Amiért idén már nincs megoldás a Honda gondjaira

Fernando Alonso (Fotó: Moy / XPB Images)

Fernando Alonso (Fotó: Moy / XPB Images)

McLaren-autó halad el a monzai célegyenesben, egy ellenfél kilép a szélárnyékából, majd könnyedén elsuhan mellette. A wokingi masina az első sikánnál helyezkedik, visszatámadásra készül, ám a Curva Grandéban nyilvánvalóvá válik, hogy még a helycsere előkészítéséhez sincs elegendő szuflája. A vasárnapi Olasz Nagydíjon számtalanszor szemtanúi lehettünk e jelenetsornak, mely híven tükrözte, hogy Fernando Alonso és Jenson Button milyen tompa fegyverekkel volt kénytelen csatába indulni: lóerők nélkül egy erőpályán.

A Hondát egyre több kritika is éri a teljesítménye miatt. Olyannyira, hogy a brit sajtó már arról számolt be, hogy a wokingi vezetőség nemrégiben levelet írt a japán cég elnökének, Hacsigo Takahirónak, melyben arra kérték, váltsa le Arai Jaszuhiszát, az F1-es projektjük vezetőjét. Az optimista nyilatkozataival már többeket megmosolyogtató szakember nemrégiben azzal hívta fel magára a figyelmet – s került az újságírók célkeresztjébe –, hogy kijelentette, már a Renault előtt járnak a belső égésű motorjuk terén. „Ezeket a szavakat csak a számba adták” – védekezett az angolul amúgy nem éppen perfektül beszélő Arai, kiemelve, hogy ő csupán arra célzott, valójában nem is akkor a hátrányuk, mint azt sokan feltételezik.

Egyesek szerint a szakember ténykedésével lassan többet árt a McLaren-cégnek, mint amennyit használ. Éric Boullier azonban igyekezett védelmébe venni Arait – jóllehet azt maga is elismerte, hogy a sikertelenségük nem nyúlhat már túl hosszúra. „A cégünket semmiféle kár nem érte eddig, mivel nagyon komoly eredményeink vannak a múltból. De az tény, hogy nehéz új szponzorokat találni, ami némi kárt okoz. Ezért gyors fejlődést mutató csapatnak, pontszerző csapatnak kell mutatkoznunk.”

Monzában ez a fejlődés egyelőre elmaradt. Jenson Button csak a 14. helyen ért célba, miközben az őt a hajrában megközelítő Fernando Alonso pedig technikai probléma miatt kiállni kényszerült. „Sajnos csak néztem, ahogyan a többi autó megelőzött. Elég nehéz volt, mert olyan helyeken is elmentek mellettem, ahol eddig azt sem tudtam, hogy ez lehetséges. A többiek könnyen előztek, egymás ellen viszont már nem volt könnyű dolgunk” – mesélte Button a reménytelen párharcairól.

 

Koncepcionális hiba miatt szenved a Honda

Csapattársa már szombaton kijelentette, időmérős 2,7 másodperces hátrányukból mindössze 0,3 másodperc jött a kanyarokban, azaz a Honda-motor miatt 2,4 másodpercet veszítettek csak az egyenesekben. A wokingi autók szombaton a célegyenes végén 11 km/órával voltak lassabbak, mint a Force India, ami önmagában még nem katasztrofális különbség. Ha viszont hozzávesszük, hogy a Roggia-sikán előtti egyenesnél csúcssebességük 16 km/órával maradt el a legjobbakétól, míg az Ascari-sikán előtt 17 km/órával, máris kiderül, mire fel az óriási hátrány.

Arai elárulta, a legnagyobb gyengeségük a riválisokéhoz képest a kevésbé hatékony energia-visszanyerő rendszerük. Monzai lemaradásuk pedig nem kis mértékben volt köszönhető annak, hogy a féktávokon egyszerűen képtelenek voltak elég energiát nyerni az MGU-K által, így a második egyenesre már gyakorlatilag elfogyott az erőforrásuk ereje. Mindez 162 lóerős kiesést jelent a kör második felében. Az Auto Motor und Sport szerint ebből arra lehet következtetni, hogy a japánoknak egyszerűen túlságosan kicsi a generátora. Arai szavai is ezt támasztják alá: elmondása szerint jelenlegi helyzetükön már csak 2016 változtathat gyökeresen, amikor is bizonyos elemek – így a kompresszor – tervezését alapvetően újragondolhatják. A szezon közben a gyártók keze a módosító pontok miatt és a homologizáció miatt is meg van kötve.

A jövő évi változtatásokat ugyanakkor máris előkészítették. „Máris megtaláltuk az erőforrásunk gyengepontját, azaz máris elkezdtünk dolgozni a jövő évi fejlesztéseken. Ami a módosító pontjaink felhasználását illeti, arról most nem mondhatok semmit. De a gyenge pontunk az energia-visszanyerés. Elég bonyolult a helyzet, mivel a problémát a kialakítás jelenti. Természetesen szeretnénk változtatni jövőre, de előbb szeretnénk kisebb lépéseket megtenni minden egyes futamon” – magyarázta.

„Az év hátralévő részében a legjobbunkat nyújtjuk, és fel akarjuk használni a következő pár versenyen a megmaradt módosító pontjainkat is. Igyekszünk még több lóerőre szert tenni, hogy a két bajnokunk is jobban boldogulhasson. De sajnos nemcsak a lóerők számán múlik, hanem az MGU-K-n is. Ez a pálya nehéz az erő szempontjából, az MGU-K 120 kw-ot állít elő, de az MGU-H-t az egyenesek nagy részében használjuk. Ez pedig számunkra igen nehéz.”

 

Alonso még mindig türelmes

Egyesek szerint a McLaren mellett lassan a csapathoz nagy reményekkel érkező Fernando Alonso is kezdi elveszíteni türelmét. Monzában meg is kérdezték Araitól, nem érzi-e úgy, hogy elvesztegetik a spanyol (és Button) tehetségét. A kétszeres világbajnok menedzsmentjében érintett Flavio Briatore ugyanakkor vasárnap hangsúlyozta, szó sincs arról, hogy pártfogoltja nyugtalanná vált volna. „Meghozta a döntését, ami lehet rossz és jó is. De ő nem szomorú.  A McLarennel kötött gazdasági megállapodás fontos tényező. Amíg ők fizetnek, addig mi türelmesek leszünk. A Honda most úgy néz ki, mint aki két évvel előbb edzeni kezd az olimpiára, de aztán oda már elnyűtt cipőben érkezik meg” – festett képet a wokingiak és Alonso helyzetéről a volt csapatfőnök.

Forrás: www.telesport.hu – RSS