan 9.900.000 euró, C csoport
Chelsea FC  11.100.000 euró, D csoport
FC Porto 10.300.000 euró, D csoport
ACF Fiorentina 11.100.000 euró, E csoport
Olympique Lyonnais 10.700.000 euró, E csoport
FC Barcelona 10.300.000 euró, F csoport
FC Internazionale Milano 9.900.000 euró, F csoport
Sevilla FC 10.700.000 euró, G csoport
VfB Stuttgart 9.900.000 euró, G csoport
Arsenal FC 10.700.000 euró, H csoport
Olympiacos FC 9.900.000 euró, H csoport

A csoportkörben kiesett csapatok bevétele:

Juventus FC 9.500.000 euró, A csoport
Maccabi Haifa FC 7.100.000 euró, A csoport
VfL Wolfsburg 9.100.000 euró, B csoport
Beşiktaş JK 8.300.000 euró, B csoport
Olympique de Marseille 9.100.000 euró, C csoport
FC Zürich 8.300.000 euró, C csoport
Club Atlético de Madrid 8.300.000 euró, D csoport
APOEL FC 8.300.000 euró, D csoport
FC Liverpool 9.100.000 euró, E csoport
Debreceni VSC 7.100.000 euró, E csoport
FC Rubin Kazan 9.100.000 euró, F csoport
FC Dynamo Kyiv 8.700.000 euró, F csoport
FC Unirea Urziceni 9.500.000 euró, G csoport
Rangers FC 7.900.000 euró, G csoport
R. Standard de Ličge 8.700.000 euró, H csoport
AZ Alkmaar 8.700.000 euró, H csoport

XLsport – Forrás:  Schenk Andrea Localtime PR & Consultancy