A cél Lima

image

A 2012-es év első napján kezdetét veszi a nagy sivatagi száguldás. A motorsport rajongók számára minden évben már 1978 óta a Dakar rali jelenti az év első igazi megmérettetését.

A korábbi évekhez hasonlóan idén is Dél-Amerika az a kontinens, mely otthont ad ennek a legendás versenynek, ugyanakkor a korábbi évekkel ellentétben most már nem csak Argentína és Chile ad otthont az autósok, kamionosok és motorosok százainak számára, hanem chilei kalandozásukat befejezvén Peru sivatagjaiban próbálják ki magukat. Lássuk, mit kell teljesítenie annak, aki 2012-ben meg szeretné nyerni a Dakar ralit.

Mint azt a bevezetőben is leírtam a 2012-es Dakar rali tartogat némi meglepetést az előző évek megszokott útvonalához képest. Eddig az útvonal úgy nézett ki, hogy a mezőny Buenos Airesből startolt majd áthajtott Chilébe és onnan visszafordulva, Buenos Airesben fejezte be a versenyt. Ezzel szemben a 2012-es Dakar rali célja Peru fővárosában, Limában lesz, rajtja pedig Argentína egyik legkedveltebb turistaparadicsoma Mar del Plata lesz.
Argentína – Rajt + 5 szakasz
Chile – 5 szakasz + pihenő nap
Peru ­– 4 szakasz + befutó
A 2012-es viadalon a versenyzőknek több mint 9000 kilométert kell megtenniük. A szervezőség ezt a Dakart pánamerikai kalandként írta le, ugyanis az Atlanti-óceán partján fekvő Mar del Platából indulva, átszelve az egész kontinenst egészen a Csendes-óceán partján fekvő Lima városáig halad a mezőny. 188 motoros, 32 quados, 173 autós és 76 kamionos egység vág neki a 2012-es Dakar rali távjának. Ez a szám szerencsére növekvő tendenciát mutat az előző évekhez képest, ugyanis mikor a mezőny kénytelen volt elhagyni Afrikát és Dél-Amerika felé vette az irányt, sokan nem engedhették meg maguknak ezt a kiruccanást és inkább nem indultak, viszont évről évre több a jelentkező a válság ellenére is, melynek azt hiszem, sokan örülnek, köztük természetesen jómagam is.
Az indulók között van több meglepetés is, na nem azért mert meglepetés hogy indulnak, hanem azért amivel indulnak. Mivel a Volkswagen már az év elején közölte, hogy kiszáll a Dakar raliról – döntésük hátterében az áll, hogy 2012-ben visszatérnek a rali világbajnokságba- ezért a tavalyi első három helyezett kénytelen volt váltani idény közben. Ők név szerint Nasser Al-Attiyah, Giniel de Villiers és Carlos Sainz. A tavalyi győztes Attiyah a Hummert választotta, Villiers a Toyota Hiluxot, míg Sainz a versenytől távolmaradás mellett döntött. Döntésének hátterében nem tudni mi áll, de mindenesetre azt hiszem, sokan velem együtt sajnálják távolmaradását.
Azonban nem ő az egyetlen nagy név, aki kihagyja az idei ralit, ugyanis a kamionos mezőny egyik, ha nem a leg kiemelkedőbb alakja a Dakar cárja, Vladimir Chagin még az év elején bejelentette visszavonulását. A 41 éves pilóta visszavonulásával fiatal tehetségeknek szeretne lehetőséget adni a bizonyításra. Karrierje során rekordot jelentő (kategóriájában) 7 Dakar győzelemre volt képes, emellett 63 szakaszgyőzelem is köthető a nevéhez. Pályafutása alatt ragaszkodott országához és csakis az orosz gyártású Kamazzal ált rajthoz, de ki hibáztatná érte, látva eredményeit? Ugyanakkor előfordulhat, hogy ugyan a szakaszokon látni nem fogjuk, ellenben a táborban már részese lesz egykori csapata sikereinek, ugyanis a Kamazt nem hagyta ott csak a vezetőülést váltotta fel más feladatokra.
Stéphane Peterhansel és Krzysztof Hołowczyc BMW-ről átváltott MINI-re, akikhez még egy nagy név csatlakozott Joan Nani Roma személyében, aki a motoros mezőnyben alapozta meg hírnevét.
Ne felejtsük el hogy idén, két év kihagyás után újra rajthoz áll a Szalay Balázs – Bunkoczi László kettős. Valamint velük tart a Darázsi Zsolt vezette versenykamion, és a csapat szervizkamionja is. Mellettük egy másik magyar páros is résztvevője lesz a ralinak, Sebestyén Sándor és Bognár József személyében. Szalayék továbbra is Opellel próbálkoznak, míg Sebestyén Sándorék egy Toyota Land Cruiserrel vágnak neki a távnak.
A motorosok mezőnyében szerencsére nincsenek komoly kimaradók, a tavalyi top 10 motoros idén is indul méghozzá ugyanazzal a márkával, amellyel tavaly is sikeresek voltak. Mindössze egyetlen név hiányzik a top mezőnyből, a brazil Jean de Azevedo, de ő sem hagyja ki a versenyt, csak 2 kerékről 4 kerékre vált, mégpedig egy Nissan Navarrára. Történt egy komoly szabályváltozás is, ami még 2010-ben lett bevezetve, azonban akkor még nem volt érvényes minden motorosra. Ez a változás pedig nem más, mint a motorok hengerűrtartalmának 450 köbcentire való leszabályozása. A szervezőség ugyanis azt a célt tűzte ki szem elé, hogy minél több gyártót csábítsanak a ralira. Ez sikeresnek bizonyult, mivel már többen jelezték csatlakozási szándékukat.
A quadosok mezőnyében is történtek technikai változások. A 4 ütemű két kerekes quadok hengerűrtartalma szabályozva lett 750 köbcentibe, ugyanez a kétüteműek esetében 500 köbcenti, a 4 kerekes quadok pedig 900 köbcentivel gazdálkodhatnak.
Nézzük kikre lesz érdemes odafigyelni. Az autósok mezőnyében mindenképpen esélyes Nasser Al-Attiyah, ugyanis szerintem nem számít, hogy egy 4 kerekesből egy 2 kerekesbe ült át, tehetsége vitathatatlan, és azt hiszem ez meg is fog mutatkozni. Peterhansel és Villiers még az a két pilóta, akik véleményem szerint oda érhetnek a végelszámolás során. Robby Gordon, aki hihetetlen látványos vezetési stílusával és szakaszgyőzelmeivel mindig elhiteti velünk, hogy képes odaérni a végelszámolásnál, aztán valahol a végén kiesik. A versenyzésében benne van a kockázat és emiatt szeretik őt sokan szerte a világon, talán idén mellé áll a szerencse és a győzelemért szállhat harcba. Joan Nani Roma és Krzysztof Holowczyc az, aki még a legjobb 5-be várható.
A motorosoknál ez a kérdés valamelyest könnyebb, hiszen van 2 versenyző, akik évről évre a mezőny fölé nőnek, ez pedig nem más, mint Marc Coma és Cyril Despres. Talán az idei motorszabály változások jótékonyan hatnak az élmezőnyre, és szorosabb csata várható, mint az elmúlt években. Viszont ha ez így lesz, akkor legalább 4-5 másik pilóta is harcba szállhat az első helyért. Meglátjuk mi lesz a végelszámolásnál.
A kamionos mezőnyben a 2 legnagyobb visszavonulásával (Chagin, Kabirov) a győztest megjósolni szinte lehetetlen, de annyi szinte biztos, hogy a Kamaz egyeduralmát még így is nehéz lesz megtörni. Kíváncsian várom ki lesz az új győztes, ebben a kategóriában.
A quadosoknál az a kérdés, hogy képes e valaki megtörni az argentín Patronelli testvérek egyeduralmát. Vajon képes-e az új motorszabály változásokat eredményezni? Meglátjuk január 14.-én.