Mégis speciális Mercedes-probléma volt Rosberg defektje?

Nico Rosberg első gumija a bukás után (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Nico Rosberg első gumija a bukás után (Fotó: Batchelor / XPB Images)

Valószínűleg már sosem lesz pontos magyarázat arra, mitől robbant szét váratlanul Nico Rosberg jobb hátsó gumija a pénteki második szabadedzés hajrájában 306 km/órás tempónál. A Pirelli részletes vizsgálata során csupán annyit állapított meg, hogy külső hatás, valamilyen éles tárgy okozott sérülést az abroncson, mely előbb foszlani kezdett, majd defektes lett.

Noha a Mercedes mindezt kizárta, Éric Boullier úgy véli, mégis az az elmélet a leghelytállóbb, mely szerint Rosberg kerekét egy, a padlólemez végén elhelyezett kiemelkedő légterelő lap sérthette fel a belső oldalán. „Folyamatos kapcsolatban álunk a Pirellivel, és nagyon alaposan figyeltük az eseményeket az elemzésükkel kapcsolatban” – nyilatkozta a McLaren versenyigazgatója. „Mint tudjuk, nincs egyértelmű válasz, de a Pirelli minden lehetőséget számításba vett, és a legvalószínűbbnek az tűnik, hogy a Mercedes padlólemeze egyszerűen hozzáért a gumihoz, és ez vághatta ki.”

„Ezt persze ne tekintsék hivatalosnak, mivel nincs bizonyíték rá. De legalább ez egy logikus magyarázat a történtekre. Nem a gumi szerkezetével kapcsolatos a probléma. Mielőtt nekivágtunk volna a harmadik szabadedzésnek, beszéltünk Fernandóval és Jensonnal, és ez egy megnyugtató magyarázat volt számukra. Ugyanakkor még mindig folyik pár vizsgálat, és tudom, hogy valamennyi abroncsot át is nézték, de nem találtak semmi különöset. Szóval nincs bizonyíték, de az egyik eshetőség sokkal valószínűbb, mint a többi.”

Más kérdés, hogy a Mercedes továbbra is cáfolja a francia szavait, s nem tudja elképzelni, hogy autójuk miatt keletkezett vágás a gumin. Toto Wolff, a csapat sportigazgatója ugyanakkor elárulta, tettek bizonyos óvintézkedéseket a hasonló eset megismétlődése ellen. „Nagyon sok időt szántunk az elemzésre a Pirellivel, hogy a biztonság szempontjából mindent kipipálhassunk. Valami belement a gumiba, elég bizarr helyzet volt, de ezt nem fogjuk megérteni. Minden intézkedést megtettünk, hogy elkerüljük ezt, a Pirelli is meghúzta a határokat a gumik működése szempontjából, amiket mi be is tartunk, és további intézkedéseket is tettünk” – nyilatkozta az osztrák.

Ami a versenyzőket illeti, Jenson Button szintén elégedett volt a Pirelli reakciójával. „Sosem szép ilyesmit látni. Voltak gondjaink a gumikkal a múltban, és sosem jó látni, hogy egy abroncs csak úgy szétrobban. Nico rendkívül szerencsés volt, hogy elkerülte a gumifalat. Ha kicsit később vagy korábban történik, teljesen más lett volna a helyzet. De Éric azt mondta nekünk, hogy a Pirelli remek munkát végzett az okok feltárásával, minden apró részletet megnézett. Természetesen bíznod kell a gumigyártóban, és reméljük, hogy nem a gumi volt, de a pontos okot nem tudjuk.”

Nico Rosberg mindazonáltal kevésbé volt nyugodt a történtek után, s még az időmérőt követően is arról beszélt, vannak kételyei a gumikkal kapcsolatban. Ahogy több társának is. A versenyzők pénteki értekezletén a hírek szerint többen is aggályaikat fejezték ki a Pirelli felé, s Lewis Hamilton mellett Sebastian Vettel is pontos magyarázatot követelt. „Tudni akartam, mi történik, ezért is szólaltam fel. De nem kaptam valódi választ… Csak ma (szombat) reggel érkezett meg a Pirelli és a Mercedes állásfoglalása, ami rendben is van. Együtt kell élnünk a helyzettel. És reméljük, hogy vasárnap a versenyen minden jól alakul” – fogalmazott a négyszeres világbajnok.

A Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery mindeközben jelezte, a jövőben szeretnének szabadabb hozzáférést kapni az autókon elhelyezett kamerák képeihez, videofelvételeihez, mivel a mostani esetben éppen egy ilyen felvétel bizonyult kulcsfontosságúnak a vizsgálat során. „Nem láttunk semmiféle hőmérsékleti és nyomásváltozást, így a kamera felvétele volt a legmérvadóbb. Talán a jövőben élő felvételeket kellene látnunk valamennyi autóról és valamennyi kanyarról. Talán meg kellene fontolni ezt. Az autók egyes részleteiről sugárzott élőkép rendkívül hasznos lenne. Így talán már négy kilométerrel a baleset előtt láthattuk volna, mi történik” – nyilatkozta a brit szakember, aki hozzátette, az úgynevezett okos gumikkal (melyek adatokat küldő szenzorokat építenek be) is előre láthatták volna a hibát.

Forrás: www.telesport.hu – RSS