A végeredmény pedig igencsak érdekes lett. Miközben a Mercedes természetesen ezen a téren is mindent vitt, kiderült például, hogy a szakember szerint az idei rajtrács második legjobb autója a Toro Rosso, s a Ferrari, a Red Bull és a McLaren karosszéria terén egyaránt megelőzi a Williamst. A grove-iak mindazonáltal így sem panaszkodhatnak, hiszen amellett, hogy harmadikak a konstruktőri bajnokságban, költségvetésük és pontjaik arányából kitűnik, hogy a Mercedes után ők gazdálkodnak leghatékonyabban a pénzükből. Ezen a téren a McLarennek a legnagyobb a szégyenkeznivalója.
Gary Anderson a brit szaklap számára készített félévi értékelésénél tudnniillik nem csupán az adott istálló eddigi eredményeit, teljesítményét vette figyelembe, de azt is, hogy a csapat mekkora költségvetésből érte el mindezt. A szakember tervező lévén természetesen az egyes versenyautókat is minősítette – mégpedig azok erőforrása nélkül, vázolva, szerinte miként alakulhatna az erősorrend, ha mindenki azonos motorral versenyezne, s csak az egyes istállók mérnökeinek munkája számítana. Emellett pedig pár érdekes észrevételt is tett.
Mercedes
A címvédő istálló toronymagasan vezeti a konstruktőri bajnokságot, autója kimagasló teljesítményéről pedig mindent elárul, hogy a tíz futamból nyolcat ezzel nyertek – ráadásul hatszor kettős győzelem született. Anderson ennek megfelelően csomagjukat egyszerűen tökéletesnek ítélte. A csapat teljesítményében viszont így is talált kivetnivalót. „Az F1 már csak az F1 – itt mindig arra kell összpontosítanod, mit nem csinálsz jól, és szerintem a Mercedesnek a működése terén lenne min javítania” – írta. „Szerintem a csapaton belül még mindig inkább a versenyzők dominálnak, és ezt az is bizonyította, hogy Nico Rosberg a közepes gumit kapta meg a magyarországi utolsó etapjára, miközben a lággyal nyerhetett is volna. Egy igazi élcsapat sajátossága, hogy nagy nyomás alatt is jól teljesít. És miközben a Mercedes nagyszerű eredményeket ért el az elmúlt 18 hónapban, amikor nyomás alá került – Magyarországon és Malajziában –, valami mindig félresiklott, és rossz döntések születtek.”
Karosszéria: 10/10
Csapat: 8/10
Költséghatékonyság: 220 millió angol font, 383 pont = 0,514 millió font/pont
Ferrari
Sokak szerint az olaszok tették meg a legnagyobb előrelépést a 2014-es szezon után – volt is honnan. A csapat már két győzelmet számlál, gyakori dobogós helyezéseinek köszönhetően pedig stabilan második a Mercedes mögött. Anderson szerint azonban még így is túl messze vannak a németektől. „Normál körülmények között, és ha jó napot fognak ki, a Ferrari még mindig fél másodperccel le van maradva a Mercedestől körönként. De ha a csapat olyan autót ad Kimi Räikkönennek, amellyel célba tud érni, és ezzel két autójuk esélyes arra, hogy pontot raboljon a Mercedestől, még egész jó csatát láthatnánk a gyártók bajnokságában” – vélekedett, utalva a finn gyakori technikai problémáira.
„Nem gondolnám, hogy az új vezetőség varázsolt volna, de egy váltás az élen gyakran fúj ébresztőt mindenki számára a csapatnál. Miközben az előrelépés még a korábbi vezetőség munkájának is az eredménye, a csapat most már sokkal ütősebbnek tűnik idén. Hogy közelebb tudnak-e kerülni a Mercedeshez a második félévben, vagy csak maradnak nekik a dobogó legalsó fokai, s időnként egy győzelem, ha a rivális hibázik, ez egy nagy kérdés.”
Karosszéria: 8/10
Csapat: 8/10
Költséghatékonyság: 265 millió angol font, 236 pont = 1,123 millió font/pont
Williams
Noha Silverstone-ban úgy tűnt, a csapat komoly fejlődést ért el, minek köszönhetően ismét felveheti a versenyt a Ferrarival, a nagy leszorítóerőt igénylő Magyarországon a monacóihoz hasonló mélyrepülés következett részükről. A tavaly meglepetésnek számító harmadik helyüket továbbra is őrzik, Anderson azonban nem tudja, van-e feljebb a grove-iak számára ennél. „A Williams aggaszt engem. Monacóban és Magyarországon visszaesetek. Nagy-Britanniában pedig Felipe Massa és Valtteri Bottas az esőben akár haza is mehetett volna. Rá kell jönniük, pontosan mi is a probléma, ahelyett, hogy csak annyit mondanak, a pálya egyszerűen nem fekszik az autójuknak” – vélekedett a szakember.
Majd hozzátette: amennyiben a Williams valóban vissza akar térni korábbi sikereihez, ennél többre van szüksége. „A bajnoki sikerhez olyan autó kell, amely minden körülmények között versenyképes. És ha rájönnek, miért a monacói és magyarországi visszaesés, mindenütt erősebbé válhatnak. Emellett pedig jó lenne, ha a csapat kicsivel kegyetlenebb lenne. Silverstone-ban Bottasnak talán meglett volna a tempója a győzelemhez, ha nem ragad Massa mögé az elején. A Williams egyértelmű javuláson ment keresztül a pocsék 2013-as év óta, de még nem látom a jelét annak, hogy megtették a következő lépést, és elkezdenek futamokat nyerni.”
Karosszéria: 7/10
Csapat: 7/10
Költséghatékonyság: 120 millió angol font, 151 pont = 0,795 millió font/pont
Red Bull
Technikai hibák és lóerőhiány – e két probléma erősen rányomta a bélyegét a szebb napokat is látott osztrák istálló idényére. S noha év elején nyilvánvalóvá vált, hogy ezúttal autójuk sem lett olyan ütőképes, mint korábban, a magyarországi remeklés azt mutatta, ezen a téren sikerült talpra állniuk. Anderson szerint az osztrákok számára az őket időnként legyőző Toro Rosso lehet a mérce idén. „A legfőbb gyengeségüket a Renault-motor jelenti. A silverstone-i újításokkal Danyiil Kvjat és Daniel Ricciardo már jobban érzi magát az autóban, és támadhat is vele. De a karosszéria terén nem sok mindent tehetsz, ha a motorod nem versenyképes. Én csak azon csodálkozom, hogy egy olyan jó szervezet, mint a Renault képtelen megfelelően fellépni, és ez a csapattal való kapcsolatának is ártott. A magyarországi kettős dobogó csupán annak volt köszönhető, hogy a riválisok hibáztak” – értékelt a brit.
Karosszéria: 8/10
Csapat: 6/10
Költséghatékonyság: 200 millió angol font, 96 pont = 2,083 millió font/pont
Force India
Anyagi problémákkal és késve kezdték a 2015-ös idényt – egy tavalyinál gyengébb autóval. Aztán fokozatosan jöttek az újítások, majd Silverstone-ra előállt a B-autó, s azóta a csapat is versenyképesebb lett. Anderson szerint csak most kezdik hozni a tőlük elvárható valódi formát, míg korábban önmagukhoz képest alulteljesítettek. „Nico Hülkenberg nagyszerű versenyző, a Le Mans-i sikere pedig új lökést adott neki. De gyorsan meg kell oldaniuk a magyarországi gondokat a rázókővel, mert versenyzői máskülönben sokkal óvatosabbá kezdenek válni. Remélhetőleg a Force India hibamentes hétvégéket produkál majd, és megmutathatja, mire képes a B-autója. Ha így lesz, a dobogóra is esélyesek lehetnek” – vélekedett a szakember.
Karosszéria: 7/10
Csapat: 8/10
Költséghatékonyság: 100 millió angol font, 39 pont = 2,564 millió font/pont
Lotus
Egyelőre a be nem teljesült lehetőségek csapata a Lotus. Miközben Romain Grosjean kiegyensúlyozott teljesítményt nyújt, Pastor Maldonado számos kiesésével és a műszaki hibáikkal sok értékes pontot hagytak veszni az enstone-iak. Ráadásul anyagi problémáik és bizonytalan jövőjük is egyre inkább kihat teljesítményükre. Anderson amondó, biztosabb háttérrel az arany-feketék újra nagy dolgokra lennének képesek. „Ez egy remek csapat, de a vezetősége nem érti, mi kell ahhoz, hogy folyamatosan versenyképes legyél az F1-ben. A Mercedes-motorra való átállás segített nekik, de a csapat képes lenne arra is, hogy a Williams szintjén teljesítsen. Ahogy a versenyzői is. Mivel a jövőjük bizonytalan, a Renault pedig lehet, hogy átveszi a csapatot, nehéz elképzelni, hogy nagy fejlődésen mennek keresztül a második félévben” – vélekedett.
Karosszéria: 7/10
Csapat: 6/10
Költséghatékonyság: 120 millió angol font, 35 pont = 3,428 millió font/pont
Toro Rosso
Mind két újoncukat, mind pedig autójukat sokat dicsérik, ám mivel Renault-motorral versenyeznek, számos technikai probléma és a motorerő hiánya vet árnyékot szezonjukra. Időmérős villanásaik után a versenyen gyakran küzdenek a hátsó gumik túlzott kopásával, s emiatt, valamint az egyenesbéli gyengébb teljesítményük miatt sok helyezést veszítettek már, ám a faenzaiak munkáját Anderson is csak méltatni tudja. Olyannyira, hogy karosszériájuknak egy 9-es osztályzatot adott! „Franz Tost és James Key remek kapcsolatot alakítottak ki, és a jövőjük is fényesnek tűnik – hacsak egy másik csapat el nem lopja technikai igazgatójukat. A megbízhatóság viszont túl sok pontjába került a csapatnak. De ha minden jól megy, remek eredményekre képesek. Max Verstappen magyarországi negyedik helyezése a legjobb eredményük Sebastian Vettel időszaka óta, és meg is érdemelték.”
Karosszéria: 9/10
Csapat: 8/10
Költséghatékonyság: 100 millió angol font, 31 pont = 3,226 millió font/pont
Sauber
Kiválóan kezdték az idényt, már a szezonnyitón véget vetettek kínos tavalyi pontnélküli időszakuknak, azonban anyagi forrásaik hiánya erősen visszavetette őket az év közepére. Az elmaradt fejlesztésekkel versenyzői is egyre hátrébb csúsztak a mezőnyben, ők pedig a konstruktőri bajnokságban. S látva közvetlen riválisaik fejlődését és tempóját, cseppet sem lehetnek nyugodtak. Anderson szerint előrelépésüket főként aerodinamikai javulásuknak, valamint a Ferrari jobb motorjának köszönhették – ám hogy versenyben maradnak-e, csakis kevés fejlesztésük hatékonyságán múlik majd. „Mark Smith lett a technikai igazgatójuk, akivel együtt dolgoztam az első Jordan-autón 1991-ben. Talán nagy hatása lesz az érkezésének, de idő kell neki a beilleszkedéshez, szóval munkájának eredményét talán már csak jövőre láthatjuk meg” – mondta a svájciak erősítéséről.
Karosszéria: 6/10
Csapat: 7/10
Költséghatékonyság: 100 millió angol font, 22 pont = 4,545 millió font/pont
McLaren
Noha számítani lehetett rá, hogy a Honda számára nem lesz egyszerű csak úgy csatlakozni a mezőnyhöz az új éra második évében, ha lehet, eddigi teljesítményük a pesszimista várakozásokat is alulmúlta. Bár a csapatnál folyamatos fejlődésről beszélnek, Anderson figyelmeztet, nem szabad azt hinni, hogy egy-két pontszerző helyezés után máris kezdenek egyenesbe jönni. „Spa és Monza igazi erőpálya, így nem lesz esélyük arra, amit a Hungaroringen elértek. Én még mindig nem értem, miért nem mennek jól a dolgaik. Kétségeim vannak azzal kapcsolatban, ahogyan a McLaren már egy ideje dolgozik, és még mindig nem látom jelét annak, hogy kilépnének ebből a helyzetből, és megpróbálnák sínre tenni a Hondát. Az év második fele szerintem nagyjából ugyanígy alakul számukra. Az egyetlen pozitív jel, hogy ha lassan is, de legalább fejlődnek” – fogalmazott keményen. Karosszériájukról ugyanakkor jó véleménye van – legalábbis a 8-as osztályzatból ez derül ki.
Karosszéria: 8/10
Csapat: 6/10
Költséghatékonyság: 200 millió angol font, 17 pont = 11,765 millió font/pont
Manor
Lement a szezon fele, s a csődtől az utolsó pillanatban megmentett kiscsapat továbbra is átalakított tavalyi autójával versenyez, melyre először Silverstone-ban került fel pár újítás. Vélhetően helyzetük már nem is igen fog változni – a brit gárda külön kategóriát képvisel a mezőny végén, s két újoncának a légüres térben csak az egymás elleni csaták jutnak. „A Manor csak azért van itt, hogy elég autó legyen. Én is voltam hasonló helyzetben, nagyon nehéz” – magyarázta Anderson. „De ha nincs pénzed fejleszteni, csak imádkozhatsz, hogy valaki előáll egy zsák arannyal. A tavalyi autóval és motorral esélyük sincs előrébb kapaszkodni.”
Karosszéria: 4/10
Csapat: 5/10
Költséghatékonyság: 60 millió angol font, 0 pont = 60 millió font/semmi