Vajon mi a Williams sikerének a titka

image A Williams csapat a Formula-1 történetének egyik legsikeresebb istállója, a tavalyi szezonban azonban csak 5 pontot voltak képesek szerezni, így talán nem járunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk, hogy a Spanyol Nagydíjon nyolc év után szerzett futamgyőzelműk egy kisebbfajta csoda volt. De vajon mi áll a Williams sikerének a hátterében? Rob Widdows cikke.

A Williams az idei szezonnak új motorpartnerrel, a Coswoth helyett a Renault-val vágott neki. Ez lenne a siker titka? A Caterham is Renault motorokra váltott a Cosworth-ről a tavalyi szezon elején, ők azonban még mindig igencsak messze vannak a győzelemtől. Napjainkban ugyanis az összes motor jó. Néhányan azt mondják, hogy a Mercedes van az élen a teljesítmény tekintetében, de nem sokkal. Az igazságot nem tudjuk, mert a motorgyártó fickók mindig szerettek titkolózni, így a fékpadok adatait nem tárják a nyilvánosság elé. Persze az F1-ben korábban a motorok nagy különbséget jelentettek. A Ferrari a múltban épített például néhány igencsak erős és jó V12-est, de egy időben a Matra és a Cosworth is nagyon jó motorokat épített, majd jött a turbókorszak, ahol a BMW nyerte az első bajnoki címet, de később mégis a TAG-Porsche és a Honda uralta az időszakot. A turbók 1988. év végi betiltását követően pedig a Hondának, a Renault-nak, a Mercedesnek és a Ferrarinak is meg voltak a maguk aranyévei. A motorfejlesztések 2006-os befagyasztása óta azonban az erőforrások a teljesítmény és a megbízhatóság tekintetében is közel azonosak. Napjainkban így talán minden az aerodinamikáról szól.

Azért a motorok még most is fontos részét képezik egy csomagnak. Ezért vannak, akik szerint a Williams azért váltott a Cosworth motorokról a Renault erőforrásaira, mert állítólag azok jobban vezethetőek, mások azonban még ebben is kételkednek és szerintük a váltás egyetlen oka, hogy a Renault 2014-től érkező turbómotoros projektje biztosabb lábakon áll, mint a Cosworth-é, akik ma már csak két kis csapatot a HRT-ét és a Marussiát látják el az erőforrásaikkal.

Szóval akkor mégiscsak az aerodinamika áll a Williams sikere mögött? Itt talán már közelebb járunk az igazsághoz, ha arra gondolunk, hogy a grove-i alakulat nemcsak a motorszállító partnerét cserélte le, de a technikai stábot is átalakította, így tavaly Mike Coughlan személyében új technikai igazgató érkezett a csapathoz, és újabb emberekkel erősítették meg a műszaki és aerodinamikai részlegeiket is. es ezzel egy fontos ponthoz érkeztünk, mert nemcsak az új emberek érkezése volt lényeges, hanem az is, hogy ez a vérfrissítés motiválta az egész csapatot. Frank Williams, aki sohasem ismerte a vereség szót maradt, de Patrick Head távozott, akinek a hagyatéka fontos a csapat számára, de a távozása legalább olyan fontos volt, hiszen ezzel mindenki számára világossá vált, hogy egy új időszámítás kezdődik a Williams csapat életében.

Napjainkban a siker egyik elengedhetetlen feltétele az F1-ben a pénz. es úgy tűnik, hogy ebből is van bőven a Williamsnek. Bár az elmúlt években a csapat elvesztett néhány szponzort, de azért voltak, akik kitartottak mellettük, míg a két pilóta Pastor Maldonado és Bruno Senna (különösen Maldonado) igencsak sok pénzt hoz a csapathoz, így ha a nagy csapatokkal nem is tudja felvenni a versenyt a Williams az anyagi források tekintetében, a középmezőnyben azonban mindenképpen a jobb anyagi lehetőségekkel rendelkezők közé tartoznak.
A siker receptje így tulajdonképpen egyszerű, végy egy új (kicsivel jobb) motort, egy jobb műszaki és aero csapatot, némi pénzt, dolgozz keményen, és mint Sir Frank Williams, elszántan akard a sikert.

es bizony a Williams csapatnál mindenki szenvedélyesen akarta a sikert, ami a győzelmük után a barcelonai bokszutcában látszott is. Természetesen, ha ismét győzni akarnak, akkor az ünneplést hamar felváltja majd a kemény munka. De hát ilyen a Formula-1.