Érkezik a modern szívóhatás, érkeznek az előzések?

A Magyar Nagydíj rajtja (Fotó: Charniaux / XPB Images)

A Magyar Nagydíj rajtja (Fotó: Charniaux / XPB Images)

A hat nagycsapat, az FIA és a FOM képviselőiből álló Stratégiai Csoport nemrég arra kérte a királykategória technikai igazgatóit, dolgozzanak ki egy javaslatot, ami a közeljövőben megkönnyíti az előzést a versenyzők számára. A szakemberek szerint a legnagyobb gondot jelenleg az egyre összetettebbé váló első vezetőszárnyak jelentik, az általuk keltett légáramlatok ugyanis a hátul haladó versenygépére is hatással vannak, és az előzést is sokkal nehezebbé teszik.

A Red Bull javaslata szerint változtatni kell az első szárny és a karosszéria által generált leszorítóerő arányán, az elem kialakításán (ami az előző években a csapat egyik erőssége volt) viszont a folytatásban sem kellene komolyabb változtatásokat végrehajtani. A riválisok szerint azonban ezzel a módosítással nem lehetne nagyobb előrelépést tenni, hiszen az első szárny által generált légáramlatok a folytatásban is túl nagy hatással lennének az üldözőkre. Éppen ezért ők a padlólemezre bíznák a leszorítóerő generálását, mégpedig a szívóhatás modernizálásával.

Erről az elképzelésről mesélt nemrég Bob Fernley a Force India helyettes csapatvezetője az Autosport egyik munkatársának. „Jelenleg az első szárny határozza meg az autó alatti légáramlást. Mindenki láthatja, mennyire összetettek, milyen bonyolult megtervezi és legyártani őket, és azt is, hogy milyen komoly hatással vannak az autó teljesítményére, viszont ez eltűnik, amikor az egyik ellenfél mögé kerülsz. Hogy visszanyerjük a teljesítményt, a 2017-es szabálykönyvben látnunk kell valamit, amit modern szívóhatásnak nevezünk” – magyarázza a brit szakember.

Ezt a megoldást az 1970-es és az 1980-as években is használták a királykategóriában, a csapatok azonban nem akarnak visszakanyarodni az akkori technológiához, és az autók kinézetét sem szeretnék az évtizedekkel ezelőtt használtakéhoz igazítani. „Nem fognak hasonlítani a régi autókhoz, viszont ugyanazt az alapelvet szeretnénk használni. Ez nem lenne hatással a mögötted lévőre, szóval több előzést láthatnánk. Az első szárny [a folytatásban] inkább egyfajta segédeszközzé válna a leszorítóerő generálásakor” – folytatja az elképzelés ismertetését.

A McLaren-Honda versenyigazgatója, Éric Boullier is úgy érzi, hogy az autó padlólemezén kell változtatni, ha a sport valóban komolyabb előrelépéseket akar tenni előzésügyben. „Egy erősebb szívóhatással vissza lehet nyerni az elveszített leszorítóerőt. A most használt vezetőszárnyak már annyira bonyolultak, hogy ha az ember csak két millimétert állít rajtuk, akkor máris elveszti a leszorítóerőt az autó hátsó részén. Ha változtatunk a filozófián, és nem az első szárny lesz a középpontban, akkor a helyzet megváltozhat. 2017-ben éppen ezért változtatunk a karosszérián; egy szélesebb, alacsonyabb hátsó szárny segíthetne az autó újraegyensúlyozásában” – mondta.

Fernley azt is felvetette, hogy az egyes elemeket –a padlólemezt, a hátsó szárny alsó részét, és néhány biztonságért felelős alkatrészt – egységesíteni is lehetne, csökkentve ezzel a sport egyre magasabb költségeit. „A hátsó szárny felső részével továbbra is azt tennének, amit akarnak, az első szempontjából viszont kevésbé lenne domináns a programunk. A másik dolog az, hogy evvel mindenki – még a Marussia is – elfogadható teljesítményt nyújtana már az első naptól kezdve. De eléggé valószínűtlen, hogy ezt bevezetjük. Mert túl logikus lenne” – szúrt oda a döntéshozóknak.

Forrás: www.telesport.hu – RSS