Remek futamokkal vonult nyári szünetre a Forma–1. Silverstone-ban és a Hungaroringen az eső, a rajtok, a Mercedes hibái és a balesetek kavarták fel az állóvizet, látványossá és izgalmassá téve a versenyeket. Más kérdés, hogy miközben az általános vélekedés szerint a versenyek színvonalát meghatározó egyik legfőbb tényező az előzés, ezen a téren 2015 visszaesést mutat.
Az Auto Motor und Sport statisztikáiból legalábbis az derül ki, hogy míg 2014-ben az első tíz futamon átlagban 42,6 előzést láthattunk, addig 2015-re ez a szám jelentős mértékben csökkent: 29,4-re. Egy éve a legtöbb előzést Bahreinben láthattuk, akkor 78 pozíciócsere történt – idén Malajzia a listavezető, 65-tel. A futamokat egyesével vizsgálva kiderül, mindössze három helyszínen, Malajziában, Monacóban és Kanadában nőtt a pozíciócserék száma az előző évhez képest. Sepangban a megszokottnál is magasabb hőmérséklet, Montralban Sebastian Vettel és Felipe Massa hátulról való rajtja játszott kulcsszerepet ebben. Magyarországon viszont annak ellenére nem csökkent drasztikusan a szám, hogy idén nem borzolta a kedélyeket az esőzés.
Az előzések számának alakulása futamonként:
Verseny | 2014 | 2015 |
Ausztrália | 35 | 9 |
Malajzia | 42 | 65 |
Kína | 45 | 25 |
Bahrein | 78 | 38 |
Spanyolország | 43 | 29 |
Monaco | 9 | 10 |
Kanada | 31 | 37 |
Ausztria | 43 | 20 |
Nagy-Britannia | 43 | 21 |
Magyarország | 57 | 40 |
Éves átlag: | 42,6 | 29,4 |
Okok a csökkenő tendencia mögött
A csökkenő előzésszám persze több tényezőnek is köszönhető. A legprózaibb okot a mezőny létszámának csökkenése jelenti: miközben tavaly az év első felében még 22 autót láthattunk, idén csak 20 fős a mezőny. Ráadásul több versenyen is előfordult, hogy több résztvevő el sem tudott indulni a futamon – Ausztráliában például csak 15 autó rajtolt.
Emellett nem árt kiemelni, hogy miután a Pirelli idén keményebbé tette abroncsait, s konzervatív utat jár, a taktikák közti kisebb különbségek is erősen hatással vannak az előzésmennyiségre. Akárcsak a papucsok érzékenysége. Furcsamód a tartósabb gumikra így is nagyon figyelniük kell a résztvevőknek: azzal ugyanis, ha pár körön át a kelleténél erősebben igénybe veszik azokat, drasztikusan romolhat a teljesítményük.
A csökkenő tendencia azonban leginkább talán mégsem e két tényezőnek, sokkal inkább az aerodinamikai szabályok idei változásának az eredménye. A versenyzők az év folyamán több helyszínen is panaszkodtak arra, hogy autójuk a riválisok mögötti turbulens légáramlatokban egyszerűen akkora tapadást veszít, hogy képtelenek támadási közelségbe kerülni (próbálkozásukkal pedig a kényes gumikat is tönkretehetik). „Nehezebbé vált az előzés, mert nehéz rajta maradni az elöl haladón” – erősítette meg mindezt Romain Grosjean is.
A problémát már az F1 szakemberei is felismerték. Az idén keskenyebbé váló első szárnyakkal lecsökkent az autók első leszorítóereje, ami pedig az autó egész aerodinamikai viselkedésére rossz hatással volt. A 2017-es szabályokon dolgozó munkacsoport éppen ezért célul tűzte ki, hogy a jövőben ezen területről az autó hátuljára, a diffúzorra, a szívó hatású padlólemezre helyezze át a hangsúlyt.
Maldonado az előzéskirály – spanyolok a mezőny végén
Ami a versenyzőkre bontott előzési statisztikákat illeti, az F1-insider adatai szerint az első félév előzéskirálya nem más volt, mint Pastor Maldonado. Az erősnek erős túlzással sem nevezhető idényt futó venezuelai a blog szerzője szerint eddig összesen 25 előzési manővert mutatott be a tíz futam alatt, s ezzel a 22-t, valamint a 20-at számláló Felipe Massát és Max Verstappent utasítja maga mögé a vonatkozó rangsorban. 20 fölé egyelőre senki más nem jutott még a mezőnyből: Sebastian Vettel 19 sikeres manővert mutatott be, míg az élversenyzők közül Lewis Hamilton 16-ot, Nico Rosberg pedig 15-öt.
Ami az elszenvedett előzéseket illeti, Carlos Sainz viszi a prímet. A Toro Rosso spanyoljával idén nem egyszer előfordult, hogy kiválóan sikerült időmérője után a futam első felében a sok benzinnel sebezhetőnek bizonyuló autójával sorra lehagyták riválisai. Idén összesen 29 alkalommal kapitulált a párharcoknál. De Fernando Alonso sem lehet büszke a maga 25 pozícióvesztésére. Esetükben persze érdemes kiemelni, hogy mindkettejük lóerőhiányos motorral kénytelen (és képtelen) védekezni riválisai ellen. Beszédes tény, hogy Sainz 14, honfitársa pedig csupán hat előzést tudott bemutatni eddig.
Ami az éllovasokat illeti, Sebastian Vettelt és Lewis Hamiltont eddig mindössze négy alkalommal utasították maguk mögé az ellenfelek, náluk kevesebbszer csak Nico Rosbergen jutottak túl – két alkalommal.
De az első körök királya Alonso!
Az F1Fanatic mindeközben egy másik – a Belga Nagydíjtól változó rajtok szempontjából is relevánsnak mondható – statisztikával is előállt: az egyes versenyzők rajtnál, valamint az első körös tülekedések során nyert és vesztett pozícióit összesítve kiszámolta, kik az első körök legjobbjai és legrosszabbjai.
A lista élén Fernando Alonso zárt, ami egyúttal magyarázatot ad arra is, miért előzték meg ilyen sokszor a kétszeres világbajnokot. McLarenjével nem egyszer a teljesítményéhez mérten kedvezőbb helyzetbe került a rajtoknál, amire Kanadában láthattuk a legjobb példát: akkor a futam elején üvöltve kérte csapatát, hogy ha már sorra előzgetik őt az egyenesben lassú autójával, legalább ne keljen spórolnia az üzemanyaggal. A spanyol átlagban 2,75 pozíciót nyer az első körökben versenyenként, az eddigi tíz futam során pedig a pozícióvesztéseket és előretöréseket összesítve +22-nél állt meg a mutatója.
Őt a Force India két versenyzője, Nico Hülkenberg és Serigo Pérez követi – utóbbi már csak fele annyi helyezést nyert a nyitókörökben, mint Alonso. Nem meglepő, hogy a lista első felében a mezőny sűrűjéből-végéről indulók szerepelnek – a bajnokság élmezőnyéből Sebastian Vettel büszkélkedhet a legjobb mérleggel, míg hat versenyző, a két mercedeses, a két williamses, valamint Pastor Maldonado és Daniel Ricciardo eddig több helyezést veszített a rajtoknál, mint amennyit nyert.
Versenyző | Átlag | Összesen | |
1. | Fernando Alonso | +2,75 | 22 |
2. | Nico Hülkenberg | +1,4 | 14 |
3. | Sergio Pérez | +1,1 | 11 |
4. | Marcus Ericsson | +1 | 10 |
5. | Roberto Merhi | +1,11 | 10 |
6. | Felipe Nasr | +1 | 9 |
7. | Jenson Button | +0,63 | 5 |
8. | Carlos Sainz | +0,4 | 4 |
9. | Sebastian Vettel | +0,3 | 3 |
10. | Kimi Räikkönen | +0,33 | 3 |
11. | Romain Grosjean | +0,13 | 1 |
12. | Max Verstappen | 0 | 0 |
13. | Will Stevens | 0 | 0 |
14. | Danyiil Kvjat | 0 | 0 |
15. | Nico Rosberg | -0,3 | -3 |
16. | Valtteri Bottas | -0,33 | -3 |
17. | Pastor Maldonado | -1,13 | -9 |
18. | Lewis Hamilton | -1,2 | -12 |
19. | Felipe Massa | -1,4 | -14 |
20. | Daniel Ricciardo | -1,5 | -15 |