Szujó Zoltán nem ígér Forma-1-es magyar versenyzőt

Tizenhét éven át egybeforrt Szujó Zoltán neve a hazai Formula–1-es közvetítésekkel, amelyeket riporterként, műsorvezetőként és kommentátorként színesített. A televízióból való 2019-es távozása óta többek közt a magyar autósportban is elkezdett dolgozni, és ennek a küldetésének új szintjére lépett csütörtökön, amikor megválasztották a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség (MNASZ) elnökének. A sportágon belüli feszült helyzetet szemlélteti, hogy Szujó Zoltán bejutása is nehézkes volt a tisztújító közgyűlésre. A feladatok mellett szóba került a 800 lóerős F1-autó, amit vezethetett, és a salgótarjáni Karancs Szálló előtt sorakozó raliautók halvány, mégis meghatározó emlékképe is.

Szujó Zoltán (fotó: Békés Megyei Népújság, Bencsik Ádám)

– Elnökjelöltként először tényleg nem engedték be a tisztújító közgyűlésre?
– Igen, az elején volt egy kis kellemetlenkedés, bement vagy kétszáz ember a terembe, de engem már nem engedtek be tűzvédelmi okokra hivatkozva – válaszolta Szujó Zoltán. – Fel voltam készülve rá, hogy lesz némi személyeskedés, de végül ezek az apróságok nem sokat számítottak, és annak örültem, hogy a lángoló érzelmek ellenére kulturált mederben zajlott le a szavazás, mindazonáltal egyértelmű célom a belső ellentétek csökkentése, a morál javítása a hazai autósportban.

– Szoros befutóval szerezte meg az elnöki tisztséget, 103:92 arányban győzte le a szövetséget az elmúlt nyolc évben vezető Oláh Gyárfást. Azt kapta, amire számított?
– Biztos voltam benne, hogy nem lesz könnyű dolgom, már csak azért sem, mert a tagság jelenlegi összetétele nem képezi le hitelesen azt a közösséget, amely alakítja a hazai autósportot. Vannak, akiknek csak nagyon áttételesen, sok esetben céges kapcsolatokon keresztül van közük az autóversenyzéshez, de maguk nem végeznek tevékenységet. Azt szeretném elérni, hogy azok alakítsák a magyar autósportot, akik aktívan részt is vesznek benne, ezért az egyik legfontosabb feladat, hogy felülvizsgáljuk a tagság összetételét, ami reményeim szerint gyors folyamat lesz.

– Jelzésértékű, hogy Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója is bekerült az MNASZ új elnökségébe?
– Több annál, a koncepció része. Igyekeztem úgy összeállítani az elnökség tagjait, hogy széles kapcsolati háló alakuljon ki iparági, sportszakmai, mobilitás vagy épp utánpótlásvonalon. Szerintem egy elnökség ereje abban rejlik, hogy a tagok óriási kapcsolatrendszerét egy ügy érdekében veti latba, ami jelen esetben a magyar autósport. Ennek a közegnek megkerülhetetlen, ikonikus és fontos helyszíne a Hungaroring, amellyel az eddiginél harmonikusabb kapcsolatot szeretnék kialakítani. Hatalmas megtiszteltetés, hogy Gyulay Zsolt elvállalta a feladatot, különösen, hogy a Hungaroring mellett a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke is egyben.

– Melyek a legfontosabb vállalások, amiket teljesítene elnökként a következő négy évben?
– Fontos a márkaépítés, mert a magyar autósport mint brand jelenleg nem karakteres, pedig az lehetne. Szeretném meghonosítani a promóteri szemléletmódot, ami nem azt jelenti, hogy az MNASZ innentől felcsap versenyszervezőnek – bár a sportág népszerűsítése céljából ez is tervben van –, sokkal inkább arról van szó, hogy a szervezőknek megfelelő segítséget tudjunk nyújtani, a biztonsági követelményeket precízen át tudjuk adni, miközben a versenyzők és a rajongók jól érzik magukat. Nagyon fontos a sportbírók képzése is, jelenleg ugyanis kevesen vannak, és nélkülük nincs autóverseny, nemcsak Magyarországon, hanem sehol a világon. A hazai autósport jól felfogott érdeke, hogy a sportbírókat jobban megbecsüljük – anyagilag és erkölcsileg egyaránt.

– Azt hittem, inkább magyar versenyzőt ígér a Formula–1-be…
– Ilyet sajnos nem ígérhetek… Ugyanakkor ha tíz éven belül lenne egy F1-es versenyzőnk, akkor ő jó eséllyel már gokartozik valahol, és ilyen szemmel is érdemes az utánpótlásra fektetni a hangsúlyt. 2004-ben átélhettem, amikor egy honfitársunk ott volt a rajtrácson az F1-ben, ott voltam Indianapolisban, ahol Baumgartner Zsolt pontot szerzett, ami fantasztikus érzés volt. Vannak tehetségeink, de ettől a katarzistól most messze vagyunk. Tóth László az elmúlt két évben az F3-ban szerepelt, és még onnan is hatalmas ugrás az F1.

(A teljes interjú a “magyarnemzet.hu/sport” tárhelyen olvasható.)

Post Views: 1