Hasznos tippek dűnemászóknak

image

Előrelátás. Ez a titok, ha valaki át akar jutni a világ bármely sivatagján, ez a titok, ha valaki hegynyi magas dűnéket akar megmászni. De ha lefordítjuk a jelenlegi hazai időjárás nyelvére, ez a titka annak is, ha valaki biztonságosan akar vezetni vizes úton vagy éppen havon. 
Legalábbis Szalay Balázs, az Opel Dakar Team pilótája szerint, aki egyelőre a hazai utakon rója a kilométereket, ám az év végén elutazik Argentínába, ahonnan január 1-jén elrajtol a világ leghosszabb és legnehezebb terepraliversenye, a 2012-es Dakar-rali. 
"Ha valaki át akarja verekedni magát a dűnéken, az előrelátás a legfontosabb. Míg havon azt kell előrelátni, hogy ha elfordítom a kormányt, az autónak idő kell, hogy elforduljon, addig homokon elfordul, de látni kell, hogy mekkora lendülettel. El kell találni a tempót ahhoz, hogy a versenyautó még átmenjen a dűne tetején, de ne ássa el magát és ne is bukjon orra. Hogy úgy mondjam, meg kell találni az arany középutat" – mondja Szalay Balázs, aki azt sem titkolja, jó néhány évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy azt mondja, már tud vezetni a dűnéken. 

A "Szahara magyarja" 1996-ban indult először a Dakaron, de csak 2002-ben, az egyiptomi Fáraó-rali megnyerése után érezte, a Szahara az ő terepe. És még ez után is, ennek dacára is számtalanszor képes őt meglepni a sivatag, képes foglyul ejteni, képes ásásra kényszeríteni. De a terepraliban éppen ez a szép – legalábbis a kedvelői szerint -, hogy kiszámíthatatlan. 

"A sivatagot száz százalékig senki sem ismerheti meg, de arany igazság, hogy mindenhonnan van kivezető út. Talán hatalmas kerülőt kell tenni, talán tovább tart az ideális út, mint az egyenes, de mindent meg lehet úszni, mindenhonnan ki lehet kecmeregni. Ezt onnan tudom, hogy jó néhány kilátástalannak tűnő helyzetben voltunk már, amelyekből azonban rengeteg türelem és harc árán valahogy mindig kikeveredtünk. A lényeg, hogy nem szabad elkeseredni, küzdeni kell, és ebben mi jók vagyunk" – vallotta be Szalay Balázs, aki újévkor tizenegyedik alkalommal vág neki az emberpróbáló, 9000 kilométeres versenytávnak.