Túl könnyű F1? – „Egy átlagember öt kör után kikészülne!”

Roberto Merhi megpördül Will Stevens előtt Silverstone-ban (Fotó: xpbimages.com)

Roberto Merhi megpördül Will Stevens előtt Silverstone-ban (Fotó: xpbimages.com)

Mivel láttunk már a mostaniaknál jóval gyorsabb versenyautókat is a Forma–1-ben, sokan úgy vélik, a lassabb tempónak köszönhető, hogy a mai versenyzőket nem terheli már meg annyira egy hosszú futam, mint régebben. Tény, a kanyarsebesség drasztikus csökkenése miatt fizikálisan valóban kevésbé megerőltetőek a versenyek, mint azokban az időkben, amikor előfordult, hogy egy-egy résztvevő az ájulás és kiszáradás határán támolygott ki autójából.

A Manor újonca, Will Stevens még viszonylag friss szemmel tekint a királykategóriára, s amondó, a fenti kritikákat a laikusok némiképp félreértik. A brit szerint ugyanis szó sincs arról, hogy a Forma–1 könnyű lenne – csupán fizikai szempontból más, mint az alsóbb kategóriák. „Mi versenyzők úgy növünk fel, hogy naponta edzünk. Itt szó sincs arról, hogy az F1 annyira könnyű lenne. Ha fognál egy átlagembert az utcáról, és beültetnéd egy F1-es autóba, majd azt mondanád neki, tegyen meg öt kört, teljesen kikészülne” – magyarázta az újonc a Forma–1 hivatalos honlapjának adott interjúban.

Majd hozzátette, elsősorban a kormányszervó könnyíti meg a dolgukat. „Nem arról van szó, hogy könnyű vezetni ezeket az autókat. Ezt csak azért érezzük így, mert az alsóbb kategóriákban nincsen szervokormány. Biztosra veszem, hogy a versenyzők fizikális állapota még soha nem volt ennyire jó, és ez is közrejátszik ebben. Ha a szervokormányt elvennénk, a mostani autókat rendkívül nehéz lenne vezetni fizikálisan. Szóval nem kell itt tíz más dolgon változtatni.”

„A legfőbb különbséget a GP2, a Renault-világszéria és az F1 között a kormányszervó jelenti. Ez az elsődleges. Az F1-es autóknak nagyobb leszorítóerejük van, emiatt nehezebb kormányozni őket, ezért van szükség a szervóra, hogy megkönnyítse azt. Minél nagyobb a leszorítóerő, annál nagyobb terhelés éri a nyakadat, annál gyorsabb vagy, annál nagyobb igénybevételnek vannak kitéve a gumik, tehát annál nehezebb vezetni. Ha a szervó eltűnne, az F1-es gépeknél semmit sem lenne nehezebb elvezetni.”

Noha a közelmúltban már fölmerült annak lehetősége, hogy be kéne tiltani a szervokormányt, ennek megvalósítása egyelőre nincs napirenden. A döntéshozók arról ugyanakkor már határoztak, hogy még az idei Belga Nagydíjtól változtatnak a rajtprocedúrákon, hogy nagyobb felelősséget helyezzenek az általában csak mérnökeik által távvezérelt versenyzőkre.

Stevens mindazonáltal nem gondolja, hogy ez túl nagy változást hoz majd. „Nincs sok tapasztalatom a versenyzői útmutatások terén. Az F1-ben sok folyamatot kell megtanulni, de fél év után úgy érzem, elég hamar ment. Ami a rajtprocedúra szigorítását illeti, minden attól függ, milyen mélységig mennek. Ha csak arról van szó, hogy megtiltják a csapatnak, hogy megmondják, mit csináljunk, az nem jelent nagy változást.”

„Mi már amúgy is tudjuk, mit kell tennünk. Valójában mindenki ugyanazt is csinálja. Az F1-es rajtok elektronika által vezéreltek, szóval a jó vagy rossz rajt nem feltétlenül rajtunk múlik. Korábban minden kategóriában rajtad múlt, most viszont a versenyeken szinte mindenki hasonló rajtokat vesz” – mutatott rá a szabályalkotókat is zavaró tényre Stevens.

 

Forrás: www.telesport.hu – RSS